Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

شکایت رابطه نامشروع مادون زنا

رابطه نامشروع حتما در قالب زنا تحقق نمی یابد. گاهی دو نفر که علقه ی زوجیتی میان آنها وجود ندارد به جرم اقدام به رابطه نامشروع مادون زنا متهم می شوند. عنوان شکایتی که شاکی عمومی یا خصوصی باید مطرح کند، شکایت رابطه نامشروع مادون زنا است. این جرم در ماده 637 قانون مجازات اسلامی توسط قانون گذار جرم انگاری شده است.  این ماده مقرر می کند: 

هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

در این مقاله ابتدا توضیحی مختصر در مورد رابطه نامشروع مادون زنا خواهیم داد.  سپس شکایت رابطه نامشروع مادون زنا که توسط وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت تنظیم شده است را بررسی می کنیم. 

شکایت رابطه نامشروع مادون زنا

رابطه نامشروع مادون زنا چیست؟

زنا به معنای نزدیکی میان زن و مرد از راه قُبُل یا دُبُر است. اما گاهی این امر تحقق نمی یابد. بلکه صرفا میان دو فردی که علقه زوجیت میان آن ها نیست رابطه به صورت تقبیل (بوسیدن) مضاجعه (هم بستری) و … اتفاق می افتد. در این صورت این امر مصداق ماده 637 قانون مجازات اسلامی خواهد بود.

آیا رابطه نامشروع مادون زنا در فضای مجازی نیز واقع می شود؟

بله. تجربه وکلای موسسه ترنم عدالت نشان می دهد که بسیاری از افراد در فضای مجازی اقدام به ارسال عکس و فیلم مستهجن از اندام و قسمت های خصوصی بدن خود می کنند که می تواند زیر مجموعه ماده 637 قانون مجازات اسلامی قرار گیرد. بسیاری از اشخاص که به وکلا مراجعه می کنند متوجه شدند که همسر آنها در فضای مجازی اقدام به ارسال عکس و فیلم برای شخص دیگری نموده است. در این صورت شکایت رابطه نامشروع آغاز می شود.

مثال:

فرض کنید الف به همسر خود مشکوک شده است. او تصمیم می گیرد که موبایل همسرش را چک کند. به ناگاه متوجه چت های مستهجن او با شخص دیگری می شود. در این صورت الف می تواند با داشتن اسکرین شات از چت ها شکایت رابطه نامشروع مادون زنا را به طرفیت همسر خود و طرف مقابل اقامه نماید. معمولا ادله ی مورد نیاز در طرح این شکایت، اسکرین شات از چت های طرفین است. در ادامه نوشتار به ادله اثباتی برای شکایت رابطه نامشروع مادون زنا می پردازیم.

مجازات رابطه نامشروع مادون زنا چیست؟

وفق ماده 637 قانون مجازات اسلامی، مجازات رابطه نامشروع مادون زنا شلاق تا نود و نه ضربه است. البته اگر عمل همراه با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر خواهد شد. چنانچه جهات تخفیف توسط قاضی پرونده احراز شود، ممکن است شلاق به جزای نقدی تبدیل گردد. 

شکایت رابطه نامشروع مادون زنا

عناصر تحقق رابطه نامشروع مادون زنا چیست؟

هر جرمی از سه عنصر تشکیل شده است: عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی. اما این عناصر در جرم رابطه نامشروع مادون زنا چیست؟

1- عنصر قانونی:

عنصر قانونی جرم روابط نامشروع مادون زنا ماده 637 قانون مجازات اسلامی است که فوقا به آن اشاره کردیم. 

2- عنصر مادی:

عنصر مادی جرم رابطه نامشروع مادون زنا افعال مثبتی است که شامل بوسیدن یا تقبیل و مضاجعه یا همبستر شدن و … می باشد. در واقع، هر نوع عملی که خلاف عفت عمومی باشد و بدون وجود علقه یا رابطه زوجیت محقق گردد، عنصر مادی جرم رابطه نامشروع مادون زنا خواهد بود. پس، رابطه نامشروع مادون زنا با ترک فعل تحقق نمی یابد. 

3- عنصر روانی ( یا معنوی):

عنصر روانی ارتکاب جرم شامل سوء نیت عام (علم و عمد مرتکب) و سوء نیت خاص (قصد تحقق نتیجه) است. در جرم رابطه نامشروع مادون زنا تنها علم و عمد مرتکب به ارتکاب رابطه نامشروع  کافی است. بنابراین، احتیاجی به سوء نیت خاص (قصد تحقق نتیجه) – که در اعمال منافی عفت قصد التذاذ و بهره مندی جنسی است- لازم نیست. پس، می توان با قاطعیت گفت که جرم رابطه نامشروع مادون زنا یک جرم مطلق است نه مقید. 

جرم رابطه نامشروع از جرایم قابل گذشت است یا غیر قابل گذشت؟

اگر شخصی شکایت رابطه نامشروع مادون زنا را مطرح کند، از آنجایی که این جرم در دسته جرایم غیر قابل گذشت است، شکایت یا عدم شکایت شاکی تاثیری در وقوع جرم ندارد. چرا که روابط نامشروع مادون زنا، خلاف عفت و اخلاق عمومی است. بنابراین، نیازی به وجود شاکی خصوصی در وقوع این جرم نیست. در نتیجه، می توان گفت، حتی اگر شاکی رضایت دهد، باز هم به شکایت رابطه نامشروع مادون زنا رسیدگی خواهد شد. 

مرجع صالح به منظور رسیدگی به شکایت رابطه نامشروع مادون زنا کجاست؟

جرم رابطه نامشروع کمتر از زنا در دسته جرایم خلاف عفت عمومی است. بنابراین، رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه است نه دادسرا. چرا که در جرایم منافی عفت تحقیق ممنوع است و دادسرا یک مقام تحقیقاتی است. اگر شکایت رابطه نامشروع مادون زنا مطرح گردد، مستقیما دادگاه محل وقوع جرم به آن رسیدگی می کند. 

شرایط تحقق جرم رابطه نامشروع مادون زنا:

به منظور تحقق جرم رابطه نامشروع کمتر از زنا چند شرط باید وجود داشته باشد که ذیلا به آن ها اشاره می کنیم:

1- عدم وجود رابطه محرمیت میان زن و مرد.

2- نامشروع بودن افعالی که زن و مرد مرتکب می شوند. 

3- عدم وجود علقه زوجیت میان زن و مرد. 

ادله اثباتی برای جرم رابطه نامشروع چیست؟

به منظور اثبات جرم رابطه نامشروع مادون زنا معمولا ادله زیر قابل ارائه به دادگاه است:

1- وجود دو شاهد عادل و بالغ

2- داشتن عکس، فیلم، اسکرین شات از چت ها. این مورد برای زمانی است که رابطه نامشروع در بستر فضای مجازی محقق می گردد. معمولا این موارد اماره ای برای قاضی مبنی بر ارتکاب جرم توسط زن و مرد هستند. 

نمونه شکایت رابطه نامشروع مادون زنا:

ریاست محترم دادگاه کیفری ……………. شهرستان …………………

با سلام؛

احتراما موارد زیر را خدمت محضر حضرت عالی معروض میدارم:

اینجانب مدت ها بود که متوجه رفتار مشکوکم همسرم شده بودم. بارها علت این رفتار را از او جویا شدم لیکن پاسخ درخور توجهی دریافت نکردم. پس از گذشت مدتی مکالمات تلفنی شک برانگیز همسرم در ساعات غیر متعارف شبانه روز ذهن بنده را به خود مشغول نمود. النهایه تصمیم گرفتم موبایل همسرم را برسی کنم و در کمال ناباوری با چت های برخورد نمودم که هیچ توجیه قانونی و منطقی برای آن ها وجود نداشت. در چت ها گذشته از حرف های مستهجن، تصاویر و ویدیوهای مذمومی وجود داشت که اسکرین شات تمامی آن ها پیوست شکواییه شده است.

همچنین در مورخه ……………… زمانی که همسرم تصور می کرد من در خانه نیستم، مشتکی عنه ردیف دو را به منزل آورده و عملیات تقبیل و مضاجعه انجام دادند که بنده به صورت پنهانی توانستم عکس های از صحنه های به وقوع پیوسته تهیه کنم.

حالیه با عنایت به تمامی موارد فوق الذکر درخواست صدور حکم مبنی بر ماده 637 قانون مجازات اسلامی از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است. 

با تقدیم احترامات فراوان

نکته مهم:

در صورتی که زوجه متوجه رابطه نامشروع مادون زنا وفق ماده 637 قاون مجازات اسلامی از سوی همسر خود شود، در صورتی که رای دادگاه کیفری به نفع او صادر گردد، می تواند از منظر حقوقی تقاضای طلاق به استناد عسر و حرج نماید. لازم به ذکر است، حتما قبل از طرح هر گونه دعوا با وکیل متخصص مشورت کنید.  گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، ملکی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نماید. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟ اگر در خصوص شکایت رابطه نامشروع مادون زنا تجربه و یا اطلاعاتی دارید حتما با ما در میان بگذارید.

 

شکایت رابطه نامشروع مادون زنا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا