Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

عدم پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده

گاهی شخصی از روی دوستی ضامن دیگری می شود. اما وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نمی نماید. بنابراین، ضامن یا ضامنین شخص مجبور به پرداخت اقساط می شوند. در این صورت چه راه کاری برای ضامنین وجود دارد؟ آیا می توانند مبلغی که بابت اقساط وام گیرنده پرداخت نموده اند را از وی مطالبه نمایند؟ در این مقاله به موضوع عدم پرداخت اقساط توسط وام گیرنده و مسئولیت ضامن یا ضامنین می پردازیم.

آیا ضامن شدن برای شخصی به منظور دریافت وام از بانک توالی فاسدی برای او به دنبال دارد؟

گاهی ممکن است افراد به بانک مراجعه کنند تا از تسهیلات و وام های مربوط در آن بانک بهره مند شوند. اما معمولا تمامی بانک ها برای تضمین پرداخت وام، از شخص وثیقه یا ضامن می خواهند. ضامن نیز باید شخصی باشد که فیش حقوقی دارد و از طرف دولت ماهیانه حقوق دریافت می کند. شخص متقاضی وام، باید اسناد و مدارک خود را به بانک ارائه دهد. اما مشکل در جایی بروز پیدا می کند که شخصی که ضامن او شده اید از پرداخت اقساط وام خودداری می کند. اینجاست که مسئله عدم پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده مطرح می شود. 

عدم پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده

در صورت عدم پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده ضامن چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

در صورتی که وام گیرنده اقساط خود را پرداخت ننماید ضامن می تواند اقداماتی علیه وام گیرنده انجام دهد که در این مقاله به توضیح و شرح آن می پردازیم:

شکایت ضامن از وام گیرنده:

اولین قدم در صورت عدم پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده، شکایت ضامن از وام گیرنده است. شکایت و اقدام حقوقی علیه وام گیرنده زمانی ممکن است که از حساب ضامن قسط وام برداشت شده باشد. و یا مبلغ قسط از حقوقش کسر شده باشد. بنابراین، برای شکایت ضامن از وام گیرنده رعایت دو شرط ضروری است:

  • زمان تادیه اقساط وام فرا رسیده باشد.
  • وام گیرنده اقساط وام را پرداخت نکند و مبلغ وام از ضامن کسر شده باشد.

فرض کنید حسن مبلغ یک میلیارد تومان از بانک وام می گیرد. رضا نیز ضامن حسن برای بازپرداخت وام می شود. تا قبل از اینکه تاریخ تادیه اقساط برسد و خسن اقساط را پرداخت نکند، رضا نمی تواند از حسن شکایت کند. 

بنابراین، تا زمانی که مبلغی از وام از حساب ضامن کسر نشده باشد ضامن نمی تواند به وام گیرنده مراجعه کند. نکته شایان توجه آن است که حتی با کسر یک قسط از حقوق ضامن هم این حق برای ضامن به وجود می آید که علیه وام گیرنده اقدام نماید. ماده 709 قانون مدنی در این خصوص چنین بیان می کند:

ضامن حق رجوع به مضمون عنه ندارد مگر بعد از اداء دین ولی میتواند در صورتی که مضمون‌عنه ملتزم شده باشد که در مدت معینی برائت او را تحصیل نماید و مدت مزبور هم منقضی شده باشد رجوع کند.

در فرض عدم پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده، ضامن چگونه می تواند علیه وام گیرنده شکایت نماید؟

به منظور شکایت از وام گیرنده ضامن باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در نزدیک محل سکونت یا اقامت خود مراجعه کند. در این دفاتر دادخواست مطالبه وجه که قبلا توسط وکیل یا کارشناس حقوقی برای او تنظیم شده است همراه با ادله و مستندات لازم را ثبت نماید. در ادامه نوشتار به نمونه دادخواست مطالبه وجه در صورت عدم پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده اشاره می کنیم:

رسیدگی به شکایت ضامن از وام گیرنده در صلاحیت کجاست؟

اگر مبلغی که از ضامن کسر شده کمتر از بیست میلیون تومان باشد این امر در صلاحیت شورای حل اختلاف است. اما چنانچه مبلغی که از ضامن کسر شده بالغ بر بیست میلیون تومان باشد، ضامن باید برای وصول آن در دادگاه اقامه دعوا نماید.

آیا ضامن می تواند از وام گیرنده چک یا سفته بگیرد؟

این امر نیز راه حل خوبی است. ضامن قبل از قبول ضمانت، از وام گیرنده به اندازه مبلغی که ضمانت کرده چک و یا سفته می گیرد. در این صورت اگر وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکرد و ضامن مجبور به پرداخت آن شد، می تواند با داشتن مدارک (چک و سفته) به بانک مراجعه کند و طلب خود را وصول نماید. 

نمونه دادخواست مطالبه وجه به دلیل عدم پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده:

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه ……………. مجتمع قضایی دادگاه …………….. شهرستان ……………

با سلام و آرزوی سلامتی برای شما:

احتراما موراد زیر را خدمت جنابعالی عرض می نمایم:

اینجانب در مورخه 1398/06/05 بنا به درخواست آقا/خانم ………………. برای اخذ وام از بانک ملی ضامن ایشان شدم. مشارالیه تعهد نمودند که اقساط وام را سر موعد مقرر پرداخت می نمایند. حالیه با گذشت یک سال از اخذ وام، نامبرده هیچ گونه اقدامی جهت بازپرداخت اقساط وام انجام نداده است. بانک مذکور نیز وفق روال در سر مواعد مقرر، اقساط وام را از حقوق بنده کسر می کند. با این اوصاف بنده تا کنون بالغ بر 50 میلیون ریال اقساط وام خوانده را پرداخت نمودم. با وجود ارسال اظهارنامه و تذکرات شفافی و کتبی ایشان هیچ اقدام مثبتی برای پرداخت مبلغ انجام نمی دهند. 

لذا به موجب این دادخواست از شما تقاضا دارم نسبت به صدور دستور مقتضی مبنی بر مطالبه وجه بنده از مشارالیه اقدام لازم را مبذول دارید. 

با تشکر و تجدید احترام

حتما قبل از ضامن شدن برای هر شخصی با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت نمایید. وکلای موسسه ترنم عدالت با تخصص در حوزه های مختلف حقوقی، کیفری، بانکی، خانوادگی، ملکی، امور حسبی و … شما را در پاسخ به سوالاتتان یاری می نمایند. با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

نتیجه گیری مقاله

حجم زیادی از پرونده های دادگستری مربوط به ضامنینی هست که بدون هیچ گونه اطلاع و تحقیقی  و بررسی ضامن شخصی شده و اکنون وام گیرنده از پرداحت اقساط خود شانه خالی می کند. در اینجاست که ضامن باید بدهی وام گیرنده را پرداخت نماید. اما نباید نگران بود. چرا که راه شکایت از وام گیرنده از سوی ضامن باز است. او می تواند با داشتن اسناد و مدارک خود علیه وام گیرنده اقامه دعوا نماید و طلب خود را وصول کند. بهتر است قبل از هر گونه اقدام خودسرانه با وکیل و یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا از گرفتار شدن در پروسه طولانی دادرسی در نزد مراجع قضایی جلوگیری نمایید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

عدم پرداخت وام توسط وام گیرنده

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا