Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

جنون اطباقی چیست

جنون یا دیوانگی حالتی است که فرد را از تصمیم گیری صحیح باز می دارد. برخی از اشخاص ممکن است از بدو تولد دچار حالت جنون یا دیوانگی باشند. برخی نیز ممکن است در طول زمان و در دوره های بعدی زندگی دچار جنون شوند. که در حالت اول به آن جنون متصل به صِغَر و در حالت دوم به آن جنون عدم متصل به زمان صِغَر گفته می شود. جنون در یک تقسیم بندی کلی دیگر نیز به جنون اطباقی و جنون ادواری تقسیم می شود. اما جنون اطباقی چیست؟ تفاوت آن با جنون ادواری چیست؟ در این مقاله به بررسی موارد جنون اطباقی و ادواری می پردازیم.

جنون چیست؟

جنون به معنای دیوانگی است و یک اختلال روحی و روانی است که فرد را از وضعیت طبیعی خارج می کند. گاهی اوقات ممکن است جنون فرد همراه با هذیان گویی و حتی توهمات گاه و بیگاه باشد. جنون اطباقی چیست

انواع جنون چیست؟

جنون یا دیوانگی در یک تقسیم بندی کلی یه جنون اطباقی یا جنون ادواری تقسیم می شود.

جنون اطباقی (به کسر الف) چیست؟

این نوع جنون حالتی از دیوانگی است که همیشه همراه فرد است. به عبارت بهتر اگر فردی همیشه دیوانه یا مجنون باشد به او مجنون اطباقی یا مجنون دایمی اطلاق می شود.

جنون ادواری چیست؟

جنون ادواری حالتی از جنون است که فرد برای دوره ای دچار جنون و برای دوره ای دچار حالت افاقه (عدم جنون) می شود. البته این امر مهم است که عدم جنون یا افاقه فرد مسلم باشد. یعنی باید عدم جنون فرد را اثبات نمود.

اعمال حقوقی مجنون اطباقی چگونه است؟ جنون اطباقی چیست

اعمال حقوقی مجنون اطباقی کاملا باطل و بلااثر است. حتی اگر به مجنون اطباقی هدیه داده شود آن هدیه قبول نیست. (عقد هبه باطل است). همچنین است در مورد تملیکات فرد مجنون مانند خرید کردن، اجاره دادن و …

اعمال حقوقی مجنون ادواری در صورتی صحیح است که افاقه او اثبات شود. بنابراین، فرض بر این است که اعمال حقوقی مجنون ادواری نیز باطل است. مگر اینکه افاقه او مسلم شود. منظور از افاقه فرد مجنون اثبات حالت “عدم جنون” اوست.

نکته: اگر جنون و دیوانگی متصل به زمان صغر باشد (یعنی فرد از زمان طفولیت مجنون باشد) اعمال حقوقی و انجام امور او با پدر یا جد پدری (ولی قهری) خواهد بود. اگر جنون و دیوانگی پس از دوران صغر و طفولیت به وجود بیاید باید برای فرد مجنون قیم تعیین شود. 

تاثیر جنون اطباقی در ازدواج چیست؟ جنون اطباقی چیست

ماده 1121 قانون مدنی مقرر می کند که جنون هر یک از زوجین اگر مستقر باشد (چه از نوع اطباقی باشد و چه ادواری باشد) موجب حق فسخ برای طرف دیگر است. بنابراین، آنچه در مورد جنون مهم است این است که مستقر باشد. یعنی ادامه داشته باشد.

مسئله جنون زن و مرد متفاوت است. جنون زن در صورتی برای مرد حق فسخ ایجاد می کند که در زمان عقد نکاح وجود داشته باشد. اما جنون مرد در هر صورتی برای زن حق فسخ ایجاد می کند (حتی بعد از عقد نکاح).

فرق جنون با سفه چیست؟

فرد مجنون فردی که توانایی انجام هیچ عمل حقوقی را ندارد. از منظر روحی فرد مجنون دچار حالت غیر طبیعی است. اما فرد سفیه عقل معاش ندارد. به این معنا که تنها نمی تواند امور مالی خود را اداره کند. اما در سایر قسمت های زندگی خود مشکلی ندارد. به عنوان مثال فرد سفیه می تواند ازدواج کند. اما نمی تواند در مورد مهریه که امری مالیست تصمیم گیری کند.

نتیجه گیری مقاله جنون اطباقی چیست

جنون یکی از حالات روحی و روانی است که فرد را دچار اختلال می سازد. در یک تقسیم بندی به جنون اطباقی و جنون ادواری تقسیم می شود. جنون اطباقی دایمی است. اما جنون ادواری دوره ای است.گاهی ممکن است جنون و دیوانگی متصل به زمان صغر باشد که در این صورت ولی قهری اداره امور مجنون را بر عهده می گیرد. کاهی نیز ممکن است جنون متصل به زمان صغر نباشد. در این صورت برای اداره اموال مجنون قیم تعیین خواهد شد.

نمونه دادخواست نصب قیم

ریاست محترم دادسرای ناحیه 25 تهران

با سلام؛

احتراما به استحضار می رساند برادر بنده از دوران طفولیت دچار حالت جنون و اسکیزوفرنی بوده اند. هر چند گاهی اوقات حالت افاقه به او دست می دهد اما اکثر مواقع در حالت جنون به سر می برد. تا کنون پدر بنده به عنوان ولی قهری عهده دار نگهداری و اداره اموال ایشان بودند. اما اکنون مدت زمان دو ماه است که پدر بنده فوت کرده اند. از این رو تقاضای نصب قیم از شما عالیجناب با توجه به اسناد و مدارک پزشکی ایشان که به پیوست می باشد مورد استدعا است.

با تقدیم احترام

آدرس دادسرای ناحیه 25 (امور سرپرستی): خیابان سئول، خیابان رشید یاسمی، نبش کوچه مهتاب. جنون اطباقی چیست

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

جنون اطباقی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا