Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نمونه شکایت کلاشی

جرم کلاشی از جمله جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. این جرم بیشتر ناظر به فالگیران و رمالان است که با ادعای دانستن اطلاعاتی در مورد آینده شخص را فریب می دهند و از او مبلغ زیادی پول مطالبه می کنند. اشخاص هم به باور اینکه رمال یا فالگیر اطلاعات واقعی به او می دهند حاضر می شوند هر چقدر که شخص رمال و فالگیر طلب می کنند به او بدهند. اما کم نیستند شمار کسانی که متوجه می شوند شخص کلاش آن را فریب داده است. از این رو، به دنبال آن هستند که شکایت کلاشی را علیه او مطرح کنند. 

ماده 712 قانون مجازات اسلامی در این خصوص چنین مقرر می کند:

هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم‌ خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست‌آورده است‌ مصادره خواهد شد.

بنابراین مجازات جرم کلاشی به موجب قانون مجازات اسلامی حبس از یک تا سه ماه است که البته قضات آن را به جزای نقدی تبدیل می کنند. همانطور که فوقا اشاره کردیم عملی که فالگیران انجام می دهند مصداق بارز کلاشی است. فرض کنید شخصی به خانمی مراجعه می کند که عنوان فالگیر را دارد. خانم فالگیر با گرفتن پول هنگفتی مطالبی را در مورد آینده و زندگی شخص مراجعه کننده می گوید. اما تمامی حرف ها تنها زاییده ی ذهن فالگیر است و فاقد حقیقت می باشد. در این صورت شخص مراجعه کننده باید شکایت کلاشی را علیه فالگیر مطرح کند. 

دو رکن در ماده قانونی 712 جلوه گر است:

1- کلاشی شغل شخص باشد

2- شخص از راه کلاشی امرار معاش کند. 

نمونه شکایت کلاشی

عناصر تحقق جرم کلاشی:

برای تحقق جرم کلاشی سه عنصر قانونی، مادی و معنوی باید وجود داشته باشند. با هم عناصر وقوع جرم کلاشی را بررسی می کنیم.

عنصر قانونی: 

قانون گذار در ماده 712 قانون مجازات اسلامی به جرم کلاشی می پردازد و آن را جرم انگاری می کند. همین ماده عنصر قانونی جرم کلاشی را می سازد. 

عنصر مادی:

دادن اطلاعات موهوم و غیر واقعی به اشخاص که البته نوع جرم یک جرم مستمر است نه آنی. به این معنی که مرتکب چندین بار باید این عمل را انجام دهد. با انجام یک دفعه ای، جرم محقق نمی شود. 

عنصر روانی (معنوی):

به منظور تحقق جرم کلاشی باید سوء نیت عام (علم و عمد) مرتکب برای وقوع جرم وجود داشته باشد. همچنین مجرم باید قصد فریب دادن شخص مراجعه کننده و تحصیل مال از او را داشته باشد (سوء نیت). 

تفکیک دو فرض در ماده 712 قانون مجازات اسلامی:

مقنن در ماده 712 قانون مجازات اسلامی دو فرض را از یکدیگر تفکیک می کند:

1- فرض اول: شخص فالگیر یا رمال یا کلاش توانایی امرار معاش ندارد:

قسمت اول ماده 712 قانون مجازات اسلامی این فرض را بیان می کند که شخص کلاش، شغل کلاشی (که ممکن است از طریق رمالی و فالگیری و ولگردی محقق شود) را پیشه خود قرار می دهد. اما در عین حال توانایی امرار معاش ندارد. در این صورت او به مجازات یک تا سه ما حبس محکوم می شود. 

2- فرض دوم: شخص فالگیر یا رمال توانایی امرار معاش دارد:

قسمت اخیر ماده 712 قانون مجازات اسلامی به این فرض اختصاص دارد. اگر شخصی توانایی مالی داشته باشد؛ اما همچنان به کلاشی، ولگردی و رمالی توسل نماید، علاوه بر یک تا سه ماه حبس به مصادره اموال نیز محکوم می گردد. 

برای شکایت کلاشی به کجا باید مراجعه کرد؟

اگر قربانی جرم کلاشی شده اید، باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید و شکایت کلاشی تنظیم کنید. برای تنظیم شکایت کلاشی حتما با وکیل امور کیفری مشورت کنید. 

ادله مورد نیاز برای اثبات وقوع جرم کلاشی:

اگر قصد طرح شکایت کلاشی را دارید باید ادله ای برای اثبات وقوع این جرم ارائه دهید. ادله ای همچون شهادت گواهان که تصدیق کنند شخص کلاش با حرف های موهوم قصد فریب قربانی را داشته است. همچنین اگر پولی به حساب شخص کلاش واریز کردید و یا چت هایی از او دارید می تواند به مقام قضایی کمک کند. بنابراین، بهتر است تمامی این موارد را پیوست شکایت کلاشی کنید. 

در زیر نمونه شکایت کلاشی را که توسط وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت نوشته شده، بررسی می کنیم:
نمونه شکایت کلاشی

ریاست محترم دادسرای ناحیه ……………. شهرستان ………………..

با سلام؛

احتراما موارد زیر را جهت تشریح ماوقع خدمت محضر حضرتعالی عرض می نمایم:

اینجانب در مورخه ………………… به دنبال یک مشکل خانوادگی به منزل خانم/ آقای …………………… با عنوان فالگیر و رمال مراجعه کردم. ایشان خود را پیش گوی قهاری معرفی کردند که توانایی پیش گویی وقایع زندگی هر شخص و ارائه راه کار صواب به او را دارند. لازم به ذکر است که بنده از طریق یکی از دوستانم با ایشان آشنا شدم که او نیز شکواییه علیه مشتکی عنه مطرح کرده است. مشتکی عنه اظهار داشتند که امر پیش گویی موهبتی خدادادی به ایشان است که به او اجازه پیش گویی در مورد تمامی وقایع را می دهد.

النهایه اظهاراتی در مورد اینجانب و همسر بنده بیان کردند که منجر به مشاجره بزرگ در زندگی خانوادگی ما گردید و النهاییه تا مرز خاتمه زندگی میان بنده و همسرم پیش رفت. برای بیان این اظهارات نیز هزینه گزافی از بنده مطالبه کردند. پس از تیره و تار شدن روابط میان بنده و همسرم، مجدد به ایشان مراجعه کردم تا شاید بتوانند در این خصوص کمکی نمایند. اما در کمال ناباوری مشاهده کردم که ایشان از آن محل گریختند و شاکیان بسیاری همچون بنده، به دنبال مشتکی عنه بودند تا بتوانند پول پرداختی را از او پس بگیرند.

لذا با عنایت به موارد مذکوره در فوق و با توجه به اینکه عمل ارتکابی توسط مشتکی عنه از مصادیق بارز ماده 712 قانون مجازات اسلامی است، تقاضای تعقیب و پیگیری متهم از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است.

با تقدیم احترامات فراوان.

نمونه شکایت کلاشی

نکات مهم در طرح دعوای کلاشی:

1- برای طرح این دعوا، ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شکواییه کلاشی تنظیم نمایید.

2- محل وقوع جرم در جرم کلاشی، محلی است که شخص فالگیر یا رمال با شما قرار ملاقات می گذارد.

3- مهمترین ادله مستنداتی که برای پرداخت پول به فالگیر ارائه می دهید، فیش های واریزی شما به شخص فالگیر است. البته اگر شخصی همراه شما بوده، می توانید به شهادت شهود نیز استناد کنید. 

برای طرح شکایت کلاشی باید با وکیل امور کیفری مشورت کنید. چه اینکه اقدام خودسرانه و بدون مشورت شخص ممکن است عامل اصلی شکست او در دادگاه باشد. 

برای گرفتن وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید.

 

شکایت کلاشی 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا