Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مستمری از کار افتادگی

این امر مبتلابه است که کارگری که مشغول کار در کارگاه است به دلیل حادثه ای ناشی از کار و یا خارج از کار، از کار افتاده شود و توان کار کردن خود را از دست بدهد. در این شرایط با در نظر گرفتن ضوابط و قواعدی به کارگر مستمری از کار افتادگی تعلق می گیرد. اما اینکه از کار افتادگی دقیقا چیست و انواع آن کدام است موضوعاتی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

منظور از از کار افتادگی چیست؟

از کار افتادگی یکی از تعهدات پیش بینی شده در قانون تامین اجتماعی است. از کار افتادگی با توجه به مباحثی همچون علت از کار افتادگی و درصد از کار افتادگی دارای پیچیدگی های خاصی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت، که تعیین میزان مستمری برای کارگر از کار افتاده با توجه به المان های مختلفی تعیین می شود. در کل می توان از کار افتادگی را چنین تعریف نمود:

بیمه شدگانی که طبق نظر پزشک معالج غیر قابل علاج تشخیص داده شوند و پس از انجام خدمات توانبخشی و اعلام نتیجه توانبخشی توانایی خود را کاملا یا جزئا از دست داده باشند از کار افتاده تلقی می شوند. 

انواع از کار افتادگی چیست؟

قانون گذار در قانون کار از کار افتادگی را به سه دسته تقسیم می کند:

اول- از کار افتادگی کلی:

اگر قدرت کار کارگر 66 درصد و یا بیشتر کاهش یابد، از کار افتادگی کلی محسوب می گردد.

دوم- از کار افتادگی جزئی:

اگر قدرت عملکرد و کار کارگر بین 33 تا 66 درصد کاهش یابد، از کار افتادگی جزئی است. البته در از کار افتادگی جزئی، کاهش قدرت کار کارگر باید در اثر حادثه ای ناشی از کار کاهش یافته باشد. 

سوم- از کار افتادگی به دلیل نقص عضو:

هر گاه در اثر حادثه ای ناشی از کار قدرت کار و عملکرد کارگر بین 10 تا 33 درصد کاهش یابد، غرامت نقص عضو به کارگر تعلق می گیرد.

میزان مستمری در هر کدام از انواع از کار افتادگی چقدر است؟

میزان مستمری از کار افتادگی با توجه به نوع از کار افتادگی (کلی، جزئی و یا نقص عضو) متفاوت است.

اول- چنانچه از کار افتادگی از نوع کلی باشد:

یک سی ام مزد یا حقوق متوسط کارگر بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه. مشروط بر اینکه این مبلغ از پنجاه درصد مزد و یا حقوق متوسط ماهانه او کمتر و از صد رد صد آن بیشتر نباشد. چنانچه بیمه شده دارای همسر و فرزند تحت تکفل باشد، و مستمری استحقاقی آنها از شصت درصد مرد یا حقوق متوسط آن ها کمتر باشد علاوه بر آن، معادل ده درصد مستمری استحقاقی به عنوان کمک به آن ها پرداخت می گردد. مشروط بر این امر که جمع مستمری و کمک، از 60 درصد تجاوز نکند.

دوم-چنانچه از کار افتادگی از نوع جزئی باشد:

همان طور که در بالا اشاره کردیم اگر قدرت کار کارگر بین 33 تا 66 درصد کاهش یابد از کار افتاده جزئی محسوب می گردد. میزان مستمری برای کارگر از کار افتاده به طور جزئی عبارت است از حاصل ضرب درصد از کار افتادگی در مبلغ مستمری از کار افتادگی کلی.

سوم- چنانچه از کار افتادگی از نوع نقص عضو باشد:

بیمه شدگانی که در اثر حادثه ناشی از کار بین 10 تا 33 درصد قدرت عملکرد آنها کاهش می باید غرامت نقص عضو به آنها تعلق می گیرد. میزان این غرامت عبارت است از 36 برابر مستمری استحقاقی این قانون ضرب در درصد از کار افتادگی.

چه زمانی مستمری از کار افتادگی برای کارگر برقرار می گردد؟

پس از تشکیل کمیسیون پزشکی، پزشک معالج تاریخ دریافت مستمری از کار افتادگی را در نظریه خود اعلام می کند. از تاریخی که پزشک اعلام می کند، به بیمه شده مستمری از کار افتادگی تعلق می گیرد.

نتیجه گیری مقاله

از کار افتادگی در یک تقسیم بندی کلی به از کار افتادگی کلی (از دست دادن قدرت کار به میزان 66 درصد و یا بالاتر)، از کار افتادگی جزئی (از دست دادن قدرت کار به میزان 33 تا 66 درصد) و از کار افتادگی نقص عضو (از دست دادن قدرت کار بین 10 تا 33 درصد) قابل تقسیم بندی است. مبلغ مستمری برای از کار افتادگی نیز با توجه به اینکه از کار افتادگی از کدام نوع است، متفاوت است. از زمانی که کمیسیون پزشکی در نظریه پزشکی خود از مار افتادگی را اعلام کند مستمری برای شخص از کار افتاده بر قرار می شود.

وکلای موسسه ترنم عدالت با تخصص در حوزه روابط کارگر و کارفرما شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای دربافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

مستمری از کار افتادگی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا