Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

زنا چیست (بررسی زنای محصنه و غیرمحصنه در قانون)

اثبات جرم زنا

زنا به معنای برقراری رابطه جنسی مرد از راه قُبُل یا دُبُر با زنی که بین آنها علقه زوجیتی نیست. البته زنا با برقراری رابطه نامشروع مادون زنا تفاوت دارد. رابطه نامشروع مادون زنا اعمالی کمتر از دخول است که در ماده 637 قانون مجازات اسلامی آمده است. اما زنا به معنای دخول و برقرایر ارتباط جنسی تا ختنه گاه مرد است. برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله روابط نامشروع در فضای مجازی را بخوانید.

تعریف زنا در قانون مجازات اسلامی اثبات جرم زنا

به موجب ماده 221 زنا عبارت است از جماع بین مرد و زنی که رابطه زوجیت میان آنها وجود ندارد و از موارد وطی به شبهه نبست. اثبات جرم زنا کار دشواری است که در ادامه مقاله به موضوع اثبات این جرم نیز خواهیم پرداخت.

حکم زنا با میت اثبات جرم زنا

اگر فردی با مرده عمل جنسی انجام دهد، مرتکب زنا شده است؟ برای پاسخ به این سؤال باید به دو مورد تفکیک قائل شد:

1- ارتباط مرد با همسر فوت شده خود= این عمل زنا نیست.

2- ارتباط مرد با زنی که زوجه او نیست= این عمل زنا است. ماده 222 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر کرده است:

جماع با میت، زنا است مگر جماع زوج با زوجه متوفای خود که زنا نیست لکن موجب سی و یک تا هفتاد وچهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می شود.

حکم اعدام برای زنا

در برخی موارد پس از اثبات جرم زنا در نزد قاضی، فرد زانی و یا زانیه به مجازات اعدام محکوم خواهند شد. این موارد عبارتند از:

1- زنا با محارم نسبی.

2- زنا با زن چدر که موجب اعدام زانی است.

3- زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

4- زنای به عنف یا اکراه که موجب اعدام زانی است.

حکم زنا با زن شوهر  و مرد زن دار 

در صورت زنای مرد با زن شوهر دار و زن با مرد زن دار، زنا از نوع محصن و محصنه خواهد بود. در این فرض پس از اثبات جرم زنا مجازات زانی یا زانیه رجم یا سنگسار خواهد بود.

احصان و شرایط آن در قانون مجازات اثبات جرم زنا

منظور از احصان زن در بخش مقررات مربوط به زنا، وضعیت مردی است که دارای همسر دائمی است و امکان برقراری رابطه جنسی با او را دارد. همچنین منظور از حالت احصان برای زن، وضعیتی است که زن دارای همسر دائمی است و امکان برقراری رابطه جنسی با همسر خود را دارد.

نکته: ازدواج موقت یا صیغه فرد ر دارای حالت احصان نمی کند.

خروج از حالت احصان

مواردی از قبیل رفتن به مسافرت، در زندان بودن، عادت ماهیانه زن، خونریزی پس از زایمان و وجود بیماری های مقاربتی مانند ایدز، کرونا و … فرد را از حالت احصان خارج می کند. بنابراین، اگر مردی در زمانی که همسرش به مسافرت رفته مرتتکب برقراری رابطه جنسی با یگری شود، زنا از نوع غیرمحصنه محسوب خواهد شد.

اثبات جرم زنا

جرم زنا با 4 بار اقرار از سوی زانی و زانیه و یا شهادت 4 مرد عادل اثبات می شود. از این رو، به نظر می رسد اثابت جرم زنا عمل دشواری باشد. چرا که به نظر نمی رسد کسی در پیش روی 4 مرد اقدام به برقراری رابطه جنسی کند. همچنین به موجب قاعده “ستر عیوب” چنین توصیه می شود که در صورتی که افراد مرتکب جرم زنا شدند، آن را اقرار نکنند.

مراحل پیگیری و شکایت از جرم زنا

برای پیگیری و شکایت از جرم زنا فرد باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و شکوائیه “جرم زنا” را ثبت کند تا پرونده برای مراحل بیشتر به دادگاه ارسال شود. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر و تنظیم شکایت و دادخواست تماس بگیرید.

روابط نامشروع در فضای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا