Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نوشتن جملات خطرناک در قرارداد

قرارداد یکی از مواردی است که قبل از تنظیم آن باید با وکیل متخصص مشورت نمایید. چه اینکه ممکن است، در صورت عدم آگاهی از مفاد قرارداد، شروطی در آن ذکر گردد، که باعث لطمه زدن به خریدار یا فرشنده شود. جملاتی که می تواند بهای سنگین و بعضا غیر قابل جبرانی را به دنبال داشته باشد. از این رو، بهترین راه کار این است که قبل از تنظیم و تدوین قرارداد حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید تا از نوشتن جملات خطرناک در قرارداد آگاه شوید. اینجاست که وکیل متخصص امور قراردادها می تواند با ارائه راه کارهایی شما را از مسیر کج و انحرافی خارج کند. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با تیم مجرب در زمینه تنظیم قرارداد قبل از انعقاد هر قرارداد، شما را از عواقب آن آگاه می سازد. در این مقاله به موضوع مهم ذکر جملات خطرناک در قرارداد می پردازیم. 

نوشتن جملات خطرناک در قرارداد

                                                                                 نوشتن جملات خطرناک در قرارداد

جملات خطرناک در قرارداد:

ذکر برخی از جملات در قرارداد، خطرناک است و می تواند توالی فاسدی برای خریدار یا فروشنده به همراه داشته باشد. این جملات خطرناک در قرارداد عبارتند از:

1- اسقاط کافه خیارات حتی خیار غبن هر چند غبن فاحش باشد:

نوشتن چنین جمله ای در قرارداد می تواند خطرات غیر قابل بازگشتی را برای هر یک از طرفین قرارداد به همراه داشته باشد. خیارات اختیاری است که قانون به هر یک از اشخاص می دهد تا در صورت لزوم قرارداد را فسخ کنند. حال اگر شما چنین اختیاری را از خود سلب کنید، دیگر تحت هیچ شرایطی قادر به فسخ قرارداد نیستید.

موضوع را با یک مثال برای شما شفاف می کنیم: در صورت درج عبارت “اسقاط کافه خیارات” چنانچه مشکلی در فرارداد پیش بیاید، مانند گران فروختن به شما، دیگر حق شکایت ندارد. فرض کنید الف خانه خود را به مبلغ سه میلیارد تومان به ب می فروشد. اما ب متوجه می شود که قیمت واقعی ملک دو میلیارد تومان است. اگر عبارت اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن به هر درجه که باشد در قراداد درج شود، ب دیگر حق فسخ قرارداد را نخواهد داشت.

اما برخی از خیارات قابل اسقاط نیستند. خیار تدلیس، خیار تعذر تسلیم و خیار تفلیس قابل اسقاط در قرارداد نیستند. در ادامه نوشتار به توضیح مختصر در مورد هر یک از این خیارات می پردازیم:

اول- خیار تدلیس:

این نوع خیار برای جایی است که یکی از طرفین معامله با نیرنگ و فریب دیگری را وادار به انجام معامله می کند. مثلا فروشنده برای اینکه خودروی خود را بفروشد وصفی را در مورد آن می گوید که اصلا صحت ندارد و به زبات ساده باعث گول خوردن خریدار می شود. این خیار حتی با درج عبارت اسقاط کافه خیارات قابل اسقاط نیست. 

دوم- خیار تعذر تسلیم:

این خیار مختص جایی است که فروشنده قادر به تسلیم مبیع به خریدار نیست. مثلا فروشنده حیوانی را به خریدار می فروشد. اما قبل از تسلیم، حیوان فرار می کند. این خیار نیز قابل اسقاط نیست. 

سوم: خیار تفلیس:

کاربرد این خیار در جایی است که خریدار ورشکسته و مفلس شود. در این صورت اگر مبیع نزد او باشد باید پس دهد و اگر فروشنده هنوز مبیع را به خریدار تحویل نداده است، می تواند از تحویل خودداری کند. البته ورشکستگی خریدار باید به حکم دادگاه باشد. 

2- مورد معامله عینا به رویت خریدار رسید:

اگر این بند درج شود؛ یعنی اگر ملک یا خودوی خریداری شده، هر چند دارای عیب و ایراد است. اما شما از آن اطلاع داشته اید و با وجود ایرادات آن را خریداری نموده اید. 

نوشتن جملات خطرناک در قرارداد

                                                                                نوشتن جملات خطرناک در قرارداد

3- در صورت عدم انجام تعهدات معامله منفسخ یا فسخ گردد:

این جمله این اختیار را به طرف معامله شما می دهد که اگر انفساخ معامله به سودش باشد با عدم انجام، خودش، معامله را به صورت یک طرفه فسخ کند و شما متحمل زیان شوید. فرض کنید در قرارداد فروش مغازه ای الف به عنوان فروشنده متعهد می شود که مفاصا حساب های مربوطه را ظرف مهلت یک ماه از انعقاد مبایعه نامه دریافت کند. الف متوجه می شود که قیمت مغازه افزایش یافته. او عمدا تعهدات خود را انجام نمی دهد که قرارداد منفسخ شود. در اینجا خریدار است که متضرر می گردد. 

4- فروشنده در قبال مدعیان دیگر به غیر از دولت پاسخگو باشد:

فرض کنید الف زمینی را به ب می فروشد و بعد از فروش زمین، اداره منابع طبیعی مدعی می شود که ملک جزء منابع طبیعی است. در این صورت شما حق شکایت از فروشنده را ندارید.شما می توانید این موضوع را در قولنامه های خرید زمین های روستایی مشاهده کنید. 

5- تعیین وجه التزام در مورد امور مبهم:

بسیار پیش می آید در قرارداد ذکر شده: اگر فروشنده تا مورخه ……….. برق مغازه را تامین نکرد، باید به ازای هر روز تاخیز مبلغ ………….. ریال معادل ………….. تومان را به عنوان خسارت تاخیر تادیه بپردازد.

در چنین مواردی چون کار عملا از حوزه اختیارات فروشنده خارج است و تحت اختیار اداره برق است، ممکن است خسارت بسیار زیاد شده و حتی از قیمت ملک هم بیشتر شود. بنابراین بهتر است در مواردی که تحت اختیار فروشنده یا خریدار نیست (همچون موردی که در بالا ذکر شد)، وجه التزام سنگینی تعیین نشود.

نتیجه گیری مقاله

قرارداد یکی از حوزه های تخصصی علم حقوق است. از این رو در نوشتن آن باید دقت کافی را به کار برد. چه اینکه اگر قرارداد به طور مناسبی تنظیم نشود، ممکن است زیان هایی را متوجه خریدار یا فروشنده نماید. جمله اسقاط کافه خیارات از جملاتی است که می تواند بسیار آسیب زا باشد. چه اینکه اگر تمامی خیارات ولو خیار غبن به هر درجه که باشد در قرارداد ساقط شوند، در فرضی که خریدا مغبون شده باشد دیگر اختیار فسخ معامله را نخواهد داشت. اما برخی از خیارات شامل خیار تدلیس، خیار تعذر تسلیم و خیار تفلیس غیر قابل اسقاط هستند.

همچنین نوشتن این جمله که در صورت عدم انجام تعهدات قرارداد فسخ یا منفسخ گردد، نیز به زیان شما می تواند تمام شود که توضیح آن را در نوشتار بیان کردیم. النهایه اگر در قرارداد بنویسید که فروشنده در قابل دولت مسئولیتی ندارد، در فرضی که خریدار باشید متحمل زیان سنگینی شده اید. از این رو،  بهتر است قبل از تنظیم قرارداد از وکیل متخصص امور قراردادی کمک بخواهید تا در قرارداد دچار ضرر و زیان نشوید.

قبل از انجام هر امر حقوقی حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، ملکی، امور قراردادی و … شما را برای رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

نوشتن جملات خطرناک در قرارداد

                                                                                نوشتن جملات خطرناک در قرارداد

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا