Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مفهوم قتل در فراش

قتل در فراش از موضوعات حقوق از شاخه ی حقوق کیفری است. در صورتی که زن به شوهر خود خیانت کند و مرتکب هم بستری با شخص دیگری شود. شوهر نیز در همان لحظه همسر خود را در حال زنا با فرد دیگر ببیند می تواند او و مرد زناکار را در همان حال به قتل برساند. بدون اینکه مجازاتی در انتظار وی باشد. ماده 630 قانون مجازات اسلامی به موضوع قتل در فراش اشاره کرده است. در این مقاله در مورد قتل در فراش، شرایط آن و تفسیر ماده 630 قانون مجازات اسلامی خواهیم پرداخت.

مفهوم قتل در فراش چیست؟

فراش در لغت به معنای بستر است. منظور از قتل در فراش این است که مردی همسر خود را در حال زنا با مرد دیگری ببیند. در این حالت، مرد این اختیار را دارد که همسر و مرد زناکار را در همان لحظه به قتل برساند و مجازاتی نیز بر وی تحمیل نمی شود. این موضوع در ماده 630 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است.

ماده 630 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است:

هر گاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل‌ برساند و در صورتی که زن مکره باشد فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند. حکم ضرب و جرح در این مورد نیز مانند قتل است.

همان طور که در ماده آمده است، در صورتی که شوهر همسر خود و مرد زناکار را به قتل برساند، قصاص نخواهد شد. چرا که از منظور قانون، همسر و مرد زناکار مهدورالدم محسوب می شوند. علت در نظر گرفتن چنین معافیتی برای مرد اذن قانون گذار است. به عبارت دیگر قانون گذار این موضوع را به عنوان عذر موجه برای مرد در نظر گرفته تا در صورت ارتکاب قتل مجازات نشود.

شرایط قتل در فراش چیست؟

به منظور تحقق قتل در فراش شرایطی باید وجود داشته باشد. این شرایط عبارتند از:

1- دیدن همسر با مرد غریبه.

2- مرد و زن با هم در حال عمل زنا باشند. به این معنا که عمل دخول و نزدیکی صورت گرفته باشد.

3- شوهر علم به رضایت همسر خود مبنی بر برقراری رابطه نامشروع داشته باشد. بنابراین اگر مرد بداند که زن در حالت اکراه است یا به او تجاوز شده است، قتل در فراش منتفی است. بنابراین مشمول ماده 630 قانون مجازات اسلامی نخواهد بود.

نکات ماده 630 قانون مجازات اسلامی
  • منظور از کلمه “همسر” به کار رفته در قانون، زن زناکار است. در واقع، منظور، زنی است که در حال زنا با مرد غریبه است.
  • منظور از تمکین موجود در این ماده، این است که زن با رضایت خود حاضر به برقراری رابطه شده باشد. اگر زن، مکرَه باشد مرد تنها می تواند مرد زناکار را به قتل برساند.
  • منظور از مرد اجنبی، هر مردی غیر از شوهر است. به گونه ای که زن با او اقدام به برقراری رابطه زناشویی کرده باشد.
  • منظور از قتل در این ماه، قتل عمدی است. به این معنی که مرد باید قصد قتل عمد مرد و زن زناکار راشته باشد. بنابراین، در صورتی که مرد قصد قتل نداشته باشد، اما نوعاً عمل وی موجب قتل شود، حکم ماده 630 جاری نخواهد بود.
  • مرد باید با چشمان خود عمل زنا را مشاهده کند. بنابراین، صرف شنیدن قضیه از سایرین موجب جواز قتل برای مرد نخواهد بود.
راه های اثبات قتل در فراش

از آنجایی که زن و مرد زناکار به قتل رسیده اند، اقرار مجرمین در قتل در فراش اثری نخواهد داشت. بنابراین، تنها شهادت شهود باقی می ماند. هر چند که شهادت دو مرد عاقل و بالغ در مورد چنین موضوعی بعید خواهد بود. به نظر می رسد، تنها راه باقی مانده توسل به علم قاضی برای اثبات قتل در فراش باشد.

نتیجه گیری مقاله

قتل در فراش از موضوعات حقوق کیفری است. منظور از قتل در فراش حالتی است که مردی، همسر خود را در حال زنا با دیگری می بیند و در همان لحظه مرد و زن زناکار را به قتل می رساند. از نگاه قانون گذار این مجوز برای مرد وجود دارد که در صورت مشاهده زنای همسر خود او و مرد اجنبی را به قتل برساند، بدون اینکه مجازاتی در انتظار او باشد. چرا که از منظر قانون گذار، زوجه ای که اقدام به برقراری رابطه جنسی کرده باشد، مهدورالدم است. در انتهای ماده نیز ذکر می کند که حکم ضرب و جرم در این ماده، همچون قتل است. به عبارت دیگر، در صورتی که مرد مرتکب ضرب و جرح همسر خود و مرد زناکار شود، مجازاتی برای او در نظر گرفته نخواهد شد.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

قتل در فراش

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا