Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد که سالهاست در حال فعالیت است، تدبیری اندیشیده است. توضیح آنکه زوجینی که به تازگی ازدواج کرده اند، می توانند با در نظر داشتن شرایطی، از سازمان تامین اجتماعی کمک هزینه ای برای ازدواجِ خود، دریافت کنند. بنابراین، پرداخت کمک هزینه ازدواج، دارای شرایط و قواعدی است. در مقاله زیر در مورد دریافت کمک هزینه ازدواج سازمان تامین اجتماعی مطالبی را بیان می کنیم.

کمک هزینه ازدواج چیست؟

منظور از کمک هزینه ازدواج که از سوی سازمان تامین اجتماعی تعلق می گیرد، مبلغی است که سازمان تامین اجتماعی به زن یا مردی که برای نخستین بار ازدواج کرده اند، پرداخت می کند.

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج چیست؟

به منظور دریافتِ کمک هزینه ازدواج، باید شریط مدنظر سازمان تامین اجتماعی احراز شود.

این شرایط عبارتند از:

1- بیمه شده (زوج یا زوجه)، باید حداقل 5 سال قبل از تاریخ ازدواج، معادل 720 روز سابقه کار و پرداخت بیمه را داشته باشند.

2- ازدواج باید از نوع دایم باشد نه موقت یا صیغه.

3- ازدواجِ صورت گرفته باید اولین ازدواج فرد باشد.

4- رابطه کارگر و کارفرمایی در نهادی که فرد مشغول به آن است، قطع نشده باشد.

مبلغ کمک هزینه ازدواج چقدر است؟

به نظر می رسد مبلغ کمک هزینه ازدواج حدودا معادل یک حقوق فردِ بیمه شده باشد.

نکته: ممکن است زوج و زوجه هر دو مشمول دریافت کمک هزینه ازدواج اعطایی از سوی تامین اجتماعی باشند. در این صورت به هر دو مبلغ کمک هزینه ازدواج پرداخت می شود. 

نکته: ممکن است یکی از طرفین مجددا ازدواج کرده باشد، اما طرف دیگر نخستین بار است که ازدواج می کند. در این صورت تنها فردی که اولین بار ازدواج می کند می تواند تقاضای دریافت کمک هزینه ازدواج را بدهد. فرض کنید الف و ب با هم ازدواج کرده اند. الف قبلا ازدواج دیگری داشته که به جدایی ختم شده است. اما ب تا کنون از دواج نکرده است. در این فرض، تنها ب می تواند تقاضای کمک هزینه را بدهد. هر چند الف سایر شرایط مدنظر سازمان تامین اجتماعی را داشته باشد. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کمک هزینه ازدواج شامل چه مواردی است؟

به منظور طرح درخواست برای دریافت کمک هزینه ازدواج مدارک زیر مورد نیاز است:

1- تصویر تمامی صفحات عقدنامه.

2- تصویر شناسنامه فرد متقاضی و همسر او.

3- تعهد کتبی فرد مبنی بر اینکه قبلا ازدواج نکرده است.

4- دفترچه خدمات درمانی فرد.

نکته: منظور از ازدواج قبلی، ازدواج دائم است نه موقت. 

نتیجه گیری مقاله

با توجه به شرایط و بحران اقتصادی که اکنون وجود دارد، بسیاری از زوجین نیاز دارند تا برای ازدواج، نهادی، کمک مالی به آنها را  بر عهده گیرد. سازمان تامین اجتماعی نیز در این رسالت مهم گام برداشته است. هر چند مبلغ در نظر گرفته شده از طرف سازمان تامین اجتماعی زیاد نیست. اما نمی توان جمعیت تحت پوشش این سازمان را نادیده گرفت. تا زمان نگارش مقاله حدود 14،000،000 نفر از جمعیت ایران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. کمک هزینه ازدواج که سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند، مبلغی است حدودا معادل حقوق فرد متقاضی.

اما همانطور که گفته شد، پرداخت کمک هزینه ازدواج منوط به دارا بودن شرایطی است که در مقاله بالا ذکر شد. یکی از مهمترین شرایط برای تعلق کمک هزینه ازدواج این است که فرد سابقا ازدواج نکرده باشد. به عبارتی، سازمان تامین اجتماعی تنها برای اولین ازدواج کمک هزینه پرداخت خواهد کرد. همچنین ازدواج فرد، باید حتما از نوع دائم باشد نه موقت (صیغه).

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

کمک هزینه سازمان تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا