Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نکات کارت به کارت کردن

با رواج دستگاه های کارت خوان، افراد از پول نقد اجتناب می کنند. همچنین، گسترش و شیوع ویروس کرونا نیز باعث شد که مردم کمتر دست به پول نقد برند. اما متاسفانه با کارت به کارت کردن پول مشکلات زیادی در مورد اینکه چه کسی واقعا بدهکار بوده و چه کسی طلبکار و اینکه آیا فرد بدهکار، بدهی خود را به طلبکار پرداخته یا خیر، مطرح شده است. در مقاله زیر در مورد نکات کارت به کارت کردن پول و چگونگی جلوگیری از حل چنین مشکلاتی می پردازیم.

نکات کلیدی و مهم در کارت به کارت کردن پول

1- اگر کسی پولی را نقدا به کسی قرض بدهد و دریافت کننده وجه پس از مدتی بخواهد آن را بازگرداند، بدون اینکه شاهدی داشته باشد، باید رسید دریافت کند. در زیر نمونه متن رسید دریافت وجه برای شما قرار داده شده است: نکات کارت به کارت کردن 

نمونه متن رسید دریافت وجه:

بسمه تعالی     

اینجانب رضا رضایی در تاریخ …………………. مبلغ ……………………. ریال معادل ………………….. تومان را از آقا/خانم ……………………….. که متعاقب عقد قرض به ایشان اعطا نموده بودم را ، دریافت کردم.

این گواهی در دو نسخه تنظیم شده که هر دو نسخه متحدالمتن و دارای اعتبار واحد است و یک نسخه نزد خانم/آقای ……………….. و نسخه دوم نزد آقا/خانم …………………. است. طرفین با امضای ذیل این گواهی، اقرار به دریافت آن نمودند.

2- حال اگر فرد دریافت کننده پول بخواهد از طریق کارت به کارت کردن پول را بازگرداند در صورتی که بعدها میان آن دو اختلاف به وجود آید، شخصی که فیش واریزی ندارد متضرر خواهد شد و در مقابل آن فردی که فیش واریزی دارد نیازی به اثبات هیچ امری ندارد.

3- گاهی ممکن است پولی را به حساب فردی واریز کنید تا او در مقابل کاری را برای شما انجام دهد. در این حالت دو فرض متصور است:

اول- قراردادی میان شما وجود دارد. در این صورت شما می توانید پس از واریز وجه به قرارداد خود استناد کنید.

دوم- قراردادی میان شما وجود ندارد. در این صورت با داشتن شاهد و یا فیش واریزی  و یا سایر قرائن و امارات می توانید الزام به ایفای تعهد متعهد را بخواهید.

ماده 265 قانون مدنی چنین مقرر می کند: نکات کارت به کارت کردن پول

هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون اینکه مقروض آن چیز باشد‌ میتواند استرداد کند.

از قسمت اخیر ماده 265 و با اثبات این امر که شما مقروض نبوده اید می توانید وجه خود را مسترد کنید.

تجربه وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت نشان می دهد که بهتر آن است که:

دعوای الزام به ایفای تعهد را مطرح کنید نه استرداد وجه. نکات کارت به کارت کردن پول

کارت به کارت کردن پول به حساب دیگری به طور اشتباه چه حکمی دارد؟

ممکن است فرد در وارد کردن شماره کارت اشتباه کند و پول را به حساب فرد دیگری واریز کند. در این صورت فردی که اشتباها پولی را به حساب دیگری واریز کرده می تواند در دادگاه طرح دعوا کند. در اینجا فرد مقابل که مدعی است پول متعلق به اوست باید طلبکار بودن خود را در دادگاه اثبات کند. یعنی باید اثبات نماید که پول واریز شده بابت انجام کار یا تعهدی بوده است. بنابراین، فرد واریز کننده پول احتیاجی نیست که بدهکار بودن خود را اثبات کند در این فرض گیرنده وجه محکوم به پرداخت خسارتهای قانونی، هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل خواهد شد.

نتیجه گیری مقاله نکات کارت به کارت کردن پول

امروزه دعاوی بسیاری پیرامون مسئله کارت به کارت کردن پول در نزد مراجع دادگستری مطرح می شود. اگر پولی را به حساب فردی واریز می کند، به موجب ماده 265 قانون مدنی اصل بر مدیونیت است. هر چند در مورد تفسیر این ماده اختلافات زیادی در نزد دکترین و رویه قضایی وجود دارد. ظاهر ماده گویی اصل را بر مدیونیت قرارداده اما این امر مغایر با اصل کلی برائت است. همین امر، موجب شده تا تفاسیر متعددی از ماده 265 قانون مدنی مطرح شود.  اما اگر شما مدیون کسی نیستید می توانید با داشتن قرائن و اماراتی ادعای خود را ثابت کنید. همچنین، اگر پولی را اشتباها به حساب فرد دیگر واریز کردید، و فرد مقابل از پس دادن پول خودداری می کند، می توانید در دادگاه دعوایی علیه او مطرح کنید. سپس طرف مقابل باید در نزد مراجع قضایی طلبکار بودن خود را ثابت کند.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

کارت به کارت کردن پول

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا