Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نکات وکالت در طلاق

وکالت در طلاق اختیاری است که زوجه می تواند در ضمن عقد نکاح و یا پس از وقوع عقد نکاح از زوج دریافت کند. برای اعطای وکالت در طلاق پس از وقوع عقد ازدواج، زوج و زوجه باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند و متنی برای وکالت در طلاق تنظیم نمایند. معمولا تمامی دفترخانه ها این متن را از پیش به صورت تعیین شده دارند. اما بهتر است پس از مشورت با وکیل متن تخصصی آماده کنید و آن را به دفترخانه ارائه دهید تا از بروز مشکل در آینده جلوگیری نمایید. نکات مهمی در مورد وکالت در طلاق وجود دارد که از سوی زوجه مورد توجه قرار بگیرد. در این مقاله به بررسی نکات وکالت در طلاق می پردازیم.

نکات وکالت در طلاق
نکات وکالت در طلاق
چگونه می توان از مرد وکالت در طلاق گرفت؟نکات وکالت در طلاق چیست؟

یکی از حقوق مهم زوجه که باید از آن مطلع باشد، گرفتن وکالت در طلاق یا اختیار طلاق که در عرف با عنوان “حق طلاق” شناخته می گردد، است. اگر زوجه وکالت در طلاق نداشته باشد، حتما باید بتواند عسر و حرج خود را برای طلاق اثبات کند و این امر پروسه طلاق را برای او پیچیده تر می کند. به گونه ای که می توان گفت امکان گرفتن طلاق برای زن بدون داشتن وکیل به راحتی میسر نخواهد بود. اما وکالت در طلاق چگونه است؟ چه نکاتی را برای اخذ آن باید رعایت کرد؟

در ادامه این نوشتار به طور تفصیلی به نکات وکالت در طلاق اشاره می کنیم:

1- به صورت شرط ضمن عقد:

به این معنا که وکالت زوجه در طلاق در ضمن عقد نکاح درج می شود و زوجین ذیل آن را به نشانه قبول، امضاء می کنند. البته متن باید کامل و دقیق باشد.

2- تنظیم متن وکالت در طلاق در دفاتر اسناد رسمی:

در این روش، زوجین برای تنظیم وکالت در طلاق به دفاتر اسناد رسمی (نه ازدواج و طلاق) مراجعه می کنند و سند وکالت در طلاق برای خانم تنظیم می شود. اکثر دفاتر اسناد رسمی به دلایلی تمایلی به تنظیم سند وکالت در طلاق ندارند. چون همراه وکالت در طلاق زوجه باید تمام یا بخشی از مهریه خود را همراه با تنظیم سند ابراء کند. از آنجایی که ممکن است زوجه بعدها پشیمان شود، و به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند، برخی از دفاتر اسناد رسمی (نه تمامی آنها) برای جلوگیری از بروز دردسر از تنظیم سند وکالت در طلاق خودداری می کنند.نکات وکالت در طلاق

به همین جهت، دفاتر اسناد رسمی معمولا می خواهند پدر زوجه (چنانچه در قید حیات است) یا یکی از بستگان نزدیک او به هنگام تنظیم متن وکالت در طلاق و ابراء مهریه در دفترخانه حضور داشته باشد. بنابراین، به دنبال دفترخانه ای باشید که با شما همکاری لازم را داشته باشد.

نکات وکالت در طلاق
نکات وکالت در طلاق
مهمترین نکات وکالت در طلاق:

نکات وکالت در طلاق به شرح زیر است:

1- وکالت در طلاق به صورت شرط ضمن عقد باشد:

اگر وکالت به صورت شرط در ضمن عقد نکاح باشد، چون به اصطلاح حقوقی عقد ازدواج، قراردادی لازم است وکالت مذکور قابل عزل نیست. چون به صورت شرط در ضمن عقد خارج لازم شرط شده است. بنابراین، مرد (موکل) نمی تواند زن (وکیل) را از وکالت در طلاق عزل کند. باید توجه نمود که در صورت اعطای وکالت در طلاق، این شرط باید به صورت کامل و در ازای بذل تمام یا بخشی از مهریه انجام گیرد. همچنین وکالت قبول بذل از زوج و اسقاط حق تجدیدنظر و فرجام خواهی نیز باید در وکالت در طلاق درج شود.

2- وکالت در طلاق در قالب سند جداگانه باشد:

اگر وکالت بعد از عقد نکاح گرفته شود، به این صورت که زوج و زوجه بعد از وقوع عقد ازدواج به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و وکالت در طلاق را منعقد نمایند این وکالت از سوی مرد قابل عزل است. مگر اینکه مرد حق عزل خود را ساقط کرده باشد. معمولا در متن وکالت نامه قابلیت عزل یا عدم عزل را درج می کنند.

3- امکان طلاق برای مرد پس از اعطای وکالت در طلاق به زن:

داشتن وکالت از زوج و یا به تعبیر عامیانه حق طلاق از سوی مرد به زن، به این معنی نیست که مرد دیگر نمی تواند همسر خود را طلاق دهد. با وجود اعطای وکالت در طلاق همچنان این حق برای مرد وجود دارد که در صورت تمایل همسر خود را طلاق دهد.

4- اخذ وکیل دادگستری به عنوان یکی از مهمترین نکات وکالت در طلاق:

زنی که وکالت در طلاق دارد، نمی تواند بدون وکیل دادگستری وکالت را اعمال کند. به عبارت دیگر کسی می تواند در دادگاه وکالت کند که وکیل دادگستری باشد. به عبارت بهتر و شفاف تر، زمانی که زوجه از همسر خود وکالت در طلاق اخذ می کند، باید شخصی که وکیل دادگستری است را به عنوان وکیل از جانب زوج انتخاب کند. یعنی؛ به استناد وکالت در طلاق زوجه این حق را دارد تا در راستای انجام حدود اختیارات وکالت نامه برای شوهر وکیل انتخاب کند. در نتیجه می تواند وکیل منتخب وکیل مع الواسطه شوهر می شود.

5- تنظیم متن دقیق و کامل برای وکالت در طلاق:

کامل بودن متن وکالت در طلاق از اهمیت زیادی برخودار است. متاسفانه برخی از دفاتر اسناد رسمی متنی را تنظیم می کنند که به هیچ وجه کامل نیست. از این رو، توصیه می شود حتما با وکیل متخصص در این خصوص مشورت کنید.

6- حق ضم وکیل:

در وکالت نامه حتما قید کنید که شوهر حق ضم وکیل را از خود ساقط کند. چرا که اگر شوهر بتواند به وکالت نامه اعطایی به زوجه، وکیلی اضافه کند عملا اختیار زوجه برای وکالت در طلاق را از بین می برد.

نتیجه گیری مقاله

وکالت در طلاق، یکی از حقوقی است که زوجه می تواند از زوج دریافت کند. با داشتن وکالت در طلاق، پروسه طلاق در دادگاه برای خانم ها بسیار ساده خواهد بود. وکالت در طلاق به دو صورت قابل اعطا به زوجه است: 1- در قالب شرط ضمن عقد سند نکاح 2- در قالب تنظیم وکالت نامه پس از وقوع عقد ازدواج. اگر وکالت در طلاق به صورت شرط ضمن عقد باشد، این وکالت به هیچ وجه قابل عزل نیست. چرا که شرط وکالت در طلاق به صورت شرط ضمن عقد خارج لازم درج شده است.

اما در فرضی که وکالت در طلاق در قالب یک سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد، قابلیت عزل از طرف شوهر را دارد؛ مگر اینکه شوهر حق عزل خود را سلب و ساقط کرده باشد. تنظبم متن وکالت نامه برای طلاق از اهمیت بسزایی برخودار است. بنابراین، حتما برای تنظیم آن با وکیل متخصص مشورت کنید. چرا که یک وکیل نکات وکالت در طلاق را می شناسد و می تواند شما را به راحتی راهنمایی نماید.

گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور خانوادگی، کیفری، ثبتی، امور حسبی، کیفری، ارث و … شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

نظر شما در خصوص نوشتار نکات وکالت در طلاق چیست؟ در قسمت دیدگاه ها نظرات خود را در خصوص مهمترین نکات وکالت در طلاق برای ما به اشتراک بگذارید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا