Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نمونه شکایت ضرب و جرح

ضرب و جرح یکی از شکایت های مبتلابه مطروحه در نزد مراجع کیفری دادگستری است. برای اقامه این دعوا در مراجع کیفری باید با وکیل کیفری مشورت کنید. چه اینکه ضرب و جرح از دعاوی تخصصی کیفری است و بدون مشورت با وکیل ممکن است امکان برنده شدن شما در مراجع کیفری کاهش یابد. این در حالی است که اگر در اثر ضرب و جرح آسیب و صدمه ای به شما وارد گردد، در صورت طرح شکایت صحیح می تواند دیه اعضای آسیب دیده خود را دریافت نمایید. بنابراین، قبل از طرح این گونه دعوا حتما با وکیل متخصص کیفری مشورت نمایید. در زیر چندین نمونه از شکایت ضرب و جرح توسط وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت تنظیم شده است.

نمونه شکایت ضرب و جرح

آشنایی با جرم ضرب و جرح:

ضرب و جرح یکی از جرایمی است که به کرات در نزد مراجع کیفری در حال طرح است. ضرب در لغت به معنای “زدن” و جرح نیز به معنای “آسیب رساندن” است. منظور از ضرب و جرح نیز ورود ضرر و آسیب بدنی به گونه ای که سبب قطع یا شکستگی عضو و …به مجنی علیه شود. حال این آسیب می تواند در قالب کبودی، شکستگی، خرد شدن استخوان و یا …. باشد. این جرم در دسته جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص است.

عناصر جرم ضرب و جرح:

جرم ضرب و جرح نیز مانند هر جرم دیگری دارای سه عنصر قانونی، مادی و معنوی است که در ادامه این نوشتار به آن ها می پردازیم:

1- عنصر قانونی ضرب و جرح:

ماده 614 قانون مجازات اسلامی عنصر قانونی جرم ضرب و جرح است. بر اساس این ماده هر کس مرتکب ضرب و جرح دیگری گردد، اگر امکان قصاص نباشد، به حبس از شش ماه تا دوسال و دیه (در صورت درخواست مجنی علیه) محکوم می گردد.

2- عنصر مادی ضرب و جرح:

ورود آسیب و صدمه به مجنی علیه که ممکن است در قالب جرح و یا قطع عضو یا شکستگی و … باشد.

3- عنصر معنوی ضرب و جرح:

علم و عمد مرتکب به وقوع جرم (سوء نیت عام) و قصد مرتکب برای تحقق نتیجه (سوء نیت خاص) باید وجود داشته باشد. اما در یک تقسیم بندی می توان ضرب و جرح غیر عمدی را نیز متصور شد. در ادامه، به طور مختصر به توضیح این جرم ضرب و ضرج غیر عمدی می پردازیم:

ضرب و جرح غیر عمدی:

ضرب و جرح غیر عمدی برای موردی است که جانی قصد ورود جنایت و آسیب به مجنی علیه را ندارد.

1- ضرب و جرح شبه عمد:

مثلا الف چوبی را به تصور اینکه به حیوان می زند رها می کند، اما چوب به انسان برخورد می کند. این جا جنایت از نوع شبه عمد است.

2- ضرب و جرح خطای محض:

مصداق بارز این عمل، زمانیست که فردی در حالت خواب یا بیهوشی جنایتی بر دیگری وارد می کند.

مجازات ضرب و جرح عمدی چیست؟

در گام اول مرتکب قصاص خواهد شد. اما در صورتی که امکان قصاص نباشد به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می شود. همچنین، مجنی علیه می تواند دیه بگیرد.

مجازات ضرب و جرح غیر عمدی چیست؟

در صورتی که ضرب و جرح غیر عمدی باشد، مرتکب به پرداخت دیه محکوم می گردد.

نمونه شکایت ضرب و جرح
بسمه تعالی
نمونه شکایت ضرب و جرح (1):

شاکی: ……………… (نام و مشخصات شاکی)

مشتکی عنه: …………………….. (نام و مشخصات مشتکی عنه)

وکیل و نماینده قانونی: ……………………….. (در صورت داشتن وکیل نام و نام خانوادگی وکیل را ذکر کنید)

موضوع: ایراد ضرب و جرح عمدی

دلایل و منضمات: شهادت شهود، مدارک پزشکی قانونی و ….

زمان و مکان وقوع جرم: ……………………………………………..

ریاست محترم دادسرای ناحیه ……………….. شهرستان ……………………..
با سلام؛
احتراما موارد زیر را خدمت محضر حضرتعالی معروض می دارم:

اینجانب در تاریخ ……………….. در خیابان …………………… مشغول رانندگی بودم که با خودروی شخصی خود با خودروی مشتکی عنه برخورد نمودم. بنده تمامی مدارک خود را تقدیم او نموده و تعهد کردم که تمامی خسارت را پرداخت نمایم. لیکن، مشتکی عنه شروع به فحاشی و به کاربردن الفاظ رکیک کردند. همچنین، به یک باره کنترل خود را از دست دادند اقدام به ضرب و جرح اینجانب کردند. شاهدان عینی ماجرا نیز حاضر به ادای شهادت نسبت به ابن موضوع هستند. پس از ایراد ضرب و جرح نسبت به بنده، سوار خودرو شدند و گریختند. یکی از شاهدان عینی شماره پلاک مشتکی عنه را برداشته است. همچنین اظهارات و شهادت شاهدان نیز توسط ضابطین دادگستری صورت جلسه شده است. لذا، نظر به جهات معنونه، تعقیب و مجازات کیفری مشتکی عنه به اتهام ضرب و جرح و فحاشی مطابق با مواد 614 و 608 قانون مجازات اسلامی از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است.

 با تقدیم احترامات فراوان

نمونه شکایت ضرب و جرح

نمونه شکایت ضرب و جرح (2):

ریاست محترم دادسرای …………………… شهرستان ……………….

 با سلام؛

احتراما موارد زیر را خدمت محضر حضرتعالی عرض می نمایم:

اینجانب در مورخه ……………. به شدت توسط همسرم مورد ضرب و جرح قرار گرفتم. به گونه ای که پس از خروج همسرم، با کمک یکی از همسایگان توانستم به مرکز درمانی نزدیک منزل مراجعه کنم. سپس از مرکز مذکور به علت جراحات وارده به بیمارستان ……………………………….. انتقال یافتم. لازم به ذکر است مشتکی عنه بارها دست به این اقدام زده و استشهادیه همسایگان و البته گواهی (های) پزشکی قانونی شاهد این مدعا است. لذا، با توجه به اینکه جرم تحقق یافته توسط مشتکی عنه ایراد جرح عمدی است. لذا تقاضای تعقیب و پیگیری ایشان به اتهام جرم مندرج در ماده 614 قانون مجازات اسلامی را استدعا دارم.

با تقدیم شایسته ترین احترامات

نمونه شکایت ضرب و جرح (3):

ریاست محترم دادسرای …………………… شهرستان ……………………

با سلام؛

احتراما موارد زیر را جهت تشحیذ ذهن حضرتعالی معروض می دارم:

مشتکی عنه از ازارل و اوباش منطقه می باشد که مقارن با ساعت ……………. شب زمانی که بنده از سر کار بر می گشتم با چوب و مشت و قمه اینجانب را به شدت مجروح کردند. در همان لحظه با دوستن تماس گرفتم و با کمک او به بیمارستان رفتم. پس از بررسی های طولانی در بیمارستان، پزشکان اعلام نمودند  دست راستم عملا کارایی خود را از دست داده است. حالیه با عنایت به ماده 614 قانون مجازات اسلامی، تقاضای تعقیب و رسیدگی مشتکی عنه را از محضر جناب عالی استدعا دارم.

با تقدیم احترامات فراوان

نکته: پس از احراز جرم ضرب و جرح توسط مراجع کیفری، با توجه به گواهی اتخاذی از پزشکی قانونی و دصد آسیب دیدگی اعضا و جوارح شما، می توانید نسبت به اخذ ذیه از مشتکی عنه اقدام کنید. 

ماده 614 قانون مجازات اسلامی:

[اصلاحی ۱۳۹۹/۰۲/۲۳]- هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به حبس درجه شش محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

ماده 608 قانون مجازات اسلامی:

(اصلاحی ۱۳۹۹/۰۲/۲۳)- توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد [مستوجب] جزای نقدی درجه شش خواهد بود.

قبل از انجام هر اقدام حقوقی با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای گرفتن وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا