Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

عدم حضور شوهر برای طلاق

گاهی اوقات ممکن است پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، زوج برای جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه ازدواج و طلاق حاضر نشود. در این صورت چه اقدامی متصور است؟ آیا سر دفتر می تواند بدون حضور زوج صیغه طلاق را جاری و ساری نماید؟ پاسخ به این سوال مثبت است. اما در این مقاله قصد داریم به طور جامع و کامل به موضوع عدم حضور شوهر برای طلاق می پردازیم و النهایه به این سوال پاسخ می دهیم که در صورت عدم حضور شوهر چه اقدامی می توان انجام داد.

عدم حضور شوهر برای طلاق

گرفتن گواهی عدم امکان سازش:

برای گرفتن طلاق توافقی، به صورت مرحله ای موارد را برای شما بیان می کنیم:

۱- ثبت نام در سامانه zaman.behzisti.net و گذراندن چند جلسه مشاوره که حدودا ۴۵ روز طول میکشه
۲- گرفتن گواهی «عدم انصراف از طلاق» از مرکز مشاوره و
۳- ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی. 
مشکل این روش آن است که گذراندن جلسات مشاوره وقت زوجین را هدر می دهد. اما راهی برای گریز از این امر نیز وجود دارد. اگر زوجین قصد گرفتن وکیل داشته باشند، دادخواست طلاق به درخواست زوج اقامه می گردد و در جلسه دادگاه توافقنامه طرفین در مورد تمامی موارد از جمله مسئله حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، نفقه زوجه، مهریه، جهیزیه و … به قاضی نشان می دهد. بهتر است پیش از هر اقدامی حتما با وکیل متخصص امور خانواده مشورت نمایید. 

در طلاق توافقی زوجین پس از شرکت در جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق می توانند دادخواست طلاق توافقی نمایند. در این صورت دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند و زوجین باید وفق آن گواهی ظرف مهلت معقولی به دفتر ازدواج و طلاق به منظور جاری شدن صیغه طلاق مراجعه کنند.

صورت جلسه طلاق توافقی شامل چه مواردی است؟

در مواردی که زوجین قصد جدایی به صورت طلاق توافقی را دارند، باید صورت جلسه ای جهت طلاق توافقی میان زوجین تنظیم شود. در این صورت جلسه زوجین در مورد تمامی موارد از جمله تکلیف حضانت فرزند یا فررزندان مشترک، مهریه زوجه، نفقه ایام گذشته و حال زوجه، استرداد جهیزیه زوجه با یکدیگر توافقاتی می نمایند. حال اگر زوج یا زوجه نخواهند جلسات مشاوره طلاق توافقی برای گرفتن گواهی انصراف از طلاق را طی کنند، می توانند این صورت جلسه را داشته باشند، اما طلاق را به درخواست زوج ثبت کنند. 

عدم حضور شوهر برای طلاق

عدم حضور شوهر برای طلاق در دفتر ازدواج و طلاق:

فرض کنید زوجه در دفتر ازدواج و طلاق حاضر می گردد. اما زوج برای جاری شدن صیغه طلاق حاضر نمی شود. در این صورت تکلیف چیست؟

در فرض وقوع چنین مواردی، دفترخانه دو بار احضار برای حضور زوج صادر می کند. اگر باز هم زوج حاضر نشد چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت در خصوص اجرا یا عدم اجرای صیغه طلاق چه اقدامی می توان انجام داد؟ در خصوص این سوال نظریه مشورتی صادر شده است:

نظریه مشورتی شماره 806/93/7 مورخ 1393/04/08 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد عدم حضور شوهر برای طلاق

با توجه به پرسش مبنی بر اینکه گواهی عدم امکان سازش پس از درخواست زوجین برای طلاق توافقی صادر شده است و زوج (آقا) در دفترخانه برای اجرای طلاق حضور پیدا نمی کند. دو حالت در اینجا متصور است:

1- در صورتی که خانم بنابر اعلام دادگاه صادرکننده گواهی عدم امکان سازش یا به موجب سند رسمی (مانند سند نکاح) در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد. با توجه به ماده 36 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 عدم حضور آقا مانع از اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.

ماده 36 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 در خصوص عدم حضور شوهر برای طلاق، چنین مقرر می کند:

هرگاه گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زوجین صادر شده باشد، درصورتی ‌ که زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده رای و یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، عدم حضور زوج، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.

2- در صورتی که زوجه فاقد وکالت در طلاق از جانب زوج باشد، نمی توان زوج را مجبور به طلاق کرد. دادگاه نیز نمی تواند نماینده ای به جای زوج به دفترخانه معرفی کند. در این صورت چنین گواهی پس از پایان مهلت از درجه اعتبار ساقط است. 

تفاوت رویه با نظر مشورتی!

نکته مهم اینجاست که در رویه چنین چیزی را مشاهده نمی کنیم. اگر زوج پس از دو بار اخطار کتبی از سوی دفترخانه برای اجرای صیغه طلاق حاضر نشد، دفترخانه صیغه طلاق را جاری می کند. از این رو، در عمل می بینیم که حضور و عدم حضور زوج نیز تفاوتی در اجرای صیغه طلاق ندارد. بنابراین، می توان گفت نظریه مشورتی قوه قضاییه در عمل اجرا نمی گردد. از این رو، در صورت عدم حضور شوهر برای طلاق، زن نیز نگرانی نخواهد داشت.  

عدم حضور شوهر برای طلاق

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش چقدر است؟

سه ماه. طرفین (زوج و زوجه) یا وکلای آنها باید ظرف سه ماه از تاریخ صدور این گواهی به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند. به یاد داشته باشید، گواهی عدم امکان سازش تنها در طلاق توافقی و طلاق به درخواست زوج صادر می گردد. چنانچه زوجه به دلیل عسر و حرج (تبصره ماده 1130 قانون مدنی) قصد طلاق داشته باشد، دادگاه حکم طلاق می دهد که مدت اعتبار این حکم شش ماه است. اگر شوهر برای طلاق در دفترخانه ازدواج و طلاق حاضر نگردد، همچون رویه ای که فوقا اشاره کردیم، برای زوج اخطاریه ای ارسال می شود. در صورت عدم حضور زج برای طلاق می توان صیغه طلاق را بدون حضور شوهر جاری و ساری نمود.  

نتیجه گیری مقاله

پس از طی مراحل طلاق توافقی، گواهی عدم امکان ساش از سوی دادگاه صادر می شود. این گواهی ظرف سه ماه اعتبار دارد. اگر زوج در طی مدت سه ماه برای اجرای صیغه طلاق به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه نکند، سر دفتر دو مرتبه اخطار برای او می فرستد. حال، اگر پس از اخطار نیز زوج حاضر نشود و زوجه نیز وکالت در طلاق نداشته باشد، پس از مضی مدت، به موجب نظریه مشورتی قوه قضاییه، گواهی عدم امکان سازش از درجه اعتبار ساقط می گردد.

اما در عمل پس از دو بار اخطار کتبی برای زوج، سردفتر صیغه طلاق را اجرا می کند. حتی اگر زن وکالت در طلاق نداشته باشد. اینجاست که متوجه می شویم رویه قضایی با آنچه که از سوی قضات محاکم در عالم تئوری به عنوان دکترین حقوقی صادر می شود، متفاوت است. تنها یک وکیل متخصص در حوزه طلاق می تواند به درستی شما را راهنمایی نماید. 

قبل از انجام هر امر حقوقی، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت، با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، ملکی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نماید. با ما تماس بگیرید. 

برای گرفتن مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا