Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

خسارت تاخیر تادیه یعنی چی

گاهی پیش می آید که شما وجه نقدی را از کسی طلبکار هستید. اما متأسفانه بدهکار در موعد مقرر طلب خود را پرداخت نمی کند. اینجاست که موضوع خسارت تاخیر تادیه مطرح می شود. از این روف قانون گذار در قانون آیین دادرسی مدنی و در ماده 522 آن خسارت تاخیر تادیه و شرایط آن را پیش بینی کرده است. در این مقاله درباره خسارت تاخیر تادیه و چگونگی مطالبه آن مواردی را بیان می کنیم. خسارت تاخیر تادیه یعنی چی

خسارت تاخیر تادیه چیست؟

خسارت تاخیر تادیه خسارتی است که در دعاوی ای که موضوع آن وجه نقد باشد موضوعست پیدا می کند. در صورتی که بدهکار از پرداخت بدهی خود امتناع کند و تمکن و دارایی کافی برای پرداخت را داشته باشد طلبکار می تواند علاوه بر اصل بدهی خسارت تاخیر آن را هم دریافت کند. ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی چنین مقرر کرده است: خسارت تاخیر تادیه یعنی چی

 در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر این که طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

آیا خسارت تاخیر تادیه در مورد وام و تسهیلات بانکی نیز مصداق پیدا می کند؟

در تبصره یک ماده 15 قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1376/11/29 چنین آمده است:

 کلیه وجوه و تسهیلات اعطائی که بانکها در اجرای این قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت نموده یا می‌نمایند و برابر قرارداد‌تنظیمی مقرر شده باشد که اشخاص مذکور در سررسید معینی وجوه و تسهیلات دریافتی به‌انضمام سود و خسارت و هزینه‌های ثبتی و اجرائی،‌دادرسی و حق‌الوکاله را بپردازند، درصورت عدم پرداخت و اعلام بانک بستانکار قابل مطالبه و وصول است و کلیه مراجع قضائی و دوایر اجرای ثبت و‌دفاتر اسناد رسمی مکلفند براساس مفاد اسناد و قراردادهای تنظیمی نسبت به صدور حکم و اجرائیه و وصول مطالبات بانک، طبق مقررات این قانون‌اقدام نمایند.

البته ماده 15 قانون عملیات بانکی بدون ربا بارها مورد تغییر و اصلاح قرار گرفته و النهایه خسارت تاخیر تادیه به عنوان تبصره الحاقی به ماده 15 به آن اضافه گردید.

چگونه می توان خسارت تاخیر تادیه را دریافت نمود؟

برای دریافت خسارت تاخیر تادیه نیازمند طرح دادخواست در مراجع قضایی هستید. چه اینکه برای شروع هر دعوایی در مراجع قضایی تقدیم دادخواست اجباری می باشد. در دادخواست خود یه دو مورد توجه لازم را مبذول فرمایید:

  • اعلام کنید که مدین از چرداخت بدهی خود در موعد مقرر خودداری کرده است.
  • در متن دادخواست چنین بنویسید: تقاضای الزام خوانده/خواندگان به پرداخت مبلغ ………. ریال معادل ………. تومان به عنوان خسارت تاخیر تادیه و خسارت دادرسی و حق الوکاله وکیل را استدعا دارم.

در صورت عدم قید این جمله دادگاه الزامی به صدور حکم به پرداخت خسارت تاخیر تادیه را نخواهد داشت. خسارت تاخیر تادیه یعنی چی

آیا برای مطالبه خسارت تاخیر تادیه باید هزینه دادرسی پرداخت نمود؟ خسارت تاخیر تادیه یعنی چی

برای پاسخ به این سوال باید دو فرض را از یکدیگر تفکیک نمود:

1- خسارت تاخیر تادیه به صورت جداگانه و سوای از خواسته اصلی محاسبه می شود: در این صورت باید هزینه دادرسی پرداخت کنید.

2- خسارت تاخیر تادیه بدون ذکر مبلغ و همراه با خواسته اصلی ذکر می شود: در این صورت نیازی به پرداخت هزینه دادرسی به طور جداگانه نیست.

آیا خسارت تاخیر تادیه برای چک نیز قابل اخذ است؟

بله. در صورتی که دارنده چک نتواند وجه چک را وصل کند می تواند خسارت تاخیر تادیه آن را همراه با مبلغ اصلی وجه چک مطالبه کند. در اینجا با توجه به نظریع استفساری مجمع تشخیص مصلحت نظام خسارت تاخیر تادیه چک بر مبنای نرخ تورم از تاریخ صدور چک تا زمان وصول آن محاسبه می شود. 

نکته: حتی پس از وصول اصل مبلغ چک، می توان برای دریافت خسارت تاخیر تادیه آن اقدام نمود. 

نکته: در صورت دریافت وجه چک از طریق اجرای ثبت خسارت تاخی تادیه قابل دریافت نیست. بنابراین برای دریافت خسارت تاخیر تادیه چک حتما از طریق دادگاه اقدام کنید. خسارت تاخیر تادیه یعنی چی

نتیجه گیری مقاله خسارت تاخیر تادیه یعنی چی

چنانچه موضوع دعوا مطالبه وجه رایج باشد و طلبکار طلب خود را با وجود تمکن مالی پرداخت نکند در این صروت طلبکار علاوه بر اصل پول می تواند خسارت تاخیر آن را هم مطالبه کند. خسارت تاخیر تادیه موضوعی نیست که نیازمند اثبات در نزد مراجع قضایی باشد. همین که مدتی از پرداخت بدهی مدیون به داین گذشته باشد و مدیون طلب خود را نپردازد می تواند دلیلی برای دریافت خسارت تاخیر تادیه باشد. خسارت تاخیر تادیه در مورد چک نیز مصداق پیدا می کند. دارنده چک هم زمان با مطالبه اصل وجه چک می تواند برای دریافت خسارت تاخیر تادیه آن نیز اقدام کند. البته باید توجه داشت که گرفتن خسارت تاخیر تادیه چک تنها زمانی امکان پذیر است که شما از طریق مراجع دادگستری اقدام کنید نه اجرای ثبت.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

خسارت تاخیر تادیه یعنی چی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا