Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نیم عشر دولتی چیست

در اجرائیه های اصداری توسط قوه قضاییه با واژه ای به عنوان نیم عشر دولتی مواجه می شویم. حال ممکن است این سؤال پیش آید که نیم عشر دولتی چیست؟ مبلغ آن چقدر است؟ آیا نیم عشر دولتی همان هزینه دادرسی است؟ در این مقاله به بررسی نیم عشر دولتی و شرایط پرداخت آن می پردازیم.

نیم عشر دولتی چیست؟

منظور از نیم عشر دولتی یک بیستم و یا 5% محکوم به است. واژه نیم عشر در اجرائیه های اصداری از قوه قضاییه نگاشته می شود. بر اساس آن، محکوم علیه محکوم به پرداخت مبلغی با میزان نیم عشر یا یک بیستم و یا 5% در حق دولت می شود.

نیم عشر دولتی به چه علت از محکوم علیه گرفته می شود؟

نیم عشر هزینه ای است که برای اجرای حکم از محکوم علیه گرفته می شود. در واقع، دولت به منظور اجرای حکم هزینه ای دریافت می کند که این هزینه نیم عشر دولتی خواهد بود.

نیم عشر دولتی چگونه محاسبه می شود؟

یک بیستم و یا 5% از مبلغ محکوم به متعلق به دولت خواهد بود. چرا که دولت برای اجرای حکم هزینه ای متحمل خواهد شد. مسئولیت پرداخت این مبلغ نیز بر عهده محکوم علیه می باشد.

مثالی برای محاسبه نیم عشر دولتی:

فرض کنید الف به پرداخت مبلغ 20،000،000 تومان در حق ب محکوم شده است. سپس قوه قضاییه اجرائیه ای مبنی بر پرداخت مبلغ 20،000،000 تومان از محکوم علیه (الف) صادر کرده است. در اینجا الف باید یک بیستم یا 5% 20،000،000 تومان را که 1،000،000 تومان خواهد بود را به عنوان نیم عشر دولتی برای هزینه اجرای حکم پرداخت کند.

آیا نیم عشر دولتی همان هزینه دادرسی است؟

خیر. نیم عشر دولتی هزینه ای است که بابت اجرای حکم از محکوم علیه دریافت می شود. حال آنکه هزینه دادرسی، هزینه ای است که خواهان در هنگام طرح و اقامه دعوای خود در نزد مراجع قضایی باید آن را بپردازد.

آیا نسبت به پرداخت نیم عشر دولتی می توان ادعای اعسار مطرح نمود؟

خیر. متأسفانه بر خلاف هزینه دادرسی امکان طرح ادعای اعسار برای پرداخت نیم عشر دولتی وجود ندارد.

نتیجه گیری مقاله

نیم عشر دولتی یا مبلغ یک بیستم یا 5% محکوم به مبلغی است که در اجرائیه حکم تعیین می شود. این مبلغ به منظور اجرای حکم از محکوم علیه دریافت خواهد شد. چرا که دولت بابت اجرای حکم هزینه ای متحمل می شود و این هزینه از محکوم علیه دریافت می شود. نیم عشر دولتی با هزینه دادرسی متفاوت است. چرا که هزینه دادرسی مبلغی است که بابت طرح دعوا از خواهان یا در مراحل بالاتر از تجدیدنظرخواه یا فرجام خواه گرفته می شود. در حالی که نیم عشر دولتی از محکوم علیه بابت اجرای رأی گرفته می شود.

توجه داشته باشید که نیم عشر دولتی قابل اعسار نیست.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

نیم عشر دولتی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا