Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

شکواییه مطالبه دیه چشم

چشم یکی از اعضای مهم بدن انسان است. گاها پیش می آید که در مواقع دعوا و درگیری چشم انسان آسیب می بیند. در برخی مواقع ممکن است آسیب دیدگی خیلی زیاد باشد و هر دو چشم و یا یک چشک نابینا یا کم بینا شود و گاهی نیز ممکن است آسیب دیدگی جزئی و قابل درمان باشد. قانون گذار در قانون مجازات، در مبحث دیات، امکان مطالبه دیه چشم را در نظر گرفته است. برای مطالبه دیه چشم، باید شکواییه مطالبه دیه چشم را مطرح کنید. 

چنانچه متاسفانه در اثر ضرب و جرح یک چشم یا هر دو چشم شما آسیب ببیند و یا دچار نابینایی شود می توانید شکواییه ای علیه مشتکی عنه و یا مشتکی عنهما/مشتکی عنهم تنظیم کنید و دیه چشم خود را مطالبه نمایید. در زیر نمونه شکواییه مطالبه دیه چشم را مشاهده می کنید.

شکواییه مطالبه دیه چشم

به منظور شکواییه مطالبه دیه چشم چه اقداماتی باید انجام داد و از چه کسی باید کمک گرفت؟

همان طور که گفتیم ممکن است شخصی در اثر درگیری با شخص دیگر چشم خود را از دست دهد و یا آسیب جزئی ببیند. به هر روی، برای طرح دعوای شکواییه مطالبه دیه چشم باید حتما به پزشکی قانونی مراجعه کند و پزشک معتمد آسیب دیدگی چشم شخص مجنی علیه را تایید نماید. سپس باید مدارکی دال بر وقوع نزاع و درگیری توسط شخص جانی ارائه نماید. مدارکی همچون وجود شاهد یا گواه و یا دوربین های مدار بسته در محل درگیری می توانند گواه خوبی برای وقوع یک نزاع باشند. 

گاهی نیز ممن است متهم خودش اقرار نماید. هر چند این مورد خیلی بعید است. 

در گام بعدی، مجنی علیه باید با مدارک خود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و شکواییه مطالبه دیه چشم را مطرح کند. بهتر است برای تنظیم این شکواییه از یک وکیل دادگستری متخصص در امور کیفری کمک بگیرید تا بتوانید ادعای خود را به راحتی اثبات نماید. در ادامه این نوشتار به دو نمونه شکواییه مطالبه دیه چشم اشاره می کنیم:

1- شکواییه مطالبه دیه چشم (1) 
ریاست محترم دادسرای ناحیه ……… شهرستان ……….
با سلام؛
احتراما به استحضار می رساند:

بنده و مشتکی عنه در موخه 1401/04/05 به دلیل مسائل و مشکلات خانوادگی دچار نزاع و مشاجره شدیم. مشتکی عنه پس از توهین و فحاشی و ورود چند ضربه متلاحمه بر روی بازوی بنده، به تحریک یکی از دوستان خود، بنده را هل داد. در اثر هل دادن سر بنده به جدول در کنار خیابان اصابت نمود. متعاقبا در اثر شکستگی سر، مشتکی عنه و چندین تن دیگر بنده را به بیمارستان شهید رجایی آورند. پس از ساعتها بی هوشی در بیمارستان به هوش آمدم و دریافتم که چشم سمت راستم بینایی ندارد. پس از عکس و آزمایشات فراوان پزشک معالج دریافت که در اثر ضربه وارده به سر بنده، بینایی چشم راست خود را به طور کامل از دست داده ام.

حالیه با عنایت بر این امر که سر بنده در اثر اصابت با جدول حدود 21 بخیه خورده و بینایی چشم راست خود را نیز به طور کلی از دست داده ام و با توجه به نظرات پزشک معالج و پزشکی قانونی که به پیوست شکایت می باشد، صدور حکم به موجب ماده 692 قانون مجازات اسلامی علیه مشتکی عنه مورد استدعا است. 

با تقدیم احترامات فراوان

2- شکواییه مطالبه دیه چشم (2):

ریاست محترم دادسرای ناحیه ………….. شهرستان ………………

با سلام و آرزوی سلامتی برای شما؛

احتراما شرح ما وقع را به وکالت از موکل آقا/خانم …………………. خدمت محضر حضرت عالی معروض می نمایم:

موکل بنده در مورخه ………………. به دلایل خانوادگی و ناموسی با یکی از اراذل محل درگیر  شدند. گویا جانی قصد مزاحمت برای خانواده ی مجنی علیه را داشته است. ابتدا درگیری در قالب فحاشی و مشاجره بود. اما ناگهان شخص جانی چاقوی خود را از جیب بیرون می آورد و ضرباتی به اعضای صورت موکل بنده (مجنی علیه) از جمله چشم او وارد می کند. 

در زمان درگیری در محل، هم فیلم دوربین های مدار بسته گواه این مدعا است و هم همسایگانی که در محل حضور داشتند حاضر به ادای شهادت هستند. هر چند می توانید برای انجام تحقیقات محلی در این خصوص اقدام نمایید. در اثر درگیری های رخ داده، چشم مجنی علیه به شدت آسیب می بیند. او شبانه به پزشکی قانونی مراجعه می کند و متوجه می شود که چشم راست او توانایی بینایی خود را از دست داده است. نامه پزشکی قانونی نیز به پیوست شکواییه می باشد. 

حالیه، با عنایت به شرح ماجرا، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر مطالبه دیه از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است. 

با تقدیم احترام فراوان

شکواییه مطالبه دیه چشم

دادسرا به عنوان مقام تحقیقاتی در شکواییه مطالبه دیه چشم:

پس از وقوع جنایت عیله شخص، دادسرا با توجه به اسناد و مدارک به موضوع رسیدگی می کند. تحقیقات لازم را به عمل می آورد و در صورتی که وقوع جرم را محرز دانست پس از تکمیل تحقیقات، کیفرخواست صادر و پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می کند. در دادگاه کیفریف چنانچه نقصی در تحقیقات دادسرا وجود نداشته باشد، حکم صادر می شود. اما در صورتی که دادگاه، تحقیقات دادسرا را مکفی نداند، موضوع را مجددا به دادسرا می فرستد تا بررسی نهایی در این خصوص به عمل آید. 

پروسه رسیدگی در پرونده های کیفری طولانی و پیچیده است. از این رو، توصیه می شود پرونده های کیفری را به وکیل متخصص در امور کیفری بسپارید. به ویژه اینکه در این نوع پرونده ها مجنی علیه از منظر روحی در شرایط مساعدی نیست و ممکن است نتواند دفاع موجهی از خود به عمل آورد. پس حتما قبل از طرح هر شکایت کیفری با وکیل متخصص در حوزه امور کیفری مشورت کنید. 

توجه کنید: موارد مذکور در شکواییه فوق تمثیلی است. هر شکواییه با توجه به شرح حال ارائه شده از هر فرد تنظیم می گردد. 

ماده 692 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر می کند:

از بین بردن یا بیرون آوردن چشم از حدقه فقط یک دیه دارد و از بین رفتن بینایی، دیه دیگری ندارد لکن اگر در اثر صدمه دیگری مانند شکستن سر، بینایی نیز از بین برود یا نقصان یابد، هر کدام حسب مورد دیه یا ارش جداگانه دارد.

قبل از هر گونه اقدام حقوقی و یا کیفری با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید. وکلای موسسه ترنم عدالت با سال ها تجربه و تخصص در امر حقوقی، کیفری، خانوادگی، امور حسبی، و … شما را تا زمان احقاق حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا