Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

عواقب بیمه نکردن کارگران

بسیاری از مشکلات مربوط به روابط کارگر و کارفرمایی مربوط به بیمه نکردن کارگران می شود. به گونه ای که اصلی ترین پرونده های اداره کار پیرامون بیمه نکردن کاگران می گردد. اکثر کافرمایان چنین می پندارند که با گرفتن تعهد کتبی از کارگر مبنی بر عدم تمایل به بیمه، مشکل حل خواهد شد. اما مسئله بیمه امری نیست که توافق طرفین در آن اثری داشته باشد. کاگر و کارفرما هیچ دخالتی در مورد آن ندارند. به محض وقوع و شکل گیری روابط کارگر و کارفرمایی، کارگر مشمول بیمه می شود. اما اگر کارفرما، کاگر را بیمه نکند چه اتفاقی می افتد؟ عواقب بیمه نکردن کارگران چیست؟ در این مقاله که توسط وکلای ترنم عدالت نوشته شده است، به موضوع بیمه نکردن کارگران و توالی فاسد آن برای کارفرما می پردازیم.

نگاهی به قوانین و مقررات مربوط به بیمه و عواقب بیمه نکردن کارگران

مطابق با قوانین و مقررات موجود، کارفرمایان موظف می باشند که پس از استخدام هر کارگری در پایان هر ماه، لیست بیمه کارگران را بر طبق حقوق و تعرفه مشخص به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند. و از سوی دیگر مالیات را به اداره دارایی پرداخت نمایند. در صورتی که کارفرما در انجام وظایف فوق الذکر کوتاهی کند، کارگر می تواند در مورد این مسئله از او شکایت کند.

کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی است. همچنین کارفرما باید در موقع پرداخت بیمه، مزد و حقوق بیمه شده را کسر نماید و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تادیه نماید. چنانچه کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند، شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود. 

عواقب بیمه نکردن کارگران
عواقب بیمه نکردن کارگران
تاخیر در پرداخت حق بیمه چه عواقبی را برای کارفرما به همراه دارد؟

تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن، رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود. 

عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما چه جریمه ای در پی دارد؟

اگر کارفرما از زیر بار پرداخت حق بیمه کارگر خودداری کند، علاوه بر آنکه ملزم به پرداخت حق بیمه قانونی می شود، جریمه نیز باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردد. جریمه آن نیز دو براب تا ده برابر حق بیمه کارگر است. 

آیا قرارداد میان کارگر و کارفرما مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه معتبر است؟

بسیاری از کارفرمایان هستند که در ابتدای کار توافقی با کارگر منعقد می کنند که کارگر مشمول بیمه نشود و یا سهم بیمه را به حساب کارگر واریز می کنند تا کارگر خودش اقدام به بیمه کردن نماید. اما غافل از اینکه هیچ کدام از این توافقات دارای اثر نمی باشد. چه اینکه قوانین کار آمره است و امکان توافق بر خلاف آن میان کارگر و کارفرما وجود ندارد.

عواقب بیمه نکردن کارگران
عواقب بیمه نکردن کارگران
پس می توان در مورد عواقب بیمه نکردن کارگران گفت:

در صورنی که کارفرما بخواهد چنین قراردادی با کارگر منعقد کند. این قرارداد به هیچ وجه معتبر نیست و همچنان کارفرما ملزم به بیمه کردن کارگر است.

ماده 148 قانون کار چنین مقرر می کند:

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌ نمایند.

آیا حق شکایت برای کارگر در صورت بیمه نکردن توسط کارفرما محفوظ است؟

بله. قانون این حق را به کارگر می دهد تا در صورت بیمه نکردن کارگر راه شکایت از کارفرما برای او وجود داشته باشد. بنابراین، در فرضی که کارگر از کارفرما به دلیل بیمه نکردن شکایت کند، کارفرما علاوه بر محکومیت مبنی بر پرداخت حق بیمه، مشمول پرداخت جریمه نیز می گردد. در هر فرض و هر توافقی که میان کارگر و کارفرما باشد، امکان شکایت از کافرما وجود دارد:

توضیح آنکه، در پرونده های ارجاعی به ما، بسیاری از کارفرمایان اقرارنامه از از کارگر مبنی بر عدم تمایل به بیمه دریافت می کنند. اما باید گفت چنین اقرارنامه فاقد اثر حقوقی در نزد مراجع قضایی است. چرا که همان طور که گفتیم، قوانین و مقررات کار آمره است و خلاف آن ها نمی توان توافق نمود. دسته دیگری از کارفرمایان به کارگر پیشنهاد می دهند که پول بیمه را به صورت نقدی به کارگر می دهند تا خودش بیمه خودش را پرداخت کند. این توافق نیز صحیح نیست و در صورت شکایت کارگر از کارفرما، کارفرما در نزد مراجع قانونی محکوم خواهد شد. 

حق بیمه کارگران و کارفرمایان در سال 1401 چقدر است؟

1- حق بیمه کارگران در سال 1401، در شش ماه اول سال: 407،335 تومان و در شش ماه دوم سال 394،195 است.

2- حق بیمه کارفرما در سال 1401، در شش ماه اول سال: 1،338،387 و در شش ماه دوم سال: 1،295،213 است. 

نتیجه گیری مقاله

با توجه به انچه در مقاله فوق گفتیم، و به موجب ماده 148 قانون کار، کارفرما مکالف به بیمه کارگر است. هر گونه توافق میان کارگر و کارفرما مبنی بی بیمه نکردن کارگران از درجه اعتبار ساقط است. در صورتی که کارفرمایی از بیمه کردن کارگران خود استنکاف ورزد، کارگران می توانند به اداره کار مراجعه کنند و از کارفرما شکایت نمایند. در این صورت کارفرما محکوم به پرداخت حق بیمه کارگر و البته جریمه خواهد شد.

قبل از طرح هر گونه دعوای حقوقی و کیفری با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در حوزه های مختلف حقوق، از جمله روابط کارگر و کارفرمایی شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

نمونه شکایت از کارفرما برای بیمه نکردن کارگر: عواقب بیمه نکردن کارگران

ریاست محترم هیئت تشخیص اداره کار شهرستان ………………….

با سلام؛

احتراما موارد زیر را خدمت حضرتعالی معروض می دارم:

اینجانب در مورخه 1395/07/17 در پژوهشگاه وزارت نیرو مشغول به فعالیت شدم. قراردادی نیز با کافرما به منظور شروع فعالیت در حوزه پژوهشی در پژوهشگاه منعقد نمودم. لیکن، پس از امضای قرارداد، منشی کارفرما برگه ی سفیدی را در اختیار بنده قرار داد تا روی آن درج کنم که بنده هیچ گونه ادعایی نسبت به حق بیمه نداشته و ندارم. بنده که به این کار به شدت احتیاج داشتم و از منظر مالی در فشار بودم، قبول کردم و برگه را نمودم. متاسفانه، اکنون متوجه شده ام که اقدام کافرما خلاف قوانین و مقررات اداره کار می باشد. لذا نظر به این امر که بنده ناگزیر به امضای برگه مربوط به عدم تعلق بیمه شده ام و با عنایت به ماده 148 قانون کار رسیدگی و صدور حکم مقتضی در مورد پرداخت حق بیمه از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است.

                                                                                               با تقدیم احترامات فراوان

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

عواقب بیمه نکردن کارگران
عواقب بیمه نکردن کارگران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا