Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

سبّ النبی یعنی چه

سبّ النبی یکی از عناوین مجرمانه در قانون مجازات اسلامی است. سب النبی در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی – باب تعزیرات مورد اشاره قانون گذار و جرم انگاری توسط او قرار گرفته است. اما سب النبی یعنی چه؟ مجازات آن چیست؟ در این مقاله با مفهوم سب النبی و مجازات آن آشنا خواهیم شد. سب النبی یعنی چه

سب النبی یعنی چه؟

سبّ در لغت به معنای دشنام دادن است. سب النبی به معنای دشنام دادن به پیامبر و در اصطلاح حقوقی منظور توهین و اهانت به مقدسات اسلامی است. بنابراین، چنانچه فردی به مقدسات اسلامی، یا هر یک از انبیاء، ائمه یا حضرت فاطمه توهین کند، این عمل او سب النبی شناخته می شود و به کسی که این عمل را انجام می دهد ساب النبی می گویند. سب النبی یعنی چه

ماده 513 قانون مجازات اسلامی در این خصوص چنین اشاره می نماید:

هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

مجازات ساب النبی چیست؟

چنانچه توهینی نسبت به مقدسات اسلام یا انبیاء و ائمه و حضرت فاطمه زهرا صورت بگیرد فرد توهین کننده اعدام خواهد شد. اما در فرضی که توهین نسبت به مواردی که بالا شمرده شد، نباشد، فرد به حبس از یک تا 5 سال محکوم می شود. مثلاً اگر فردی به حضرت زینب توهین کند از آنجایی که این مورد در دسته موارد ماده 513 نیست، ساب النبی به حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود. بنابراین، مجازات اعدام در انتظار وی نخواهد بود.

منظور از مقدسات اسلام چیست؟ سب النبی یعنی چه

منظور از مقسات اسلام، مواردی است که در جامعه مورد احترام همگان است. مانند: قرآن، مکانها و زمانهای مذهبی، مراجع عظام و …

آیا توهین به امام خمینی و رهبر جزء توهین به مقدسات است؟

بله. به موجب ماده 514 قانون مجازات اسلامی هر کس به امام خمینی به عنوان بنیام گذار جمهوری اسلامی و یا مقام رهبری توهین کند به مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می شود.

ماده 514 چنین مقرر کرده است:

هر کس به حضرت امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان‌ا… علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء اهانت نماید به حبس‌از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

رسیدگی به جرم توهین به مقدسات در صلاحیت چه دادگاهی است؟

رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه انقلاب اسلامی است. سب النبی یعنی چه

نکته مهم در مورد جرم سب النبی:

گاهی اوقات فرد ممکن است به جای توهین به جان رهبر یا قوای سه گانه و یا مراجع تقلید سوء قصد نمایددر این صورت با شرایطی محارب شناخته می شود. این شرایط عبارتند از:

1- کشیدن سلاح به قصد جان

2- اینجاد ناامنی و سلب امنیت.

در صورتی که محارب شناخته شود مجازات او یکی از 4 حد زیر است:

1- اعدام

2- صلب

3- قطع دست راست و پای چپ

4- نفی بلد.

در حالتی که محارب شناخته نشود به سه تا ده سال حیس محکوم خواهد شد. سب النبی یعنی چه

نتیجه گیری مقاله

در یک جامعه مذهبی همچون ایران مقدسات اسلامی برای مردم از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه ای که اگر فردی مقدسات مورد تایید مردم، جامعه و امامان، انبیاء، حضرت فاطمه و … توهین کند مشمول سب النبی شده است. در این صورت به فرد توهین کننده ساب النبی گفته می شود. مجازات جرم ساب النبی اعدام است. اگر در برخی از موارد مشمول ماده 513 قانون مجازات اسلامی خارج باشند. مرتکب به حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود. همچنین توهین به امام خمینی و رهبری در دسته ساب النبی قرار می گیرد. مرتکب به مدت شش ماه سه سال حبس خواهد شد.

رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه انقلاب است. حمله و سوء قصد به جان رهبری و هر یک روسای سه قوه و مراجع بزرگ تقلید نیز در صورتی که محاربه شناخته شود اعدام است. در غیر این ص.رت مجازات فرد حبس از سه تا ده سال خواهد بود. سب النبی یعنی چه

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

سب النبی یعنی چه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا