Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مجازات شرب خمر

شرب خمر عبارتی مرکب از دو واژه است. شرب به معنای نوشیدن و خمر نیز به معنای سکر آور است. اما شرب خمر در لغت به معنای نوشیدن مواد سکر آور یا مستی آور است. مجازات شرب خمر در قانون 80 شربه شلاق است. در مقاله زیر به موضوع مجارات شرب خمر در قانونمی پردازیم.

شرب خمر چیست؟

منظور از شرب خمر نوشیدن ماده ای است که برای فرد ایجاد مستی می کند و به گونه ای قصد فرد را زایل می کند. به موجب قانون مجازات اسلامی مواد سکر آور موادی هستند که عقل را زایل می کنند. استفاده از مواد سکرآور (جامد و یا مایع) به هر گونه ای که باشد اعم از تزریق، تدخین (دود کردن) خوردن و … حرام است و مستلزم 80 ضربه شلاق خواهد بود.

ماده 264 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است:

مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.
تبصره- خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

طرق اثبات شرب خمر چگونه است؟ مجازات شرب خمر

برای اثبات جرم شرب خمر راه های زیر وجود دارد:

1- اقرار: اقرار باید توسط متهم و بدون هر گونه شکنجه و اجبار صورت بگیرد. در واقع، اقراری که تحت شکنجه باشد هیچ گونه اعتباری نخواهد داشت. همچنین اقرار ممکن است کتبی باشد یا شفاهی.

2- شهادت: برای اثبات جرم شرب خمر، شهادت دو مرد عادل، بالغ و عاقل لازم است. شاهدین نباید با متهم خصومت داشته باشد و در دعوا نیز نباید ذینفع باشد. همچنین شاهدین نباید به شغل تکدی گری اشتغال داشته باشند.

ارتکاب جرم در حال مستی چگونه است؟

به منظور ارتکاب جرم، فرد باید قاصد و مختار باشد. بنابراین، اگر فرد در حالت مستی جرمی را مرتکب شود و به طوری کلی مسلوب الاختیار شده باشد (اراده از او سلب شده باشد) مجازات نمی شود. البته اگر فرد عالماً عامداً خود را برای ارتکاب جرم، مست کرده باشد، مجازات خواهد شد. توضیح آنکه چنانچه فردی بخواهد مرتکب جرم قتل شود و برای این منظور خود را مست کند، در این صورت مجازات شرب خمر بر او جاری خواهد شد.

ماده 154 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است:

مستی و بی ارادگی حاصل از مصرف اختیاری مسکرات، مواد مخدر و روانگردان و نظایر آنها، مانع مجازات نیست مگر اینکه ثابت شود مرتکب حین ارتکاب جرم بهطور کلی مسلوب الاختیار بوده است. لکن چنانچه ثابت شود مصرف این مواد به منظور ارتکاب جرم یا با علم به تحقق آن بوده است و جرم مورد نظر واقع شود، به مجازات هر دو جرم محکوم می شود.

رانندگی در حالت مستی چه حکمی دارد؟

اگر فردی مرتکب جرم رانندگی در حال مستی شود هم به مجازات شرب خمر محکوم می شود و هم به موجب ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی وسیله نقلیه به مدت 21 روز توقیف خواهد شد. همچنین گواهینامه نیز به مدت 6 ماه ضبط می شود.همچنین فرد به جزای نقدی نیز محکوم می گردد. مجازات شرب خمر

نکات شرب خمر

1- حتی خوردن آب جو یا همان فقاع موجب 80 ضربه تازیانه است.

2- اگر فردی مسلمان نباشد و تظاهر به خوردن مسکرات کند به حد محکوم می شود.

3- چنانچه فرد غیر مسلمانی مواد سکرآور مصرف کند و با همان حالت در معابر و اماکن عمومی ظاهر شود، به مجازات تظاهر به عمل حرام محکوم می گردد.

مجازات تظاهر به عمل حرام در ماده 638 قانون مجازات اسلامی آمده است. این ماده چنین مقرر می کند:

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
تبصره – زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

نتیجه گیری مقاله مجازات شرب خمر

شرب خمر در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. مجازات شرب خمر 80 ضربه شلاق است. همچنین چنانچه فرد در حالت مستی مرتکب جرم شود، مجازات خواهد شد. مگر اینکه ثابت شود فرد در اثر مستی و شرب خمر کاملاً مسلوب الاختیار شده باشد. اما اگر فرد به قصد ارتکاب جرم خود را مست کند، مجازات خواهد شد.

برای وقت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

مجازات شرب خمر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا