Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

روابط نامشروع در فضای مجازی

در دوران کنونی بخش عمده ای از ارتباطات مردم با یکدیگر در فضای مجازی است. با محبوبیت رو به رشد اپلیکیشن هایی همچون تلگرام، واتساپ و اینستاگرام بسیاری از افراد در این فضا با یکدیگر آشنا می شوند. سپس آنها  اقدام به رد و بدل کردن پیام می نمایند. در لابه لای چتها افراد ممکن است اقدام به ارسال تصاویر و ویدئوهای مستهجن از خود کنند. چه بسا که بنیاد بسیاری از خانواده ها در پی برقراری روابط نامشروع دچار خدشه شده است. بسیاری از زوجین هنگامی که مطلع می شوند که همسر آنها در پی برقراری روابط نامشروع در فضای مجازی است، تقاضای طلاق می کنند. تجربه وکلای مؤسسه حقوقی – داوری ترنم عدالت نشان می دهد امروزه حجم بسیاری از دعاوی مطروحه در دادگستری به دلیل برقراری روابط نامشروع زوجین  است. در این مقاله به بررسی ابعاد حقوقی پدیده روابط نامشروع در فضای مجازی خواهیم پرداخت.

جرم انگاری روابط نامشروع در فضای مجازی

برقراری رابطه نامشروع در فضای مجازی می تواند مصداقی از ماده 637 قانون مجازات اسلامی باشد. این ماده چنین مقرر کرده است:

هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

اثبات برقراری روابط نامشروع در فضای مجازی

تنها راه اثبات وجود روابط نامشورع در فضای مجازی از طریق داشتن عکس و اسکرین شات است. البته گفتنی افراد با حذف اکانت از فضای مجازی می توانند بساط مجرمیت خود را برچینند. از آنجایی که دسترسی پلیس قتا به اپلیکشن های خارجی دشوار است، دستگیری این افراد نیز سخت می باشد.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم برقراری روابط نامشروع در فضای مجازی

معمولاً فردی که مدعی برقراری روابط نامشروع است باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کند. در دادسرا تحقیقات اولیه در مورد نحوه ارسال چت ها و محتویات پیام ها انجام شود. بنابراین، فرد مدعی بهتر است با در دست داشتن اسناد و مدارک هویتی خود به دفاتر خدمات الکرتونیک قضایی مراجعه کرده و شکایت “روابط نامشروع مادون زنا” را مطرح کند. سپس با ارجاع پرونده به دادسرا موضوع را پیگیری پنماید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم لوایح و شکایات با ما تماس بگیرید.

 

روابط نامشروع در فضای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا