Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

گرفتن هزینه های دادرسی از خوانده

به منظور طرح دعوا در نزد هر کدام از مراجع قضایی شما باید هزینه ای به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید. در واقع، هزینه های دادرسی هزینه ای است که قوه قضاییه به منظور رسیدگی به دعوای شما دریافت می کند. اما سؤال این است که آیا هزینه های دادرسی قابل گرفتن از خوانده دعوا هستند؟ در این مقاله با چگونگی مطالبه هزینه های دادرسی از خوانده آشنا خواهیم شد.

خوانده دعوا کیست؟

زمانی که شما خواستار طرح دعوایی در مراجع قضایی هستید، به اصطلاح خواهان دعوا می باشید. طرف یا طرفین مقابل شما که به دادرسی فراخوانده می شوند، خوانده یا خواندگان دعوا نام دارند.

هزینه های دادرسی شامل چه هزینه هایی است؟

به منظور رسیدگی به یک دعوا شما باید در ابتدای امر مبلغی را به حساب دادگستری واریز کنید. در این صورت دعوای شما در نوبت رسیدگی قرار خواهد گرفت. البته افرادی که بضاعت و توان مالی کافی برای پرداخت هزینه های دادرسی را ندارند می توانند ادعای اعسار مطرح کنند. سپس نیز ادعای خود را با شهادت شهود در نزد مراجع قضایی به اثبات رسانند.

همچنین ممکن است شما برای طرح دعوای خود نیاز داشته باشید تا موضوع را به کارشناسی ارجاع دهند. در این صورت هزینه کارشناسی با شما خواهد بود. مضافاً ممکن شما به منظور رسیدگی به دعوای خود در نزد مراجع قضایی وکیلی اتخاذ کنید. در این صورت حق الوکاله وکیل و سایر هزینه های مربوط به مسافرت و … که وکیل انجام می دهد بر عهده شما خواهد بود.

آیا هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل قابل استرداد است؟ مطالبه هزینه های دادرسی

بله. توضیح آنکه شما می توانید در انتهای دادخواست خود به خوانده اعلام کنید که هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل را از خوانده دریافت خواهید نمود. در این صورت در فرضی که در دادرسی پیروز شوید و حکم به نفع شما صادر شود می توانید هزینه های دادرسی را از خوانده مطالبه کنید. در غیر این صورت و در حالتی که در دادخواتس خود چیزی در مورد پس گرفتن هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل ذکر نکنید دادگاه حکمی در این خصوص صادر نخواهد کرد.

آیا هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل به نرخ روز احتساب می شود؟

خیر. در خصوص پس گرفتن هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل نرخ روز محلی از اعراب ندارد. هر چند ممکن است مدت ها از روند دعوای شما بگذرد. اما هزینه دادرسی همان مبلغی است که در فیش زده شده و هزینه وکیل نیز 10% خواسته خواهد بود. مطالبه هزینه های دادرسی

نتیجه گیری مقاله

به منظور طرح یک دعوا شما نیازمند پرداخت هزینه های دادرسی هستید. بسیاری از موکلین نگران این موضوع هستند که چگونه و چه طور هزینه های تحمیلی به آنها برگردانده خواهد شد. در این حالت باید گفت اگر در دادخواستی که علیه خوانده اقامه می کنید در مورد هزینه های دادرسی و سایر هزینه ها و پس گرفتن آنها اشاره کرده باشید و در نهایت شما پیروز دعوا شوید دادگاه خوانده را به پرداخت هزینه های دادرسی محکوم می کند.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

مطالبه هزینه های دادرسی از خوانده

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا