Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

طلاق به درخواست زن

گاهی اوقات در زندگی زناشویی، مشکلی حادث می گردد که ادامه و تحمل زندگی را برای زوجه با دشواری مواجه می سازد. به همین دلیل زن ممکن است در اندیشه طلاق و جدایی از همسر خود برآید. طلاق به درخواست زن در کشور ما، دارای سختی های بسیاری است. از این رو، زنانی که در پی جدایی از همسر خود هستند، باید به منظور طی مراحل طلاق به درخواست زن، بسیار دوندگی کنند. از این رو، در صورتی که زنان متقاضی طلاق هستند بهتر است مبادرت به اخذ وکیل نمایند. چرا که در کشور ما طلاق مطلقاً و کاملاً در اختیار مرد است. بنابراین، طی کردن مراحل طلاق برای زن با مصائب زیادی همراه است. در مقاله زیر به موضوع طلاق به درخواست زن، مراحل و مدت زمان آن پرداخته خواهد شد.

در چه صورت زن می تواند تقاضای طلاق کند؟

طلاق در قانون ما توسط مرد، اعمال می شود. اما در صورت اثبات عسر و حرج از سوی زوجه، زن می تواند تقاضای طلاق کند. طلاق خلع و مبارات نیز از انواع طلاق توافقی است.  زن با استفاده از طلاق خلع و مبارات  می تواند از شوهر خود جدا شود.  با وکالت در طلاق نیز می توان مراحل طلاق به درخواست زن را به راحتی سپری نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طلاق به درخواست زن کلیک کنید. 

منظور از عسر و حرج چیست؟

عسر و حرج به مواردی اطلاق می شود که ادامه زندگی را برای زوجه با دشواری و سختی همراه می سازد. در تبصره ماده 1130 قانون مدنی موارد عسر و حرج به صورت تمثیلی بیان شده است:

تبصره ماده 1130

تبصره (۱۳۸۱/۴/۲۹) – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.
موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

البته موارد مذکور در این ماده صرفاً از باب نمونه اشاره شده است. بنابراین موارد عسر و حرج در زندگی مشترک تنها محدود به این موارد نیست.

طلاق به درخواست زن چه مراحلی دارد؟

زوجه باید با در دست داشتن اسناد و مدارک هویتی و سند نکاح به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. در دفاتر مذکور دادخواست طلاق به درخواست زن همراه با اسناد و مدارکی که زن ارائه می کند، ثبت می گردد. پس از آن، دادخواست به یکی از شعب دادگستری ارسال می شود. سپس وقت دادرسی برای رسیدگی تعیین می شود.

البته، همانطور که گفته شد اثبات عسر و حرج از سوی زن امری بسیار دشوار و زمان بر است.  تجربه مؤسسه حقوقی – داوری ترنم عدالت نشان می دهد، برای طلاق به درخواست زن بهترین  راه، اتخاذ وکیل است.

طلاق به در خواست زن چقدر طول می کشد؟

طلاق به درخواست زن حدوداً یک سال به طول می انجامد. اگر زن وکالت در طلاق داشته باشد این زمان بسیار کوتاه تر خواهد بود.

منظور از وکالت دادن در طلاق چیست؟

گاهی اوقات هنگام وقوع عقد نکاح زوج به زوجه در ضمن عقد شرط وکالت در طلاق را اعطا می کند. گاهی نیز، پس از وقوع عقد نکاح زوج و زوجه به دفتر ازدواج مراجعه و وکالت در طلاق را اخذ می کند. با داشتن وکالت در طلاق، طلاق به درخواست زن بسیار ساده خواهد بود. برای وکالت در طلاق، زن باید به یک وکیل دادگستری مراجعه کند. وکیل دادگستری از طرف زوج وکیل می شود. تنها با مراجعه به وکیل است که می توان وکالت در طلاق را تحقق بخشید. در غیر این صورت دادن وکالت به زن برای طلاق فایده ای نخواهد داشت.

منظور از طلاق خلع چیست؟

طلاق خلع جزء طلاق بائن است. به این معنا که در طلاق خلع برای مرد حق رجوع وجود ندارد. طلاق خلع طلاقی است که زن به واسطه نفرتی که از شوهر دارد با بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه تقاضای طلاق می کند. بنابراین با طلاق خلع زوجه می تواند طلاق به درخواست زن را مطرح کند.  ماده 1146 قانون مدنی مقرر می کند:

«به موجب تعریف ماده 1146 قانون مدنی طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر میدهد طلاق بگیرد، اعم از اینکه مال مزبور عین مهر، یا معادل آن و یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد».

منظور از طلاق مبارات چیست؟ طلاق به درخواست زن

در طلاق مبارات زن و شوهر به واسطه نفرتی که از یکدیگر دارند تمایلی به ادامه زندگی ندارند. طلاق مبارات نیز در دسته طلاق بائن است که برای مرد حق رجوع نیست. ماده 1147 قانون مدنی مقرر می کند:

طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.

برای مشاهده نمونه دادخواست طلاق به درخواست زن کلیک کنید.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

طلاق به درخواست زن

1 نظر

مهندس فاضلی نویسنده 1400-02-27

سپاس از انتخابتون

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا