Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر

بسیاری از مالکین در موعد تخلیه مستاجر دچار مشکل هستند. به گونه ای که ممکن است مستاجر ملک را تخلیه نکند و تا مدت ها بدوت قرارداد اجاره، ملک موجر را مورد استفاده قرار دهد. در این صورت، تکلیف چیست؟ آیا راهی برای مالک یا موجر وجود دارد که بتواند راحت و بدون دردسر تخلیه ملک خود را اخذ نماید؟ در این مقاله به موضوع راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر می پردازیم و ساده ترین و بهترین راه را به شما معرفی می کنیم.

<yoastmark class=

راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر:

به منظور گرفتن حکم تخلیه مستاجر راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه مقاله به راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر اشاره می کنیم:

اولین راه برای گرفتن تخلیه مستاجر:

نخستین راه از میان راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر این است که حتما در قرارداد اجاره خود ذکر کنید که در فرضی که موجر ملک استیجاری به شخص دیگری فروخت، مستاجر موظف است ملک را تخلیه کند. چرا که به موجب قوانین قانون مدنی انتقال ملک به دیگری سبب از بین رفتن عقد اجاره نمی شود. وفق مقررات مستاجر مالک منفعت است و می تواند ملک را به دیگری منتقل کند.  

دومین راه برای گرفتن حکم تخلیه مستاجر:

در قرارداد اجاره خود ذکر نمایید در صورتی که مستاجر خسارتی به ملک وارد آورد و در انتفاع از مورد اجاره تعدی و تفریط نماید قرارداد تجاره تمدید نخواهد شد. به طور مثال شرط نمایید اگر مستاجر اجاره بها را سر موعد مقرر پرداخت نکند، و یا صدمه ای به ملک وارد آورد، و یا رفتاری بر خلاف عرف و عادت داشته باشد، قرارداد اجاره تمدید نخواهد شد.

سومین راه برای تخلیه مستاجر:

قدم بعدی از میان راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر شروع پروسه ساخت و ساز ملک استیجاری است. یعنی چه؟ گاهی ممکن است ملک موجر در معرض ساخت و ساز باشد. اما پروسه ساخت و ساز و اخذ مجوز از شهرداری کمی طولانی و زمان بر است. در این زمان ممکن است موجر به دلیل نیاز مالی تمایل داشه باشد که ملک خود را اجاره دهد. در این صورت بهترین کار این است که در قرارداد اجاره خود ذکر نمایید که در صورت شروع عملیات ساخت و ساز مستاجر باید ملک را بدون هر گونه عذر و بهانه ای تخلیه کند. همچنین از این جهت نیز خسارتی متوجه موجر نخواهد بود.

چهارمین راه برای تخلیه مستاجر:

در قرارداد اجاره ذکر کنید اگر موجر خود و یا اطرافیان او نیاز به اقامت و سکونت در منزل استیجاری داشتند مستاجر باید در کوتاه ترین زمان ممکن ملک را تخلیه نماید و در این حالت، قرارداد اجاره با مستاجر تمدید نمی گردد.

پنجمین راه برای تخلیه مستاجر:

راه آخر از میان راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر، در رابطه با مسئله کرونا است. به موجب مصوبه ستاد مقابله با کرونا در تهران افزایش نرخ اجاره بها تا 25 درصد امکان دارد و در سایر کلان شهرها افزایش تا 20 درصد و در باقی شهرستان ها افزایش اجاره بها تا 15 درصد امکان پذیر است. حال اگر مستاجر با افزایش اجاره بها موافقت نکند، باید در کوتاه ترین زمان ممکن ملک استیجاری را تخلیه نماید. در این صورت قرارداد اجاره به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود.

راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر

چه طور از  شورای حل اختلاف دستور تخلیه بگیریم؟

در صورت وجود یکی از راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر، می توان برای اخذ دستور تخلیه اقدام نمود. دستور تخلیه برای تخلیه اماکن استیجاری از شورای حل اختلاف محل وقوع ملک قابل اخذ می باشد. اما برای اخذ دستور تخلیه باید شرایطی را رعایت نمود:

برای اینکه موجر (مالک) ملک بتواند علیه مستأجر دستور تخلیه اخذ کند، باید اجاره نامه شرایط زیر را داشته باشد:

1- عقد اجاره مدت داشته باشد.

2- عقد اجاره مربوط به اماکن اداری یا تجاری نباشد (مربوط به اماکن مسکونی باشد).

3- دو نفر به عنوان شاهد ذیل قرارداد اجاره را امضاء کرده باشند.

4- قرارداد اجاره حتما در دو نسخه تهیه و تنظیم گردد.

دستور تخلیه نسبت به حکم تخلیه این مزیت را داراست که موجر برای تخلیه ملک استیجاری به مستاجر مهلتی نمی دهد. از این رو، مستاجر باید سریعا ملک را تخلیه نماید. اما در دستور تخلیه نمی توان از مستاجر خسارت گرفت. برای دریافت خسارات باید دادخواست جداگانه ای مطرح شود. حکم تخلیه نیز یکی دیگر از راه های تخلیه ملک استیجاری است که صرفا مختص به اماکن مسکونی نیست. برای اماکن تجاری و اداری نیز امکان اخذ حکم تخلیه وجود دارد. اما دستور تخلیه صرفا برای اماکن مسکونی است.

قبل از تنظیم هر نوع قرارداد اجاره ای با وکیل متخصص در امور قراردادها مشورت نمایید. وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور قراردادی، قرارداد را مطابق با شرایط و اوضاع و احوال شما تدوین و تنظیم می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

در راستای اعمال راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر باید دادخواست دستور تخلیه تقدیم نماییم. در زیر به دو نمونه دادخواست دستور تخلیه اشاره می کنیم:

نمونه دادخواست دستور تخلیه ملک (1):

ریاست محترم شعبه ……. شورای حل اختلاف شهرستان ………………

با سلام؛

احتراما موارد زیر را جهت تشحیذ ذهن حضرتعالی معروض می دارم:

اینجانب در مورخه ……………. قرارداد اجاره ای به مدت یک سال با آقا/ خانم …………………….. نسبت به ملک واقع در : …………………………………….. منعقد نمودم. پیروی مصوبه ستاد مقابله با کرونا نرخ اجاره بها تا سقف 25 درصد در تهران امکان پذیر است. بنده نیز به دلایل مالی و اقتصادی و بیکاری های متداول به دلیل شیوع و همه گیری ویروس کرونا، تصمیم به افزایش اجاره بها برای مستاجر تا سقف پیشنهادی مصوبه ستاد مقابله با کرونا (25 درصد). اما ایشان ب هیچ وجه مبلغ افزایش اجاره بها را نمی پذیرند.

بنده نیز از ایشان خواستار شدم که در صورت عدم توافق بر سر افزابش مبلغ اجاره بها ملک را تخلیه نمایند. اما ایشان وقعی به این موضوع ننهاده اند. اکنون ………….. روز/هفته/ماه از تاریخ اتمام اجاره گذشته و ایشان همچنان به تصرف غیر قانونی خود در ملک بنده ادامه می دهند.

حالیه، با عنایت به موارد معنونه و با توجه به این امر که قرارداد اجاره را در دو نسخه تنظیم کردیم و  دو شاهد نیز آن را امضا کردند، تقاضای صدور دستور تخلیه از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است.

                                                      با تقدیم احترامات فراوان

نمونه دادخواست دستور تخلیه ملک (2):راهی برای گرفتن حکم تخلیه مستاجر

ریاست محترم شورای حل اختلاف ناحیه …………… شهرستان ……………….

احتراما موارد زیر را به وکالت از موکل خود اعلام می دارم:

موکل بنده در مورخه ………………… قرارداد اجاره ای با آقا/خانم ……………….. منعقد کردند. مدت قرارداد اجاره یک سال تعیین کردیم.  اکنون مدت 3 ماه از یک سال گذشته، لیکن مستاجر به رغم پیگیریهای مکرر مستاجر هیچ اقدامی جهت تخلیه ملک انجام نمی دهد. این امر در حالی است که در قرارداد اجاره که به پیوست می باشد، موجر صراحتا اعلام کرده است که چنانچه شخص موجر به سکونت در آن منزل احتیاج داشت قرارداد به هیچ وجه قابل تمدید نیست. اکنون نیز موجر به شدت محتاج سکونت در آن منزل است. لذا از شما خواهشمندم دستور مقتضی مبنی بر تخلیه ملک صادر کنید. 

با شایسته ترین احترامات

نظر شما در مورد نوشتار “راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر” چیست؟ آیا با مستاجر بدقلق مواجه شدید؟ شما از میان راههای گرفتن حکم تخلیه مستاجر کدام را تجربه کرده اید؟ 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا