Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر

با وقوع عقد نکاح پرداخت مهریه بر عهده شوهر است. در واقع، مهریه دینی است که باید از سوی مرد به زن پرداخت گردد. بنابراین، زوجه نمی تواند از پدر همسر خود بخواهد که پرداخت مهریه را بر عهده بگیرد. البته این امر یک استثناء دارد و آن این است که پدر شوهر به صورت کتبی و نه لفظی، و به صورت رسمی تعهد به پرداخت مهریه به عروس خود نماید. با این تفاسیر می توان پرداخت مهریه از پدر شوهر را انتظار داشت. در ادامه این نوشتار ابتدا توضیحی در مورد مهریه و چگونگی مطالبه آن می دهیم و سپس به یک نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر اشاره می کنیم. 

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر

مطالبه مهریه:

مهریه دینی است که بر ذمه شوهر است. هم زمان با انعقاد عقد نکاح، زوج مکلف به پرداخت مهرهیه به زوجه است. حتی زوجه می تواند از تمکین در برابر زوج خودداری کند تا زمانی که مهریه به صورت تمام و کمال به او تسلیم شده باشد. حتی در فرض عدم تمکین زن در برابر شوهر، نفقه او ساقط نمی شود. چرا که زن در این دوران از حق حبس خود استفاده می کند. حتی در صورتی که مهریه اقساطی شود، تا پایان اقساط می تواند از تمکین خودداری کند. 

برای مطالبه مهریه باید به کجا مراجعه نمود؟

چنانچه زن بخواهد مهریه خود را مطالبه نماید، باید ابتدا به دفترخانه ای که نکاح در آنجا صورت گرفته است، مراجعه کند. در دفترخانه فرم درخواست مطالبه مهریه و شناسایی اموال را پر می کند و سپس دفترخانه آن فرم ها را به اداره ثبت می فرستد. پس از تشکیل پرونده در اداره ثبت، زن می تواند با معرفی و توقیف اموال از شوهر، مهریه خود را مطالبه کند.

آیا مطالبه مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است؟

اصولا پرداخت مهریه بر ذمه شوهر است. اما در فرضی که پدر شوهر در ضمن سند ازدواج تعهد به پرداخت مهریه کرده باشد، زوجه می تواند دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر را اقامه کند. تنها در این فرض است که امکان مطالبه مهریه از پدر شوهر وجود دارد. تعهد پدر شوهر مبنی بر پرداخت مهریه باید کتبی باشد. بنابراین، اگر پدر شوهر به صورت لسانی اعلام کند که مهریه عروس خود را می پردازد از منظر قانونی مورد اعتنا نیست. در ادامه این نوشتار به یک نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر اشاره می کنیم:

نکات مهم دریافت مهریه از پدر شوهر:نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر

1- تعهد پدر شوهر بر چرداخت مهریه به صورت کتبی باشد.

2- تعهد کتبی می تواند داخل در سند نکاح باشد و یا به صورت تعهد جداگانه ای باشد.

3- اگر زوج به صورت شفاهی به زوجه بگوید: “در فرضی که من توان پرداخت مهریه را نداشت به پدرم مراجعه کن”، این امر فاقد اعتبار است.

4- برای مطالبه مهریه از زوج باید به به اداره ثبت مراجعه کرد. اما برای مطالبه مهریه از پدر شوهر باید به دادگاه مراجعه کنید. روند رسیدگی در دادگاه کمی طولانی و پیچیده است. از این رو، توصیه می شود حتما با وکیل متخصص خانواده برای تنظیم دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر مشورت نمایید. 

5- برای مطالبه مهریه از پدرشوهر حتما باید ایشان را به عنوان خوانده قرار دهید و دیگر احتیاجی به درج نام زوج در قسمت خواندگان نیست. 

در زیر دو نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر را مشاهده می کنید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر (1):

ریاست محترم شعبه ……… مجتمع قضایی ………. شهرستان ……….

با سلام و آرزوی سلامتی برای شما؛

احتراما موارد زیر را جهت تشحیذ ذهن حضرتعالی خدمتتان معروض می دارم:

اینجانب به موجب سند نکاح شماره 1458 در مورخه 1391/01/01 با آقای رضا رضایی در دفتر خانه شماره 55 شهرستان تهران عقد نکاح دائم منعقد نمودیم. بر اساس مندرجات سند ازدواج، مهریه اینجانب 100 سکه بهار آزادی قرار گرفت. چند روز پس از حدوث عقد نکاح، پدر همسر اینجانب، به بنده مراجعه کرد تقاضا کردند که به دفترخانه شماره 43 شهرستان تهران مراجعه کنیم تا ایشان به صورت کتبی تعهد نمایند که پرداخت مهریه بر ذمه ایشان قرار دارد. بنده نیز قبول کردم.

پس از مدتی، بروز اختلافات و مشاجرات خانوادگی میان اینجانب و همسر بنده تشدید شد. این اختلافات گاها ناشی از دخالت اطرافیان و یا عدم درک متقابل از مسائل و مشکلات بود. به هر روی با این اختلافات بنده مصمم به جدایی از همسرم شده ام. حالیه با عنایت بر این امر که همسر بنده اعلام نمودند که توانایی پرداخت مهریه اینجانب را ندارند و اعسار خود را اعلام کردند و با توجه به تمول و تمکن مالی پدر شوهر و تعهد کتبی ایشان مبنی بر پرداخت مهریه که به پیوست می باشد، مطالبه مهریه از ایشان مورد استدعا است. لذا خواهشمندم در این خصوص دستور مقتضی صادر نمایید.

                                                                                        با تقدیم احترامات فراوان

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدرشوهر(2)

ریاست محترم شعبه ………………….. شهرستان ………………….

با سلام و آرزوی سلامتی؛

احتراما موارد زیر را خدمت شما عرض می نمایم:

اینجانب در مورخه 1399/01/15 در دفترخانه شماره 555 شهرستان البرز به عقد نکاح آقای بهروز رضایی در آمدم. طبق صحبت هایی که در نشست های خانوادگی مطرح شد، پدر شوهر بنده در زمان انعقاد نکاح، تعهد کردند که پرداخت مهریه بنده که عبارت است از 100 سکه تمام بهار آزادی بر ذمه ایشان باشد. حتی این موضوع در سند نکاح نیز درج شده است. 

از آنجایی که مهریه حق مسلم زوجه می باشد، بنده نیز مصمم به اخذ تمام و کمال مهریه ام هستم. وفق سند ازدواج نیز پدر شوهر پرداخت مهریه را بر عهده گرفته است. 

حالیه با عنایت به آنچه اشاره کردم، درخواست صدور دستور مقتضی مبنی بر پرداخت مهریه از جانب پدر شوهر از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است. 

با تقدیم احترامات فراوان

(اعداد و اسامی نوشته شده در متن دادخواست از باب تمثیل است).

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر

قبل از هر اقدام حقوقی مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی را فراموش نکنید. وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها تجربه در امور حقوقی، خانوادگی، کیفری، ثبتی، امور حسبی و … مشورت نمایید. با ما تماس بگیرید. 

نظر شما در خصوص این نوشتار چیست؟ در قسمت دیدگاه ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا