Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مهریه از طریق اجرای ثبت

مهریه یکی از مهمترین حقوق مالی زوجه به شمار می آید. با وقوع عقد نکاح این حق برای زن به وجود می آید تا بتواند مهریه خود را مطالبه کند. اما مطالبه مهریه از چه نهادی امکان پذیر است؟ در این مقاله با مراحل گرفتن مهریه و طریقه مطالبه آن از طریق مراجعه به اجرای ثبت آشنا خواهیم شد.

مراحل دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت چیست؟

نخستین گام برای گرفتن مهریه از طریق ثبت، مراجعه زن به دفتر ازدواجی است که ازدواج را در آن ثبت کرده اند. در این مرحله، سردفتر اخطاریه ای به آدرس درج شده برای مرد می فرستد. البته مهم نیست که مرد هنوز در آن مکان حضور داشته باشد یا خیر؟ پس از آن سردفتر، اجرائیه ای به اجرای ثبت می فرستد. به موجب آن اجرائیه، زن می تواند با مراجعه به اداره اجرای ثبت تمام یا بخشی از مهریه خود را مطالبه کند. حتی در این مرحله این امکان برای زن وجود دارد که شوهر را ممنوع الخروج کند. همچنین، زن می تواند اموالی از زوج را معرفی و درخواست توقیف آن را بنماید.

پس از آن، اجرای ثبت نامه ای به زوج مبنی بر پرداخت مهریه و یا معرفی اموال اعلام می کند. در این صورت چنانچه ظرف مهلت 10 روزه زوج هیچ اقدامی برای پرداخت مهریه انجام ندهد می توان اموالی را که زوجه از زوج معرفی کرده به مزایده و فروش گذاشت.

همچنین، اگر زوج هیچ اموالی نداشته باشد و زوجه هم نتواند اموالی معرفی کند، با در دست داشتن گواهی انصراف عملیات اجرایی باید به دادگاه مراجعه کرد. اما فراموش نکنید که زن در گام اول حتما باید به اداره اجرای ثبت مراجعه کند.

مزایای مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت چیست؟

مزایای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت نسبت به مطالبه مهریه از طریق دادگاه به شرح زیر است:

1- مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت مستلزم طی کردن مراحل کوتاه اداری است. حال آنکه مطالبه مهریه از طریق دادگاه مستلزم طی مراحل طولانی دادرسی است.

2- در مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت امکان ممنوع الخروج کردن زوج وجود دارد. این در حالیست که در مطالبه مهریه از طریق دادگاه چنین امکانی برای زوجه متصور نیست.

3- در مطالبه مهریه از طریق ثبت زوجه می تواند خودش بدون نیاز به داشتن وکیل و طی کردن مراحل اداری و بدون نیاز به ثبت دادخواست اقدام کند. در صورتی که برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه، زوجه باید با در دست داشتن اسناد و مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی و سند نکاح، دادخواست مطالبه مهریه را تنظیم کند.

نتیجه گیری مقاله

مهریه یکی از مهمترین حقوق مالی زن است که به محض عقد نکاح پرداخت آن بر ذمه شوهر قرار می گیرد. البته اخذ مهریه مستلزم تقاضای طلاق نیست. بلکه در دوران زندگی مشترک نیز می توان مهریه را مطالبه نمود. برای مطالبه مهریه در دوره حاضر زنان باید از طریق اداره اجرای ثبت اقدام کنند. اداره اجرای ثبت مسیر را برای بانوان راحت تر و کوتاه تر کرده است به گونه ای که دیگر نیازی به طی مراحل پیچیده و پرداخت هزینه های گزاف برای زن وجود ندارد.

آدرس اجرای ثبت تهران: تهران- خیابان قائم مقام فراهانی- پایین تر از خیابان شهید بهشتی – کوچه میرزا حسنی- پلاک ۳- طبقه همکف

مراجعه به اجرای ثبت تنها از طریق اخذ نوبت اینترنتی امکان پذیر است. برای گرفتن نوبت اینجا را کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا