Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نه طلاقه کردن

اصطلاح نه طلاقه کردن اصطلاحی است که در منابع فقهی و البته در قانون مدنی به آن اشاره شده است. نه طلاقه کردن زن موانعی را برای ازدواج مجدد به وجود می آورد. به گونه ای که دیگر امکان رجوع زن و شوهر پس از نه طلاق وجود ندارد. در این مقاله در مورد نه طلاقه کردن زن و شرایط تحقق آن بحث و بررسی می کنیم.

نه طلاقه کردن یعنی چه؟

برای درک بهتر نه طلاقه کردن، ابتدا باید موضوع سه طلاقه کردن را بیان کنیم. منظور قانون گذار از سه طلاقه کردن چیست؟ سه طلاقه کردن اصطلاحی است فقهی و به موجب منابع فقهی به زنی اطلاق می گردد که سه بار از همسر خودش طلاق گرفته باشد. سه طلاقه کردن زن به معنی نفی رجوع و ازدواج مجدد همان مرد با اوست. نه طلاقه کردن

ماده 1057 قانون مدنی چنین مقرر می کند:

زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام میشود مگر اینکه به عقد دائم به زوجیت مردی دیگری ‌درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد.

در این ماده قانون گذار به ذکر یک استثناء نیز می پردازد. علی الاصول اگر زنی سه مرتبه از شوهر خود طلاق گرفته باشد به آن مرد حرام می شود. مگر آنکه:

زن با مرد دیگر نکاح دائمی منعقد نماید و نزدیکی یا دخول نیز میان زن و آن مرد واقع شود. سپس بر اثر طلاق، فسخ نکاح و یا فوت میان زن و مرد جدایی حاصل شود. سپس آن زن می تواند با شوهر اولیه خود ازدواج کند. به مردی که با چنین زنی ازدواج می کند تا راه برای ازدواج دوباره او با شوهر سابقش فراهم گردد، محلِل گفته می شود.

مثالی در خصوص نه طلاقه کردن:

فرض کنید الف و ب با یکدیگر ازدواج می کنند. سپس به دلیل مشکلات عدیده ای تصمیم به جدایی از یکدیگر می گیرند. طلاق در اینجا از نوع رجعی است. بنابراین الف و ب می توانند مجددا به یکدیگر رجوع نماید. حال اگر رجوع میان الف و ب اتفاق افتاد اما متاسفانه دوباره اختلافاتی حادث شد که باعث جدایی الف و ب گردید و منجر طلاق این دو شد، در اینجا نیز طلاق از نوع رجعی است. پس از مرتبه ی سوم نیز امکان رجوع الف و ب به یکدیگر وجود دارد. اگر این بار نیز الف و ب به یکدیگر رجوع نماید در این صورت، طلاق از نوع رجعی نیست. بلکه بائن است.

بنابراین، امکان رجوع میان الف و ب وجود ندارد. در چنین حالتی الف و ب به یکدیگر حرام می شوند. مگر آنکه ب با مرد دیگر (ج) ازدواج دائم و سپس نزدیکی نماید. پس از مفارقت میان او و ج امکان ازدواج مجدد برای الف و ب فراهم است. ج در اینجا محلِل نام دارد.

اما نه طلاقه کردن به چه معنا است؟

همان طور که فوقا گفتیم الف و ب می توانند با وجود محلِل با یکدیگر ازدواج کنند. اما دوباره می توانند تا سه بار از یکدیگر جدا شوند و طلاق بگیرند. تمامی طلاق ها می تواند از نوع طلاق رجعی باشد. اما پس از آن امکان طلاق رجعی وجود ندارد؛ بلکه طلاق به صورت بائن صادر می شود. در نهایت اگر تعداد طلاق ها به نه طلاق برسد، زن و شوهر بر یکدیگر حرام موبد می شوند. به این معنا که هرگز نمی توانند با یکدیگر ازدواج کنند. 

ماده 1058 قانون مدنی چنین مقرر می کند:

زن هر شخصی که به نه طلاق که شش تای آن عددی است مطلقه شده باشد بر آن شخص حرام موبد می‌شود.

نتیجه گیری مقاله

نه طلاقه کردن ریشه در منابع فقهی ما دارد. اما قانون گذار در قانون مدنی نیز به آن اشاره می کند. اگر زن و مردی سه مرتبه متوالی یا طلاق عدی که در آن امکان رجوع برای مرد وجود دارد، از یکدیگر جدا شوند، در مرتبه چهارم امکان ازدواج برای آنها وجود ندارد؛ مگر با وجود یک محلِل. پس از محلِل، مجددا زن و مرد می توانند با یکدیگر ازدواج کنند و تا سه دفعه متوالی می توانند با طلاق رجعی از یکدیگر جدا شوند. پس از آن طلاق زن و مرد از نوع بائن است. بنابراین، حق رجوع وجود ندارد. اگر تعداد طلاق ها به نه دفعه برسد که شش تا از آنها از نوع عدی باشد نه بائن، زن و شوهر بر یکدیگر حرام موبد (همیشگی) می شوند. 

توجه کنید در رزوگار کنونی اکثر طلاق های اصداری از دادگستری از نوع طلاق یائن است نه رجعی. بنابراین، برای مرد حق رجوع پس از طلاق وجود ندارد. موضوع سه طلاقه و نه طلاق کردن نیز موضوعی فقهی است و در رویه حاضر در دادگاه به چشم نمی خورد. نه طلاقه کردن

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

نه طلاقه کردن

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا