Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

روادید کار چیست؟

روادید یا حق کار مجوزی است که کارفرما برای تبعه خارجی صادر می کند. در واقع، این تکلیف برای کارفرما وجود دارد که باید روادید یا حق کار را ظرف حداکثر یک ماه بعد از ورود تبعه خارجی به کشور به اداره کل اشتغال اتباع خارجی تقدیم کند. چنانچه کارفرما در این خصوص تاخیر داشته باشد وفق ماده 181 قانون کار عمل خواهد شد. البته در شرایطی اداره کار راسا به صدور روادید کار اقدام می کند که به آن ها اشاره می کنیم. در این مقاله به بررسی این امر که روادید کار چیست و شرایط و نحوه صدور آن وفق مواد 121 و 122 قانون کار کدام است، می پردازیم. 

روادید کار چیست؟

روادید کار چیست؟

امروزه با سیل مهاجرت اتباع خارجی از کشور افغانستان مواجه هستیم. برای اینکه اتباع خارجه بتوانند در ایران مشغول به کار شوند، باید دارای روادید ورود با حق کار باشند. بنابراین، نمی توان فرضی را تصور کرد که اتباع خارجه در ایران مشغول به کار باشند، اما روادید کار نداشته باشند. پس، اتباع خارجه پس از گرفتن روادید کار بر اساس آیین نامه های موجود می توانند پروانه کار دریافت کنند.

رواید کار پروانه یا مجوزی است که به موجب آن یک تبعه بیگانه می تواند در ایران کار کند. اصولا درخواست روادید کار برای تبعه بیگانه بر عهده کارفرماست. اما گاهی ممکن است اداره کار تحت وجود شرایطی، خودش روادید کار را برای اتباع بیگانه صادر نماید. 

این شرایط چیست؟

1- شخص تبعه بیگانه ده سال در کشور ایران اقامت داشته باشد. 

2- تبعه بیگانه عیال ایرانی داشته باشد.

3- تبعه بیگانه از اتباع سیاسی کشورهای مسلمان باشد. 

تحت این شرایط اداره کار و تعاون برای تبعه بیگانه روادید صادر می کند و نیازی به درخواست نیست. 

این امر در ماده 122 قانون کار بیان می شود:

وزارت کار و امور اجتماعی می‌تواند نسبت به صدور، تمدید و تجدید پروانه کار افراد ذیل اقدام نماید:
‌الف – تبعه بیگانه‌ای که حداقل ده سال مداوم در ایران اقامت داشته باشد
ب – تبعه بیگانه‌ای که دارای همسر ایرانی باشد
ج – مهاجرین کشورهای بیگانه خصوصاً کشورهای اسلامی و پناهندگان سیاسی به شرط داشتن کارت معتبر مهاجرت و یا پناهندگی و پس از‌موافقت کتبی وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه.

چگونه می توان برای گرفتن روادید کار اقدام نمود؟

در پاسخ به این سوال لازم است بگوییم که اول از هر چیزی کارفرما باید به اداره کل اشتغال اتباع بیگانه مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر استخدام نیروی کار خارجی بدهد. در اداره کل اشتغال اتباع بیگانه فرم های مربوط به اشتغال اتباع بیگانه باید تکمیل و به این اداره تحویل داده شود.

واحد اشتغال اتباع بیگانه، درخواست کارفرما و فرم های تحویل داده شده توسط کارفرما را بررسی می کند و گزارشی در این خصوص تهیه می نماید. گزارش اداره کل اشتغال اتباع بیگانه باید توسط هیئت فنی اشتغال مورد بررسی قرار گیرد. پس اداره کل گزارش خود را به هیئت فنی اشتغال تحویل می دهد.روادید کار چیست؟

روادید کار چیست؟

اعضای هیئت فنی چه اقداماتی باید انجام دهند؟

پس از ارائه گزارش واصله توسط واحد اشتغال اتباع بیگانه، اعضای هیئت فنی گرارش را بررسی می کنند. النهایه در خصوص درخواست کارفرما مبنی بر استخدام تبعه خارجی در ایران تصمیم گیری می کنند. در این جا، دو فرض متصور است:

1- اعضای هئیت فنی درخواست کارفرما را تایید می نمایند:

در این صورت برای تبعه خارجه مجوز و روادید حق کار صادر می شود. بنابراین، تبعه خارجه می تواند به موجب قوانین ایران استخدام شود و شروع به کار نماید.

2- اعضای هیئت فنی درخواست کارفرما مبنی بر استخدام نیروی خارجی را رد می کنند:

در این صورت کارفرما نمی تواند اقدام به استخدام تبعه خارجی کند. در چنین فرضی هر گونه اشتغال تبعه خارجی در ایران غیر قانونی است. بنابراین، اگر کارفرما یک تبعه خارجی را استخدام نماید و سپس حق و حقوق تبعه را به او اعطا نکند، امکان شکایت علیه کارفرما در نزد مراجع قانونی وجود ندارد.

در صورتی کارفرما از تبعه خارجه بدون داشتن روادید و ویزای کار استفاده نماید، آیا این عمل جرم است؟

بله. وفق ماده 181 قانون کار، قانون گذار این عمل جرم انگاری می کند. در متن ماده چنین بیان می شود:

کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کار هستند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را‌در کاری غیر از آن چه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌گردد مراتب را به وزارت‌کار و امور اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

شرایط صدور پروانه کار به موجب ماده 121 قانون کار برای صدور روادید کار چیست؟

1- مطابق اطلاعات موجود در وزارت کار و امور اجتماعی در میان اتباع ایرانی آماده به کار افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه‌ وجود نداشته باشد.

2 – تبعه بیگانه دارای اطلاعات و تخصص کافی برای اشتغال به کار مورد نظر باشد.

3- از تخصص تبعه بیگانه برای آموزش و جایگزینی بعدی افراد ایرانی استفاده شود.

به یاد داشته باشید احراز این شرایط با هیئت فنی اشتغال است. 

نتیجه گیری مقاله

همان طور که گفتیم، امروزه با سیل عظیم نیروی کار افغانی مواجهیم که به ایران هجوم آورند. در صورتی که کارفرما بخواهد از نیروی کار خارجی بهره مند گردد باید به واحد اشتغال اتباع بیگانه مراجعه کند و تقاضای خود را کتبا طرح نماید. واحد اشتغال اتباع بیگانه تقاضای کارفرما را بررسی می کند و سپس گزارشی تهیه می نماید. النهایه گزارش را تقدیم هیئت فنی اشتغال می نماید. در صورتی که هیئت فنی تصمیم کارفرما مبنی بر اشتغال تبعه بیگانه را تایید کند، پروانه یا روادید کار برای تبعه خارجی صادر می شود. در فرضی که تصمیم کارفرما توسط هیئت فنی اشتغال رد گردد، امکان استخدام تبعه خارجی در ایران وجود ندارد. 

درخواست پروانه کار جز در مواردی که اداره کار خودش اقدام به صدور ورادید کار می کند برای کارفرمایان ضروری است. چه اینکه وفق ماده 181 قانون کار در صورت عدم درخواست کارفما این عمل جرم انگاری شده و برای آن ها مجازات در پی خواهد داشت. 

قبل از انجام هر امر حقوقی، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، ملکی و … شما را در راه رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نماید. با ما تماس بگیرید. 

تلفن تماس گرفتن مشاوره:

09011358248

برای گرفتن وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

 

روادید کار چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا