Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

آشنایی با انواع شرکت ها

آشنایی با انواع شرکت ها – موسسه حقوقی و داوری ترنم عدالت ثبت شرکت آنلاین در کمترین زمان در تهران بدون نیاز حضوری با وکلای با تجربه

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

 

طبق آمارهای رسمی موجود بیشترین تعداد شرکت های ثبت شده در ایران با اختلاف زیاد نسبت به شرکت های دیگر به ثبت شرکت با مسئولیت محدود اختصاص دارد که از جمله دلایل پر متقاضی بودن ثبت شرکت با مسئولیت محدود نسبت به دیگر انواع شرکت هایی که در ایران به ثبت می رسند می توان به مواردی نظیر تعداد شرکاء کمتر مورد نیاز برای ثبت این شرکت اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از مسائل بسیار مهم محبوبیت این شرکت موضوع اظهاری بودن سرمایه ثبتی آن است. یعنی شما وقتی تصمیم به ثبت شرکت با مسئولیت محدود دارید و برای آن سرمایه تعیین می کنید، هیچ نیازی به واریز مبلغی از سرمایه ثبتی شرکت به حساب بانکی وجود ندارد و در واقع شرکاء شرکت صرفاً اظهار می کنند که سرمایه شرکتشان فلان مبلغ است. از دیگر تفاوت های مهم ثبت شرکت بامسئولیت محدود با شرکت های دیگر خصوصاً شرکت سهامی خاص باید به وضعیت مدیران شرکت اشاره نماییم، چرا که شما هنگامی که تصمیم به ثبت شرکت با مسئولیت محدود دارید، می توانید مدیران شرکت شامل مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره را از ابتدا برای مدت نامحدودی به این سمت انتخاب کنید و هر زمان که خودتان تمایل داشته باشید با تشکیل مجامع عمومی سمت ها را تغییر دهید که همین موضوع از امتیازات و تفاوت های مهم و عمده ثبت شرکت با مسئولیت محدود نسبت به ثبت شرکت سهامی خاص است.

ثبت شرکت سهامی خاص

 

ثبت شرکت سهامی خاص رتبه دوم تعداد شرکت های ثبت شده در ایران را دارد. ثبت شرکت سهامی خاص پس از ثبت شرکت با مسئولیت محدود در جایگاه دوم بیشترین تعداد شرکت های ثبت شده در ایران قرار گرفته و از تفاوت های مهمی که این شرکت با شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی دارد می توان به تعداد اشخاص مورد نیاز برای تاسیس و ثبت این شرکت اشاره نمود. برای ثبت شرکت سهامی خاص حضور حداقل 5 نفر الزامی است که 3 نفر از آنها سهامدار و 2 نفر هم بازرس شرکت خواهند بود. همین حضور بازرس اصلی و علی البدل، یکی از تفاوت های مهم ثبت شرکت سهامی خاص با شرکت های دیگر است. شما هنگامی که تصمیم به ثبت شرکت سهامی خاص دارید باید الزاماً حداقل 35 درصد از سرمایه ثبتی شرکت خود را در حساب بانکی بنام شرکت در شرف تاسیس سپرده گذاری نمایید تا اداره ثبت شرکتها که مرجع ثبت انواع شرکت در ایران محسوب می شود شرکت شما را به ثبت برساند. تفاوت مهم دیگر در مدت مدیریت مدیران شرکت سهامی خاص است، در مورد ثبت شرکت با مسئولیت محدود اشاره کردیم که مدت مدیریت مدیران محدودیت قانونی ندارد، اما این موضوع در مورد شرکت سهامی خاص صادق نیست و مدت مدیریت مدیران در شرکت سهامی خاص حداکثر 2 سال است و بعد از آن باید با برگزاری مجمع عمومی، مدت مدیریت مدیران را تمدید و یا آنها را تغییر دهیم.

ثبت موسسه غیرتجاری

 

موسسه غیرتجاری همانطور که از نام آن پیداست، برای انجام امور غیرتجاری به ثبت می رسد و در موضوع موسسه امکان درج موضوعات تجاری وجود ندارد، موضوعاتی که در قالب موسسه غیرتجاری به ثبت می رسند بیشتر موضوعات خدماتی مانند آموزش، نظافت منازل و ادارات، حقوقی، داوری و میانجیگری، بهداشتی و امثالهم است. در قانون تجارت اشاره ای که به شکل و ماهیت موسسه غیرتجاری نشده است اما به توجه رویه موجود در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری، فرآیند ثبت موسسه و تغییرات آن و همچنین هزینه ثبت، مدارک مورد نیاز و مراحل ثبت موسسه تا حدود بسیار زیادی مانند ثبت شرکت با مسئولیت محدود است. یکی از تفاوت های مهمی که ثبت موسسه با ثبت شرکت دارد در این است که یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اعضاء هیئت مدیره و بازرسین شرکت الزامی است، اما شما هنگامی که تصمیم به ثبت موسسه غیرتجاری دارید، نیازی به ارائه گواهی عدم سوء پیشنه کیفری هیچکدام از اعضاء ندارید که همین موضوع باعث ساده تر شدن و کوتاه تر شدن پروسه ثبت موسسه غیرتجاری می شود. باید در نظر داشته باشید همانند شرکت با مسئولیت محدود، در موسسه غیر تجاری نیز سرمایه ثبتی موسسه کاملاً اظهاری خواهد بود و نیازی به واریز مبلغی از سرمایه موسسه به حساب بانکی وجود ندارد و همچنین مدت مدیریت اعضاء هیئت مدیره نیز اختیاری بوده و می تواند بصورت نامحدود باشد.

 

ثبت شرکت تضامنی

 

شرکت تضامنی یکی دیگر از شرکت هایی است که در ایران به ثبت می رسد اما به نسبت شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص، دارای متقاضیان بسیار کمتری است، چرا که بغیر از موارد محدود و برای انجام موضوعات خاص مانند صرافی، هیچ لزومی ندارد که شرکت تضامنی را برای ثبت انتخاب نمایید. نحوه تاسیس و ثبت شرکت تضامنی تا حدود بسیار زیادی مانند شرکت با مسئولیت محدود است و در این شرکت نیز مدت مدیریت اعضاء هیئت مدیره کاملاً اختیاری است و هیچ محدودیت قانونی ندارد. در شرکت تضامنی مانند شرکت با مسئولیت محدود لزومی به انتخاب بازرس وجود ندارد، همچنین شرکت تضامنی با حضور حداقل 2 نفر شریک به ثبت می رسد. اما در کنار این شباهتها، تفاوت های بسیار مهمی نیز بین شرکت تضامنی و دیگر شرکت ها وجود دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به تشریفات انتخاب نام شرکت تضامنی اشاره نمود، طبق قانون تجارت در نام شرکت تضامنی باید نام حداقل یکی از شرکاء وجود داشته باشد و اگر در نام شرکت، اسامی تمامی شرکاء وجود ندارد باید عبارتهایی نظیر و شرکاء، و برادران و امثالهم وجود داشته باشد. تفاوت مهم دیگر در مسئولیت شرکاء است، در شرکت تضامنی شرکاء شرکت دارای بیشترین مسئولیت ممکن نسبت به دیگر شرکت ها هستند و اگر دارایی های شرکت برای پرداخت بدهی های آن کافی نباشد، تمام شرکاء شرکت شخصاً و بصورت تضامنی مسئول پرداخت بدهی های شرکت هستند.

ثبت شرکت تعاونی

 

یکی از شرکت های هفت گانه مندرج در قانون تجارت شرکت تعاونی است که پس از شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص در رتبه سوم بیشترین تعداد شرکت ههای ثبت شده در ایران قرار دارد. برای ثبت شرکت تعاونی حضور حداقل 7 نفر ضروری خواهد بود. برای ثبت شرکت تعاونی با هر موضوع فعالیتی که باشد،اخذ مجوز از اداره تعاون شهری که تصمیم به ثبت شرکت تعاونی در آن شهر را دارید، قبل از ثبت ضروری است. برای شرکت تعاونی مقررات متعددی وجود دارد که به ترتیب شامل قانون تجارت مصوب سال 1311، قانون شرکتهای تعاونی مصوب 1350 و قانون بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران مصوب 1370 می شود و برای یافتن احکام مربوطه باید به قوانین مذکور مراجعه نمود. در شرکت های تعاونی همانند شرکت سهامی خاص، سرمایه شرکت به قطعات مساوی بنام سهام تقسیم می شود. همانند دیگر شرکت هایی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت می رسند، ثبت شرکت لازمه دارا شدن شخصیت حقوقی نیست و شخصیت حقوقی شرکت تعاونی زمانی شکل می گیرد که تاسیس شده باشد. شرکت تعاونی زمانی تاسیس می شود که اساسنامه آن به تصویب اولین مجمع عمومی عادی شرکت برسد و ترکیب اعضاء هیئت مدیره نیز تعیین گردد که خود این مساله نیازمند رعایت تشریفاتی به این ترتیب است که ابتدا هیئت موسسین شرکت اساسنامه شرکت را تصویب می نمایند و سپس آن را برای تصویب نهایی به اولین مجمع عمومی عادی ارائه می نمایند.

ثبت شرکت در مناطق آزاد

 

ثبت شرکت در مناطق آزاد هفت گانه ایران شامل کیش، قشم، انزلی، چابهار، ارس، اروند و ماکو، به دلیل جذابیت های زیادی که دارد همیشه دارای متقاضیانی زیادی بوده است. بدون تردید مهمترین جذّابیت ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری در ایران، بهره مندی از معافیت های مالیاتی است. طبق قانون شرکت هایی که در مناطق آزاد تجاری به فعالیت می رسند تا سقف 20 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود، امّا این نکته بسیار مهم را باید در نظر داشته باشید که بهره مندی از معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد کاملاً مشروط به انجام تکالیف و وظایف قانونی و مالیاتی در زمان مقرر آن است. از مهمترین این تکالیف و وظایف باید به مواردی نظیر اخذ و تمدید مستمر مجوز اقتصادی، اخذ کد اقتصادی، پلمپ و تحریر دفاتر قانونی و تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال مالی شرکت اشاره نمود. نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که برای بهره مندی از معافیت های مالیاتی مربوط به فعالیت در مناطق آزاد تجاری باید علاوه بر اینکه شرکت مورد نظر در منطقه آزاد به ثبت برسد، باید فعالیت های تجاری و حرفه ای شرکت نیز در منطقه آزاد باشد، چرا که شرکتی که در منطقه آزاد به ثبت می رسد اما مستمراً و یا حتی گاهاً در سرزمین اصلی به فعالیت می پردازد، برای همان بخشی از فعالیت های خود که در منطقه آزاد انجام نداده است، مشمول مالیات خواهد بود.

ثبت شرکت سهامی عام

 

در مورد تشریفات و نحوه تاسیس و ثبت شرکت سهامی عام در لایحه اصلاحی قانون تجارت بطور مفصل بحث شده است. شرکت سهامی عام شرکتی است که لزوماً بخشی از سرمایه آن از طریق پذیره نویسی به عموم مردم واگذار شود و موسسین شرکت نمی توانند تمام سهام و سرمایه شرکت را در اختیار داشته باشند. به دلیل حسّاسیت های زیادی که در مورد شرکت سهامی عام وجود دارد، اشخاص متقاضی ثبت شرکت سهامی عام راه دشواری را خصوصاً در زمان اخذ مجوزهای لازم برای پذیره نویسی در پیش دارند و در واقع بغیر از موارد خاص و محدود، هیچ لزوم و منطقی وجود ندارد که اشخاص متقاضی ثبت شرکت از بین شرکت های موجود، شرکت سهامی عام را برای ثبت انتخاب نمایند. در شرکت های سهامی عام حداقل تعداد سهامداران 5 نفر خواهد بود اما با توجه به این موضوع که بخشی از سرمایه شرکت باید از طریق پذیره نویسی، توسط مردم تامین شود در نتیجه عملاً تعداد سهامداران شرکت های سهامی عام بسیار بیشتر از حداقل مقرر در لایحه اصلاحی قانون تجارت خواهد بود و حتی گاهاً مشاهده شده است که تعداد سهامداران شرکت های سهامی عام به هزاران و دهها هزار سهامدار می رسد. برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی عام موسسین شرکت باید حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را تعهد کرده باشند و حداقل 35 درصد از مبلغ تعهد شده را در حساب بانکی بنام شرکت در شرف تاسیس سپرده گذاری نمایند.

ثبت شرکت بازرگانی

 

شرکت بازرگانی همانطور که از نام آن مشخص است برای اموری مانند خرید و فروش و صادرات و واردات به ثبت می رسد. ثبت شرکت بازرگانی یکی از پر متقاضی ترین موضوعات ثبت شرکت در ایران محسوب می شود و با توجه به این موضوع که در چند ماه اخیر قیمت ارز سیر سعودی بسیار زیادی داشته است، بحث صادرات و ارز آوری دارای جذابیت های بیشتری به نسبت گذشته شده است که در نتیجه شاهد رشد روز افزون متقاضیان ثبت شرکت بازرگانی هستیم. اگر تصمیم به ثبت شرکت بازرگانی دارید می توانید یکی از دو نوع شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت سهامی خاص را برای ثبت انتخاب نمایید. برای ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود حضور حداقل دو نفر شریک الزامی خواهد بود و در این شرکت همانطور که قبلاً توضیح دادیم نیازی به حضور بازرس نیست مگر آنکه تعداد شرکاء شرکت بیشتر از دوازده نفر باشد که در اینصورت حضور هیات نظار الزامی خواهد بود، که البته عملاً تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود با این تعداد از شرکاءاتفاق نادری است. همچنین اگر تصمیم به ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص دارید باید نیاز به حضور حداقل 5 نفر دارید که تعداد 3 نفر از آن ها سهامدار شرکت و 2 نفر بازرس شرکت خواهند بود. نکته مهم آنکه موضوع شرکت بازرگانی از جمله موضوعاتی است که نیازی به اخذ مجوز برای ثبت شرکت و یا بعد از آن برای فعالیت ندارد.

ثبت شرکت تک مدیره

 

شرکت تک مدیره شرکتی است که مدیریت آن انحصاراً توسط یک نفر مدیر انجام می پذیرد و در واقع در چنین شرکتی هیات مدیره وجود ندارد. بنابراین در شرکت تک مدیره سمت هایی نظیر رئیس هیات مدیره، نایب رئیس هیات مدیره و عضو هیات مدیره وجود نخواهد داشت و سمت مدیر انحصاری شرکت، مدیرعامل است. با توجه به این موضوع که در کشور ما امکان ثبت شرکت تک نفره وجود ندارد و حداقل تعداد مورد نیاز برای ثبت شرکتها در ایران 2 نفر است، بسیاری از متقاضیان ثبت شرکتها دغدغه و گلایه این موضوع را دارند که با توجه به این موضوع مهم که اکثر قاطع سرمایه شرکت، روابط، کار، وقت، انرژی و هزینه ثبت شرکت توسط یک نفر تامین می شود و نفر دوم هیچ نقش تاثیر گذاری در شرکت ندارد و چرا باید با چنین شخصی به شراکت بپردازند و چنین شخصی از سود و منفعتی بهره مند شود که برای آن هیچ تلاش خاصی نکرده است که کارشناسان موسسه حقوقی ترنم عدالت در چنین مواردی پیشنهاد می نمایند که اشخاص متقاضی، ثبت شرکت تک مدیره را انتخاب نمایند. در چنین شرکتی اکثریت قاطع سرمایه و سود و زیان، مدیریت و حق امضاء صرفاً به یک نفر که نفر اصلی است تعلق دارد و نفر دوم در کنار سرمایه و سود و زیان اندکی که در شرکت خواهد داشت در واقع نقش تکمیل کننده دارد. برای ثبت شرکت تک مدیره، شرکت با مسئولیت محدود انتخاب بسیار خوبی است.

جهت ادامه روند ثبت نام و ثبت شرکت روی تصویر زیر کلیک کنید

ثبت شرکت

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا