Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق در لغت به معنای رها کردن و در اصطلاح حقوقی به معنای جدا شدن زوج و زوجه از یکدیگر است. اما طلاق عاطفی یعنی چی؟ گاهی پروسه و فرآیند طلاق در دادگاه انجام می شود. گاه نیز زوجین با یکدیگر زندگی مشترکی دارند. اما زندگی آنها خالی از فضای مهر و عشق است. در واقع در طلاق عاطفی زوج و زوجه صرفاً در کنار هم زندگی می کنند. اما هیچ گونه ارتباط عاطفی میان آن دو برقرار نیست. به این نوع طلاق، طلاق عاطفی می گویند. در این مقاله به موضوع طلاق عاطفی، مراحل و سن طلاق عاطفی خواهیم پرداخت.

طلاق عاطفی یعنی چی؟

گاهی سرد شدن ارتباط عاطفی منجر به از بین رفتن مهر و محبت در دامان خانواده می گردد. همین امر به مرور و گذشت زمان منجر به طلاق عاطفی خواهد شد. در طلاق عاطفی زوجین به شدت از یکدیگر فاصله می گیرند و هر کدام در افکار خویش غرق می شوند. همچنین در این نوع طلاق زوجین هیچ گونه علاقه ای به یکدیگر ندارند و صرفاً به دنبال گذران عادی زندگی هستند.

چرا طلاق عاطفی به وجود می آید؟

معمولاً زوجین در بادی امر شروع به اعتراض به رفتار یکدیگر می کنند. در واقع، هر کدام از زوجین انتظاراتی از یکدیگر دارند که به خوبی برآورده نشده است. همین امر زمینه و بستر بی مهری را در خانه فراهم می کند. معمولاً زوجینی که اختلاف سنی بیش از 10 سال با یکدیگر دارند با گذران عمر، دوراه های متفاوتی را تجربه می کنند. از این رو، آنها انتظارات یکدیگر را درک نکرده. در نتیجه معضل طلاق عاطفی پیش خواهد آمد.

در مرحله دوم، زوجین همدیگر را به رفتار ناشایست متهم می کنند. از این رو، زمینه های قهر متداوم و طولانی میان آنها فراهم خواهد شد.

در مرحله سوم، زوجین شروع به داد و فریاد در منزل کرده و محیط زندگی مشترک را تبدیل به رزمگاه برای یکدیگر می نمایند. طلاق عاطفی یعنی چی

عواقب طلاق عاطفی چیست؟

در طلاق عاطفی زوجین نسبت به سلامت جسم و روح یکدیگر بی تفاوت شده و رفتارهای نامناسب از خود بروز می دهند. از این رو، همیشه درگیری و تنش و خشم در منزل مستقر خواهد شد و جای آرامش و عشق را خواهد گرفت. سپس، روابط زوجین با یکدیگر هر روز سر و سردتر خواهد شد. در یک مطالعه میدانی صورت گرفته در سال 1398 از زوجینی که دچار مشکل طلاق عاطفی بودند، چنین نتیجه حاصل شد که اکثر آنان تنها برای فرزند یا فرزندان خود به زندگی مشترک ادامه می دهند.

البته، گاه ممکن است، ترس از جایگاه اجتماعی به ویژه برای زن و برچسب مطلقه برای او، منجر به خودداری از طلاق در مراجع قضایی شود. گاه نیز مرد، ممکن است توانایی مالی برای پرداخت حقوق مالی زن را نداشته باشد، از این رو، زوجین طلاق عاطفی را بر می گزینند. طلاق عاطفی یعنی چی

طلاق عاطفی کدام یک از زوجین را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد؟

به نظر می رسد، طلاق عاطفی بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. چرا که زنان در زندگی به دنبال سرپناه و تکیه گاه هستند. هنگامی که این غرض حاصل نشود، زن از منظر روحی آسیب شدیدتری خواهد دید.

طلاق عاطفی فرزند یا فرزندان خانواده را نیز با مشکل مواجه می سازد. چه آنکه این فرزند یا فرزندان خانواده هستند که در محیطی پر از تنش و خشم زندگی می کنند. همین امر ممکن است در آینده سبب بروز زمینه های خشونت در فرزندان شود. از این رو، پیشنهاد می شود، زوجین برای فرار از طلاق عاطفی با مشاوران خانواده مشورت نمایند. طلاق عاطفی یعنی چی

طلاق عاطفی چه زمانی رخ خواهد داد؟

معمولاً سن دقیقی را برای بروز طلاق عاطفی نمی توان تعیین نمود. اما به نظر می رسد، زوجینی که در ابتدای زندگی مشترک هستند بیشتر به معضل طلاق عاطفی دچار می شوند. اما با به دنیا آمدن فرزند یا فرزندان در زندگی، شکل زندگی تغییر خواهد کرد. لکن با بزرگ شدن فرزندان ممکن است مجدد طلاق عاطفی در خانواده نمود و ظهور پیدا کند.

برای دریافت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

 

طلاق عاطفی یعنی چی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا