Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نکات خرید ملک

با توجه به قیمت روزافزون ملک در حال حاضر برای خرید ملک باید دقت زیادی نمود. نکات حقوقی زیادی در مورد خرید ملک وجود دارد. در این مقاله به بررسی این نکات می پردازیم. نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا حد بسیاری از بروز مشکلات حقوقی در هنگام خرید ملک جلوگیری کنید. هر چند تمامی نکات حقوقی منحصر به مواردی که در این مقاله اشاره می نماییم، نیست. بنابراین، بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق تر با کارشناسان و وکلای حقوقی مشورت نمایید.

مقدمه

خرید و معاملات ملکی کار ساده ای نیست. به گونه ای که خیلی از افراد نمی دانند که در زمان خرید و فروش ملک باید به چه نکات مهمی توجه کنند. عدم توجه به این نکات در بیشتر موارد می تواند برای افراد خسارت مالی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

نکته اول: شناسایی کامل مدارک

اولین و مهمترین کار در ابتدای معاملات ملکی، بررسی مدارک است. شما باید دقت کافی به خرج دهید و تمامی مدارک و اسناد و وکالت نامه های فروشنده با فروشندگان را مورد توجه قرار دهید. این در حالیست که اگر به جای هر یک از طرفین معامله شخص دیگری به عنوان وکیل یا قیم قولنامه را امضا کند باید اطلاعات فروشنده و مالک اصلی با مدارک صاحب سند مطابقت داده شود.

نکته دوم: بررسی ممنوع المعاملع نبودن اشخاص

برخی از افراد از جمله محجورین و ورشکستگان از انجام معامله ممنوع هستند. بنابراین، به سلامت روانی اشخاص توجه کنید تا گرفتار معامله با محجورین نشوید. همچنین اگر یکی از طرفین معامله تاجر است، به ورشکستگی یا عدم ورشکستگی او توجه کنید. به عبارت بهتر دقت کنید که تاجر هنوز به فعالیت تجاری خود ادامه می دهد یا از آن دست کشیده است.

نکته سوم: بررسی وضعیت سند

قبل از انجام هر گونه معامله و پرداخت پول، باید اطلاعات لازم و کافی از وضعیت سند ملک معامله به دست بیاورید. اسناد ملکی دارای اقسام متفاوت با قوانین ثبتی مختص به خود هستند. لذا، خریدار یا مستاجر پیش از عقد قرارداد باید از نوع و وضعیت سند اطلاعات کسب کند. چنانچه خریدار یا مستاجر در مورد سند نکته مبهمی کشف کند حتما باید تمامی جوانب را بررسی نماید. بنابراین، بهتر است از وکیل و یا مشاور حقوقی کمک بگیرید.

همچنین، قبل از خرید ملک استعلامات لازم را از طریق سامانه دفتر اسناد و املاک به دست بیاورید.

نکته چهارم: مطابقت ملک با وضعیت موجود آن

حتما قبل از خرید و یا اجاره ملک مورد نظر، تمامی جوانب و عیب های آن مانند خراب بودن و معیوب بودن و … را در نظر بگیرید. به گونه ای که اگر در مورد معامله عیب و نقصی وجود دارد، سعی کنید مشخصات و ویژگی های آن را در قرارداد ذکر کنید.

نکته پنجم: معاملات املاک ورثه ای

اگر ملکی را که قصد خرید آن را دارید از نوع ملک ورثه ای است، حتما مشخصات دقیق تمام ورثه و یا وکلای آن ها را در قرارداد ذکر کنید. همچنین دقت کنید که تمامی ورثه راضی به فروش ملک ورثه ای باشند. چرا که اگر یکی از ورثه رضایت به فروش ملک مشاعی و موروثی را نداشته باشد، و سایرین ملک ورثه ای را به فروش رسانند، مرتکب جرم فروش مال غیر شده باشند.

همچنین، فراموش نکنید که اطلاعات ورثه را با گواهی انحصار وراثت تطبیق دهید.

نکته ششم: تعیین شرایط فسخ قرارداد

از آنجایی که امکان بروز برخی مشکلات در معاملات ملکی وجود دارد، بهتر است خیارات را از خود ساقط نکنید. چرا که با درج عبارت “اسقاط کافه خیارات” امکان فسخ قرارداد برای شما وجود نخواهد داشت.

نکته هفتم: تنظیم و ثبت سند

از دیگر نکات مهم معانلات ملکی، به منظور آنکه نه خریدار و نه فروشنده دچار دعاوی حقوقی و ثبتی نشوند این است که هر نوع تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی انجام گیرد. در معاملات مربوط به اجاره املاک استیجاری بهتر آن است که اجاره نامه با کد رهگیری دریافت کنید.

همچنین، در زمان تنظیم مبایعه نامه حتما دقت کنید که در بنگاه املاکی که دارای مجوز از اتحادیه املاک است معامله را انجام دهید. همچنین، مجوز کسب مشاورین بنگاه املاک را حتما رویت نمایید.

نتیجه گیری مقاله

انجام معاملات ملکی از پیچیدگی های زیادی برخودار است. به گونه ای که عدم توجه به این پیچیدگی ها می تواند بعدا طرفین معامله را با مشکلاتی همچون مغبون شدن در معامله و یا فروش مال غیر، کلاهبرداری و … مواجه سازد. بنابراین، بهتر آن است که قبل از وقوع معامله حتما با یک وکیل و یا مشاور حقوقی مشورت نمایید. همچنین در حین وقوع معامله اسناد و مدارک مربوط به ملک را بررسی نمایید. اگر ملک از نوع املاک موروثی است حتما توجه کنید که تمامی ورثه و یا وکلای آنها در جلسه حضور داشته و راضی به معامله باشند. برای جلوگیری از هر گونه آسیب در معاملات ملکی می توانید با مشاورین حقوقی بر سر جلسه معامله بروید.

برای دریافت اطلاعات به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید. 

نکات خرید ملک

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا