Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

دادخواست منع اشتغال به تحصیل

یکی از حقوقی زوجه می تواند در زمان امضای سند نکاح از زوج طلب کند، اجازه اشتغال به تحصیل است. اما گاهی ممکن است اشتغال زوجه به تحصل مانع از ایفای وظایف زوجیت زن شود. در این صورت زوج می تواند از اشتغال زوجه به تحصیل ممانعت به عمل آورد. البته طرح این دادخواست به سادگی امکان پذیر نیست. چرا که زوج باید دلایل قوی و محکمی برای اثبات ادعای خود داشته باشد. اصولا مواردی همچون دوری راه شهرستان و یا کشور محل تحصیل زوجه می تواند دلیل خوبی برای زوج به منظور ممانعت از اشتغال به تحصیل باشد. در این مقاله در ترنم عدالت ابتدا به موضوع اشتغال زوجه به تحصیل می پردازیم. سپس نمونه دادخواست منع اشتغال زوجه به تحصیل را با هم بررسی می کنیم:

 

دادخواست منع اشتغال به تحصیل

آیا زوج می تواند مانع اشتغال به تحصیل زوجه شود؟دادخواست منع اشتغال به تحصیل

 زمانی که نکاح واقع می شود، زن و شوهر در مقابل یکدیگر از حقوق و تکالیفی بر خودار هستند. ماده 1102 قانون مدنی چنین مقرر می کند:

همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار میشود.

اشتغال زوجه به تحصیل همچون اشتغال به کار، یکی از حقوقی است که زن می تواند در زمان امضای سند نکاح از زوج خواستار شود. بنابراین، می توان دو فرض را متصور شد:

1- زوج به زوجه در ضمن سند نکاح حق اشتغال به تحصیل را نداده است:

در این صورت، اگر زوج بخواهد از اشتغال زوجه ممانعت به عمل آورد، برای او ساده تر است. اما به هر روی، باید دلایل متقت و قوی ای برای ممانعت خود ارائه دهد.

2- زوج به زوجه در ضمن سند نکاح حق اشتغال به تحصیل را داده است:

در این صورت، امکان ممانعت زوجه از تحصیل زوجه، بسیار سخت است. به گونه ای که برخی از قضات صرف اجازه زوج به زوجه برای ادامه تحصیل را ملاک قرار داده و هر گونه ادعایی پس از آن در برابر آنان مسموع نخواهد بود. اما، عده ای دیگر از قضات بر این باورند که اجازه مندرج در سند نکاحیه دال بر این نیست که زوج دیگر نمی تواند از ادامه تحصیل زوجه خودداری کند. چه اینکه این اجازه در چارچوب وظایف زوجیت به زوجه اعطا شده است. پس، اگر زن از ایفای وظایف خود در مقابل شوهر خودداری کند، باز هم دادگاه وفق دلایل زوج، می تواند حکم مبنی بر ممنوعیت اشتغال زوجه را صادر کند. دادخواست منع اشتغال به تحصیل

دادخواست منع اشتغال به تحصیل

نمونه دادخواست منع اشتغال به تحصیل:

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان …………………….

با سلام؛

احتراما موارد زیر را جهت تشحیذ ذهن حضرتعالی معروض می دارم:

اینجانب در مورخه …………………. در دفترخانه شماره ……………….. واقع در  شهرستان ………………… با خوانده ی محترم دعوا عقد نکاح دائم منعقد نمودم. ایشان دانشجوی سال ………….. رشته ی …………………. در شهر……………………. بودند. لیکن، ایشان به بنده اذعان نمودند که پس از ازدواج با امور دانشجویی نامه نگاری کرده و خود را به دانشگاه مستقر در محل زندگی مشترک انتقال می دهد. حالیه به رغم یک سال از شروع زندگی مشترک، ایشان هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی دهند و هر بار نیز با بهانه های واهی مانند نبودن مسئول مربوطه و … از انجام این امر امتناع می ورزند. نظر به دوری راه دانشگاه خوانده و با توجه به حضوری بودن کلاس های ایشان، متاسفانه خوانده محترم در هر ماه حدودا یک هفته را در منزل سکونت دارند. این امر موجبات عدم تمکین و ایفای وظایف زوجیت و زناشویی را از جانب ایشان برای بنده فراهم نموده است.

حالیه با عنایت به موارد معنونه تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر ممنوعیت اشتغال زوجه به تحصیل  وفق ماده 1102 از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است.

با تقدیم احترامات فراوان

نمونه دادخواست منع اشتغال به تحصیل زوجه، توسط وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت برای شما تنظیم شده است. به منظور تنظیم دادخواست مطابق با شرح حال و وضعیت خود با ما تماس بگیرید. دادخواست منع اشتغال به تحصیل

09011358248

قبل از انجام هر امر حقوقی، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ملکی، ثبتی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نماید. با ما تماس بگیرید. 

 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دادخواست منع اشتغال به تحصیل

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا