Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نمونه دادخواست مطالبه سنوات

یکی از حقوقی که کارگر از آن برخودار می شود، حق سنوات است. حق سنوات یا مزایای آخر خدمت، پاداشی است که در پایان خدمت (به هر علتی) به کارگر پرداخت می گردد. این حق در دسته ی حقوق اجباری است که کارفرما باید به کارگر پرداخت کند. در صورتی که کارفرما از پرداخت حق سنوات به کارگر خودداری کند، کارگر می تواند دادخواست مطالبه سنوات را در اداره کار طرح نماید. این موضوع در ماده 24 قانون کار درج گردیده است. در ادامه این نوشتار نمونه دادخواست مطالبه سنوات که توسط وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت تنظیم شده است را می خوانیم:

"</span

                                                                                    نمونه دادخواست مطالبه سنوات

تعریف حق سنوات:

منظور از حق سنوات، پاداشی است که در صورت پایان خدمت کارگر به او تعلق می گیرد. ماده 23 قانون کار به موضوع حق سنوات اشاره می کند. مثلا علی مدت ده سال در شرکتی مشغول به فعالیت بوده است. پس طی این مدت، رابطه کارگر و کارفرمایی میان علی و شرکت از بین می رود. در این صورت علی باید حق سنوات خود را از کارفرما دریافت نماید. در صورتی که کارفرما از دادن حق سنوات خودداری کند، علی می توان دادخواست مطالبه حق سنوات را اقامه کند. 

ماده 24 قانون کار:

در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.

آیا در تعلق حق سنوات فرقی میان قرارداد کار موقت یا دائم است؟

خیر. به موجب ماده 24 قانون کار در تعلق حق سنوات فرقی میان اینگه کارفرما و کارگر قرارداد کار دائم یا موقت داشته باشند، وجود ندارد. بنابراین، اگر رابطه کارگر و کارفرمایی در قالب یک قرارداد کار دائم باشد و یا به صورت موقت (مثلا 3 ماهه) در هر دو فرض در صورت خاتمه رابطه کاری حتی به دلیل استعفای کارگر، به او حق سنوات تعلق می گیرد. 

حق سنوات به چه کارگرانی تعلق می گیرد؟

به موجب ماده 24 قانون کار، حق سنوات به کارگرانی تعلق می یگرد که یک سال یا بیشتر در محلی فعالیت داشته باشند. بنابراین، به کارگرانی که کمتر از این مدت در جایی مشغول به فعالیت باشند حق سنوات در صورت اتمام رابطه کاری تعلق نمی گیرد. 

برای طرح دادخواست مطالبه سنوات باید به کجا مراجعه کرد؟

به منظور اقامه دعوا علیه کارفرما برای مطالبه حق سنوات، باید به اداره کار و رفاه و تعاون مراجعه کرد. بنابراین، این موضوع در صلاحیت دادگاه نیست. 

تفاوت حق سنوات با پایه سنوات چیست؟

پایه سنوات مربوط به کارگران و کارمندانی است که بیش از یک سال است در محیطی مشغول به کار هستند. در واقع، پایه سنوات نوعی مزیت برای کارمندان و کارگران سابق نسبت به کارگران جدید است. برای محاسبه پایه سنوات هر کارگر تعداد روزهای کاری در ماه در پایه سنواتی که وزات کار برای آن سال درمنظر گرفته ضرب می شود و با حقوق پایه آن سال جمع می گردد. همانطور که گفتیم، این امتیاز مختص به کسانی است که سبقه ی کاری بیشتری دارند. اما حق سنوات امتیازی است که در زمان خاتمه رابطه کاری میان کارگر و کارفرما به شخص کارگر تعلق می گیرد. بعضا ممکن است این دو اصطلاح را به جای یکدیگر به کار برند. اما بایدبه یاد داشته باشیم که پایه سنوات و حق سنوات دو عنوان و امتیاز کاری جداگانه هستند. 

حق سنوات چگونه محاسبه می شود؟

 پایه حقوق فرد (کارگر) × تعداد سال های کاری کارگر در نزد کارفرما

مثال برای نمونه دادخواست مطالبه سنوات:

علی در یک شرکت به مدت 20 سال مشغول به کار بوده است. مبلغ آخرین حقوق دریافتی علی ار شرکت 6،000،000 تومان بوده است. پس 6،000،000 تومان ضرب در 20 = 120،000،000 میلیون تومان حق سنوات علی است.

در صورت استنکاف کارفرما از دادن حق سنوات به کارگر، او می تواند در اداره کار طرح دعوا کند. در زیر نمونه دادخواست مطالبه حق سنوات را مشاهده می کنید.

"</span

                                                                                        نمونه دادخواست مطالبه سنوات

نمونه دادخواست مطالبه سنوات
بسمه تعالی

خواهان: علی کریمی

خوانده: شرکت صدرا گستر به نمایندگی حمید محبی

خواسته: مطالبه حق سنوات

دلایل و منضمات: قرارداد کار شماره …………./ استشهادیه شهود/ فیش های واریزی حقوق/ لیست بیمه / اظهارنامه و هر سند و مدرکی که در مثبِت ادعای کارگر باشد

شرح خواسته:

ریاست محترم شعبه ………….. اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی

با سلام؛

احتراما موارد زیر را خدمت محضر حضرت عالی معروض می دارم:

اینجانب به عنوان کارگر از مورخه 1390/01/07 در شرکت صدرا گستر به نمایندگی آقای حمید محبی مشغول به فعالیت بودم. قراردادهای شماره …………………………………. (هر تعداد قرارداد که وجود دارد) مثبِت این ادعا است. متأسفانه در مورخه 1401/11/12 رابطه کاری بنده با شرکت صدرا گستر به اتمام رسید. کارفرما حقوق بنده و سایر کارگران را به طور تمام و کمال پرداخت کردند. اما در رابطه با پرداخت حق سنوات از پرداخت خودداری ورزیدند. این مشکل در مورد سایر کارگران که در شرکت فعالیت داشتند نیز صدق می نماید.

بنده ابتدا تصمیم گرفتم موضوع را به طور مسالمت آمیز حل و فصل نمایم. از این رو، بارها به محل کار سابق مراجعت نمودم. همچنین از طریق تلفنی نیز پیگیر موضوع شدم. اما، در کمال ناباوری کارفرما از پرداخت حق سوات بیست سال خدمت صادقاه بنده در استنکاف نمودند. النهایه، اینجانب بر آن شدم تا اظهارنامه ای برای کارفرما ارسال نمایم و حق خود را به صورت رسمی مطالبه کنم که اظهارنامه نیز به پیوست می باشد. ولی این موضوع نیز تاثیری در عملکرد کارفرما نداشت و ایشان همچنان بر سر موضع خود مبنی بر عدم پرداخت حق سنوات تاکید داشتند. حتی اذعان نمودند که نبنده از طریق مراجع قانونی نیز نمی توانم حق خود را مطالبه نمایم.

لذا با عنایت به ادله پیوستی و با استناد به ماده 24 قانون کار، از شما درخواست دارم تا به این موضوع رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ نمایید. 

با تقدیم احترامات فراوان

قبل از انجام هر امر حقوقی، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، ملکی، ثبتی، کارگر و کارفرمایی، تنظیم قرارداد، شکواییه، دادخواست، اظهارنامه و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

"</p

                                                                               نمونه دادخواست مطالبه سنوات

                                                                           

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا