Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مهایات یعنی چه

مهایات اصطلاحی است که در علم حقوق کاربرد زیادی دارد. هر چند از نظر عوام کاملاً غیرمصطلح است. مهایات به طور کلی به معنای تقسیم منافع مشترک است. در این مقاله به توضیح مفهوم دقیق تر مهایات می پردازیم. مهایات یعنی چه

مهایات یعنی چه؟

از منظر لغوی مهایات به معنای برابری دو هیئت است. در اصطلاح حقوقی منظور از مهایات تقسیم منافع مشترک است. به عبارت بهتر تقسیم منافع از مال مشترک را مهایات می گویند. البته در مورد ماهیت مهایات دو نوع نظر کلی وجود دارد که همیشه با هم در حال نزاع هستند: مهایات یعنی چه

1- مهایات به معنای معاوضه منافع است.

2- مهایات همان تقسیم مال مشاع است بدون اینکه عنصر معاوضه و مبادله در آن دخالت داشته باشد.

آیا مهایات عقد است؟مهایات یعنی چه

به نظر می رسد از آنجایی که مبنای مهایات توافق و تراضی طرفین است. بنابراین مهایات نوعی عقد محسوب می شود.

آیا مهایات عقد معوض است؟ مهایات یعنی چه

در مهایات نوعی استمتاع و بهربرداری شرکاء وجود دارد. در واقع، در مهایات طرفین منافع مال را میان خود تقسیم می کنند. به نظر نمی رسد تقسیم منافع مال عقد را معوض کند. بنابراین مهایات یک عقد غیر معوض است.

آیا مهایات عقد لازم است؟

بله. چرا که به نظر می رسد تقسیم منافع مال پس از موت، جنون یا سفه طرفین از بین نمی رود. بنابراین مهایات عقدی لازم است.

تقسیم مهایات به چند صورت امکان پذری است؟ مهایات یعنی چه

1- تقسیم مهایات به اعتبار تقسیم زمانی: مثلاً الف و ب در چشمه یا نهری به طور مشترک سهیم هستند. بر اساس مهایات توافق می کنند که یک ساعتی از شبانه روز را الف استفاده کند و ساعت دیگری از شبانه روز را ب استفاده کند.

2- تقسیم مهایات به اعتبار تقسیم مکانی: مثلاً الف و ب ورثه ج هستند. ماترک ج یک خانه و یک دکان است. الف و ب توافق می کنند که یک نفر از مغازه استفاده کند و یک نفر از خانه استفاده کند.

نتیجه گیری مقاله مهایات یعنی چه

متأسفانه هنوز ماهیت دقیق مهایات مشخص نیست. برخی معتقدند ماهیت مهایات افراز و تقسیم است و برخی معتقدند ماهیت مهایات مبادله منافه است. بنابراین هنوز میان حقوقدانان در مورد ماهیت مهایات اختلاف و نزاع وجود دارد. تما نکته ای که مشخص است این است که مهایات نوعی عقد است نه ایقاع. همچنین مهایات عقد غیرمعوض است. چرا که تقسیم منافع عقد را معوض نمی کند. در آخر باید به این نکته توجه نمود که مهایات عقد لازم است و نه جایز و با موت و جنون و سفه طرفین از بین نخواهد رفت.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

مهایات یعنی چه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا