Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مفهوم بغی و افساد فی الارض

بغی و افساد فی الارض در فصل نهم باب حدود قانون مجازات اسلامی مورد جرم انگاری قرار گرفته است. بغی و افساد فی الارض دو عنوان حقوقی جداگانه هستند و با محاربه متفاوت هستند. اما مفهوم بغی و افساد فی الارض چیست؟ مجازات آن کدام است؟ در این مقاله با مفهوم بغی و افساد فی الارض و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی آشنا خواهیم شد.

مفهوم بغی چیست؟

بغی در لغت به معنای تجاوز و تعدی است. در اصطلاح حقوقی به معنای گروهی است که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه کنند. این موضوع در ماده 287 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است:

گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کند باغی محسوب می شود و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می گردند.

مجازات باغی چیست؟

اگر فردی از نظر قانونی باغی شناخته شود مجازات او اعدام خواهد بود. چنانچه اعضای گروه یا باغی قبل از درگیری و قیام دستگیر شوند اما مرکزیت آنها وجود داشته باشد به حبس از 10 تا 15 سال محکوم می شوند. در فرضی که مرکزیت و سازمان آنها از بین رفته باشد به حبس از 2 تا 5 سال محکوم می شوند.

مفهوم افساد فی الارض چیست؟

به موجب ماده 276 قانون مجازات اسلامی افساد فی الارض چنین تعریف شده است:

هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونهای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فیالارض محسوب و به اعدام محکوم می گردد.

تبصره- هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع و یا علم به مؤثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند و جرم ارتکابی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد، با توجه به میزان نتایج زیانبار جرم، مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج یا شش محکوم می شود.

بنابراین اگر فردی به طور گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی (بدن) افراد، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، نشر اکاذیب، ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور، آتش سوزی، تخریب، پخش مواد میکروبی یا سمی، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء به گونه ای که اخلال در نظم عمومی را داشته باشد، شود، مفسد فی الارض است.

مجازات مفسد فی الارض چیست؟

مجازات مفسد فی الارض اعدام است.

نکته: دادگاه باید با استناد به ادله و شواهد موجود ایجاد ناامنی، خسارات عمده و اشاعه فحشاء را اثبات و احراز نکند، مرتکب به حبس تعزیری به مدت 2 تا 5 سال و 6 ماه تا 2 سال محکوم می شود.

تفاوت محاربه با افساد فی الارض چیست؟

محاربه به معنای کشیدن سلاح به روی مردم با انگیزه ارعاب آنها و به قصد ایجاد ناامنی است. اما مفسد فی الارض به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها می گردد.

نتیجه گیری مقاله

بغی و افساد فی الارض دو عنوان مجرمانه جداگانه در قانون مجازات اسلامی هستند. منظور از بغی قیام کردن در برابر اساس جمهوری اسلامی ایران است. اما در مقابل افساد فی الارض به معنای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا است. مجازات بغی و افساد فی الارض هر دو اعدام است.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

مفهوم بغی و افساد فی الارض

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا