Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

توقیف خودرو جهت مهریه

مهریه مهمترین حق مالی زوجه است که در سند نکاح نوشته می شود. به محض وقوع عقد ازدواج میان زوج و زوجه او مستحق دریافت مهریه است. از این رو، در زمان مطالبه مهریه می تواند اموال مرد از جمله خانه و خودروی او را توقیف کند. توقیف خودرو جهت مهریه یکی از مبتلا به ترین موضوعات حوزه خانواده است. حتی زن می تواند تا زمانی که مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظایف زوجیت در مقابل مرد خودداری کند و به اصطلاح از حق حبس خود استفاده نماید. در عین حال به او نفقه نیز تعلق می گیرد. به عبارت دیگر ناشزه محسوب نمی شود و مستحق نفقه است.

برای اینکه زن بتواند مهریه خود را از مرد دریافت کند، باید مراحلی را طی نماید. از جمله این مراحل، این است که به دفتر ازدواج و طلاقی که نکاح در آن به وقوع پیوسته مراجعه کند و سپس به ادامه مراحل توقیف اموال مرد را در اداره ثبت انجام دهد. یکی از اموال مرد که ممکن است در صورت به اجرا گذاشتن مهریه از سوی زن توقیف گردد، خودروی زوج است. در این مقاله به بررسی توقیف خودرو جهت مهریه زن می پردازیم و جوانب مختلف آن را بررسی می کنیم.

توقیف خودرو جهت مهریه

توقیف خودرو جهت مهریه:

یکی از طرقی که زوجه می تواند به حق و حقوق مالی خود نسبت به زوج پیدا کند توقیف خودرو برای مهریه است. با توجه به این امر که امروزه، هر شخصی یک وسیله برای سهولت حمل و نقل دارد زوجه می تواند با توجه به توان مالی زوج، نسبت به توقیف خودروی زوج اقدام کند.

طریقه توقیف خودر جهت مهریه زوجه:

توقیف خودرو برای مهریه از دو طریق ممکن است:

1- توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت:

در این روش با معرفی خودرو به اجرای ثبت اسناد، دستور توقیق صادر می گردد و پس از آن ابلاغ می شود. هنگامی که ابلاغیه به زوج ابلاغ می گردد، مدتی برای او (ده روز) برای پرداخت مهریه تعیین می گردد. چنانچه زوج اقدام به پرداخت مهریه نکند، سه روز به زوجه فرصت داده می شود تا اموال زوج را معرفی نماید. در فرضی که زوجه، خودروی زوج را به عنوان یکی از اموال او معرفی کند، اجرای ثبت خودرو را توقیف می کند. پس از آن اجرای ثبت به پلیس راهور اطلاع می دهد تا خودرو با مشخصاتی که اعلام می کند را توقیف نماید.

2- توقیف خودرو از طریق دادگاه:

در این روش باید دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه به دادگاه ارائه شود و هم زمان با تقدیم دادخواست، زوجه تقاضای تامین خواسته را نیز طرح نماید. در این صورت، پس از صدور رای به نفع زوجه، خودروی متعلق به زوج فورا توقیف می گردد. بنابراین، مجالی برای مخفی کردن و یا انتقال دادن خودرو به نام دیگری برای زوج باقی نمی ماند. پس از معرفی خودرو به عنوان تامین خواسته زوجه باید اقدام به استعلام از پلیس راهور نماید تا خودرو یا خودروهایی که متعلق به زوج است را توقیف سندی کند. پس از این تاریخ نقل و انتقال خودرو دیگر امکان پذیر نیست.

 

توقیف خودرو جهت مهریه

دفاعیات مرد در مقابل توقیف خودرو:

در صورتی که زن اقدام به توقیف خودرو نماید، مرد می تواند با ارائه دفاعیاتی مانع از انجام این کار شود. یکی از دفاعیات مرد می تواند این باشد که خودرو وسیله امرار معاش اوست. در واقع، اگر تنها وسیله اعاشه مرد خودوری او باشد، زوج می تواند با استناد به همین دلیل، خودرو را رفع توقیف نماید. به عنوان مثال می توان به اشخاصی که در اسنپ یا آژانس کار می کنند، اشاره کرد. این اشخاص می توانند در صورت توقیف خودرو اعلام کنند که خودرو وسیله امرار معاش ان ها است و سریعا دادگاه دستور رفع توقیف را می دهد.

ادعای صوری برای رفع توقیف خودرو:

گاهی ممکن است زوج پس از توقیف خودرو، به صورت واهی ادعا کند که خودرو وسیله امرار معاش اوست. اما چگونه؟ در غالب این موارد زوج به صورت صوری و واهی در تاکسی های اینترنتی ثبت نام می کند و یک الی دو سفر نیز با آن انجام می دهد. سپس اعلام می کنند که خودرو وسیله اعاشه آن ها است. اما این امر در حالی است که چنین چیزی واقعیت ندارد. در این صورت می توان با استناد به تاریخ ثبت نام زوج در تاکسی های اینترنتی، آژانس و … دریافت که اقدام زوج صوری و صرفا برای رفع توقیف خودرو است. در این موارد حتما با وکیل متخصص مهریه مشورت کنید تا در صورت ادعای زوج، مغلوب نشوید.

نتیجه گیری مقاله

همه ما می دانیم که مهریه زن مهمترین حق مالی اوست که با وقوع عقد نکاح پرداخت آن بر ذمه زوج قرار می گیرد. در فرضی که زوجه بخواهد مهریه خود را مطالبه کند، باید در گام اول به دفتر ازدواجی که نکاح در آن ثبت شده مراجعه کند. سپس، دفتر دادگاه پس از در نظر گرفتن مهلتی پرونده را جهت تکمیل موارد به اجرای ثبت ارسال می کند. سپس، زوجه می تواند اموالی را که از زوج می شناسد معرفی کند. یکی از اموال خودروی زوج است که زوجه می تواند برای مهریه آن را توقیف نماید.

این پروسه چه از طریق اجرای ثبت و چه از طریق دادگاه یکسان خواهد بود. البته، اگر زوج بتواند ثابت کند که خودروی وسیله اعاشه و کسب درآمد زوج است، در این صورت میتوان آن را رفع توقیف نمود. به عنوان مثال خودروی شخصی که در اسنپ یا آژانس مشغول به کار است قابلیت رفع توقیف را دارد. اما گاهی زوج ادعای واهی مطرح می کند که خودرو وسیله امرار معاش اوست. مثلا در یکی از تاکسی های اینترنتی ثبت نام می نماید. اما با توجه به تاریخ ثبت نام و تعداد سفرهایی که زوج داشته، می توان دریافت که ادعای او دروغین است. اما حتما باید از وکیل متخصص بهره جست.

قبل از انجام هر امر حقوقی، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، ثبتی، خانوادگی، امور حسبی، ملکی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید.

 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و اینترنتی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

توقیف خودرو جهت مهریه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا