Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

داشتن گواهی بکارت

امروزه در برخی از نقاط کشور رسم چنین است که قبل از ازدواج، دختر باید به پزشک زنان و زایمان مراجعه کند و گواهی سلامت بکارت خود را اخذ کند. داشتن چنین گواهی حاکی از آن است که زوجه قبل از ازدواج با شخصی ارتباط نداشته است. بسیاری از اشخاص چنین رسمی را مذموم و نوعی بی احترامی به دختر و خانواده ی او می دانند. اما سوال این است آیا می توان دختر را وادار و مجبور به گرفتن گواهی بکارت کرد؟ آیا در قانون چنین امری پیش بینی شده است؟ در این مقاله به موضوع داشتن گواهی سلامت بکارت و اجبار زوجه به گرفتن چنین گواهی ای می پردازیم.

داشتن گواهی بکارت

آیا اجبار به داشتن گواهی سلامت بکارت در قانون وجود دارد؟

در قانون کشور ما هیچ گونه اجبار و الزامی برای دریافت گواهی سلامت پرده بکارت وجود ندارد. بنابراین، انعقاد عقد نکاح بدون داشتن چنین گواهی ای به راحتی انجام می شود. با این تفاسیر، اگر دفترخانه ای حتما گواهی سلامت بکارت را تقاضا کند، خلاف مقررات قانونی عمل کرده است. البته ممکن است موضوع داشتن این گواهی یکی از شروط طرفین باشد. با شرط داشتن گواهی بکارت قضیه کمی فرق می کند.

در این صورت تکلیف چیست؟

در برخی از خانواده ها رسم بر این است، خانواده ی پسر به منظور اطمینان از سلامت پرده بکارت دختر، از او تقاضای گرفتن گواهی بکارت نمایند. فرض کنید الف می خواهد با ب ازدواج کند. شرط الف این است که ب حتما دوشیزه باشد و گواهی سلامت پرده بکارت نیز ارائه دهد. در این صورت باید گواهی سلامت بکارت از سوی دختر اخذ شود و به طرف مقابل ارائه شود. متاسفانه وجود چنین شرطی دلیل اصلی بر هم خوردن وصلت و نامزدی است. اما نمی توان منکر آن شد که برخی خانواده به دلیل تکثر روابط نامشروع در جامعه، و عدم اطمینان از دوشیزه بودن دختر چنین گواهی ای را مطالبه می کنند.

آیا درخواست چنین گواهی ای می تواند دلیلی برای طرح دعوای توهین و افترا باشد؟

به نظر نمی رسد، صرف تقاضای چنین گواهی ای از دختر و خانواده ی او، دالّ بر توهین و افترا باشد. بنابراین، در صورتی که خانواده ی دختر دعوای توهین مطرح کنند، دادگاه به این دعوا رسیدگی نمی کند.

داشتن گواهی بکارت

نکات مهم در گرفتن گواهی بکارت:

1- در معایناتی که در مورد سلامت پرده بکارت انجام می شود، در هر حالتی لازم است پزشک رضایت فرد مورد معاینه را اخذ کند. اگر معاینه به درخواست مرجع قضایی باشد؛ اما طرف مورد معاینه رضایت نداشته باشد، نمی توان او را اجبار نمود. در این صورت، مرجع قضایی در جواب خود می نویسد، به دلیل همکاری نکردن و عدم رضایت فرد، امکان انجام معاینه میسر نگردید.

2- گواهی بکارت حتما باید به شخص معاینه شونده تحویل داده شود و امضاء و اثر انگشت از او اخذ شود. اما، اگر خانم زیر سن 18 سال و یا محجور بود، می توان به ولی یا قیم او این برگه را تحویل داد. اما اجبار به معاینه توسط هیچ کس جود ندارد.

ترمیم بکارت:

ممکن است دختر قبل از وقوع عقد نکاح بخ دلیل ارتباط با شخص یا اشخاص دیگر بکارت خود ار ازدست دهد. در این صورت، ممکن است شانس ازدواج برای دختر کاهش یابد. چه اینکه، بسیاری از خانواده نمی توانند این موضوع را بپذیرند که قبلا دختر با شخص یا اشخاص دیگر رابطه برقرار کرده باشد. در فرض وقوع چنین شرایطی، دختر به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کند تا برای عمل ترمیم بکارت اقدام کنند. این اقدام غیر قانونی است. اما برخی از پزشکان زنان و زایمان آن را انجام می دهند. اما سوال اساسی این است که آیا عمل ترمیم بکارت برای پزشک قابل تشخیص است یا خیر؟

اصولا پزشکان زنان و زایمان عمل ترمیم بکارت را متوجه می شوند. از این رو، حتی در فرض انجام عمل هایمنوپلاستی نیز، این امکان وجود دارد که با معاینه متوجه ترمیم بکارت شوند. در صورتی که دختری ترمیم بکارت نموده باشد و ازدواج واقع شود. سپس زوج مطلع گردد که زوجه قبلا عمل ترمیم انجام نموده، می تواند از باب تدلیس در نکاح از او شکایت کند.

از بین رفتن بکارت در اثر تجاوز:

گاهی ممکن است در اثر وقوع حادثه ای تلخ، همچون تجاوز، دختر بکارت خود را از دست دهد. گاهی تجاوز در کنون صورت می گیرد چه اینکه، بسیاری از دختران در جامعه کنونی، قربانی خشونت جنسی خانگی هستند. توضیح آنکه پدر یا برادر به دلیل داشتن بیماری های جنسی یا اعتیاد به مواد مخدر، دختر را مورد تعرض قرار می دهند. در نتیجه دختر بکارت خود را از دست می دهند. این در حالیست که، مطالبه گواهی ترمیم بکارت از آن ها، می تواند تبعات سویی به همراه داشته باشد.

فیلم خانه دختر با بازی حامد بهداد و رعنا آزادی ور، روایتگر همین موضوع است. سمیرا دختری است که قربانی خشونت جنسی از سوی پدر قرار گرفته است. در حال حاضر او قصد دارد با شخصی ازدواج کند. اما خانواده پسر، از او می خواهند تا برای معاینه بکارت به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. متاسفانه دختر که تمایلی به فاش شدن راز خانوادگی ندارد، دست به خودکشی می زند.

نتیجه گیری مقاله

همانطور که می دانیم در بسیاری از خانواده رسم بر این است که خانواده پسر قبل از ازدواج از خانواده دختر تقاضای گواهی سلامت بکارت می نمایند. اما باید توجه نمود که اجباری برای داشتن گواهی بکارت وجود ندارد. هیچ کس نیز نمی تواند دختر و یا خانواده ی او را مجبور به اخذ چنین گواهی ای کند. پزشک باید این گواهی را تنها به دختر تحویل دهد نه هیچ شخص دیگری. حتی اگر مرجع قضایی چنین گواهی را تقاضا کند و خانم راضی به اخذ این گواهی نباشد، نمی توان او را اجبار نمود.

متاسفانه، بسیاری از خانواده ها به دلیل درخواست چنین گواهی مشاجره و دعوا می نمایند و تقاضای چنین گواهی ای را حمل بر توهین و بی احترامی می دانند. اما در واقع، صرف مطالبه این گواهی را نمی توان دلیلی بر توهین یا افترا تلقی کرد.

نظر شما در خصوص تقاضای چنین گواهی از دختر چیست؟

قبل از انجام هر امر حقوقی، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگیف ثبتی، امور حسبی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا