Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مسقف کردن پاسیو از نظر قانونی

می دانیم که پاسیو در قسمت های مشاعی ساختمان قرار دارد. اما برخی از واحدها پوشش هایی را برای سقف پاسیو تعبیه می کنند. پاسیو در حقوق آپارتمان نشینی به قسمت نورگیر واحد آپارتمانی اطلاق می شود. حال سوال این است آیا این کار (مسقف کردن پاسیو) از منظر قانونی بلامانع است؟ در این مقاله به موضوع مسقف کردن پاسیو از منظر قانونی می پردازیم.مسقف کردن پاسیو از نظر قانونی 

مقدمه مسقف کردن پاسیو از نظر قانونی 

پاسیو در مجتمع های مسکونی، جزء قسمت های مشاعی محسوب می شود. به موجب قانون تملک آپارتمان ها و استفاده اختصاصی از آن (به عنوان مثال نصب سقف با ورقه های موج دار در پاسیو) توسط هیچ کدام از مالکین امکان پذیر نیست. مگر با رضایت همه شرکا. البته، باید به این نکته توجه نمود که در صورت جابه جایی همسایه ها توافق مجدد در این رابطه نیاز نیست. چرا که مالک جدید قائم مقام مالک قبلی است. مگر اینکه مالک قبلی چنین توافقی را به او نگفته باشد (از او پنهان کرده باشد). در این صورت مالک جدید می تواند معامله را فسخ نماید.

نمونه رای اصداری از دادگاه در مورد مسقف کردن پاسیو از نظر قانونی
در خصوص دعوای آقای م.ع به طرفیت آقای ز.ص دایر بر:  مسقف کردن پاسیو از نظر قانونی 

الف- خلع ید از یک باب انباری قطعه سوم تفکیکی منضم به آپارتمان تحت پلاک ثبتی 23465 فرعی از 7182 اصلی بخش دو تهران

ب- قلع و قمع سقف احداثی در نورگیر مشاعی و وسایل موجود در آن هر یک از خواسته ها با احتساب خسارات دادرسی مقوم به 51،000،000 ریال

ج- الزام به رفع مزاحمت در استفاده از پارکینگ اختصاصی قطعه سوم تفکیکی از پلاک ثبتی فوق الذکر.

دادگاه جهت اتخاذ تصمیم موارد زیر را مدنظر قرار می دهد:
1-

به موجب استعلام واصله از اداره ثبت اسناد و املاک منطقه شمال شرق تهران به شماره 2494/ش- 24/1/93 مالکیت رسمی آپارتمان فوق الاشاره به انضمام پارکینگ و انباری مربوطه متعلق به خواهان می باشد.

2- مسقف کردن پاسیو از نظر قانونی

به موجب نظریه کارشناسی ثبت شده به شماره 117-3/2/93 که با اوضاع و احوال مسلم قضیه مطابقت داشته. و از تعرض موجه طرفین مصون باقی مانده است: اولا: خوانده در انباری خواهان دارای تصرفات می باشد.  ثانیا: وسایل مختصری متعلق به خوانده در نورگیر قرار داشته. همچنین قسمتی از حیاط خلوت مشاعی با ورق موج دار مسقف شده است. و مورد استفاده خوانده می باشد. ثانیا: خوانده علی رغم تجاوز از پارکینگ اختصاصی خویش از طریق پارک دو اتومبیل لیکن تصرفاتی در مشاعات به عمل نیاورده است.

3- مسقف کردن پاسیو از نظر قانونی

دفاعیات خوانده مبنی بر جا به جایی انباری ها از زمان مالک قبلی آپارتمان خواهان و همچنین احداث سقف بر روی حیلط خلوت به منظور استفاده بهینه از آن و جلوگیری از اشراف دید دیگر آپارتمان ها موثر در مقام نمی باشد. چه اینکه خوانده نیز می تواند متقابلا در خصوص انباری خویش دعوای خلع ید علیه خواهان مطرح کنید. و همچنین هیچ کس حق ندارد به هر دلیلی در مشاعات تصرفاتی نماید که دیگر مالکان قسمت های اختصاصی با آن مخالف باشند. لذا با توجه به کلیه مراتب ممنوعه خواسته های ردیف الف و ب موجه تشخیص و مستندا به مواد 308 و 311 و 313 قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر خلع ید خوانده از انباری موضوع خواسته و قلع و قمع سقف نورگیر به عنوان اصل خواسته و پرداخت مبلغ 152/062 ریال به عنوان خسارت دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می گردد.

اما در خصوص خواسته ردیف ج به لحاظ عدم احراز مزاحمت از سوی خوانده برای خواهان و مستندا به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر بطلان دعوا صادر و اعلام می گردد. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران است.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

مسقف کردن پاسیو از نظر قانونی

2 نظر

وحید وکیلیان 1402-03-08

باسلام به نظربنده که کارشناس املاک وزارت دارایی هم میباشم واشکالی ازطرف اداره ثبت وشهرداری متوجه گردیدم .. واحدی که ازطرف حیاط ازسه پنجره نورمیگیرد وکل واحد ۷۵ مترمیباشد نیاز نیست ۱۴ مترغیراز این ۷۵ متر بعنوان پاسیودرنظر گرفت که درصورت توافق مالکین۵ طبقه میشود برداشته شود وازش استفادهء بهینه تری انجام گیرد. قطعآ اضافه کردن ۱۴ مترپاسیو به حال بسیار مفیدترخواهد بود.. تااین سازنده را مجبورکنی از۸۹ متر ۱۴ مترشو پاسیوبزاره که تواین شرایط زندگی قفسی اصلآ عقلانی نیست.. یاشاید طبق نقشه اگه رعایت نکند باید جریمه بدهد که سازندهء ناشیم ازترس جریمه اشتباهی بدتراز ثبت اسناد وشهرداری مرتکب شده و۱۴ متر ازمحیطی که به واحداضافه میگردید خیلی شکیلتروبهینه ترمیشد.. پیشنهاد بنده درصورتی که مالکین اینچنین واحدهایی به توافق رسیدن پاسیو را به واحد اضافه کنند.. نهایت همکاری ازطرف ثبت اسناد وشهرداری باهاشون صورت پذیرد

پاسخ
ترنم عدالت نویسنده 1402-03-08

سلام دوست خوبم، بله، صحیح می فرمایید.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا