Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

شکایت از خودرو سازان

امروزه شکایت از شرکت های خودروسازی همچون سایپا، ایران خودرو، آرین موتور و … به کرات مطرح می شود. تجریه وکلای موسسه ترنم عدالت نشان می دهد که در موارد بسیاری علت شکایت از خودروسازان عدم تحویل به موقع خودرو است. به عبارتی، ممکن است خودروسازان از تحویل گیرنده مبلغی بیشتر از مبلغ توافق شده در قرارداد اخذ کنند یا در تحویل خودرو خلف وعده نمایند. اما عمده شکایت قابل طرح از خودروسازان شامل چه مواردی است؟ چه موقع می توان از خودروسازان شکایت نمود؟ در مقاله زیر با ما همراه باشید تا در مورد طرق شکایت از خودروسازان و مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت برای شکایت از خودروسازان آشنا شوید.

عمده شکایات مردم از خودروسازان چیست؟

شکایت از خودروسازان بیشتر پیرامون مسائل زیر است:

1- تاخیر در تحویل به موقع خودرو

2- افزایش قیمت خودرو

3- عدم محاسبه سود مشارکت

4- عدم پرداخت سود انصراف

5- عدم پرداخت خسارت ناشی از تاخیر در تحویل خودرو

و … شکایت از خودروسازان

آیا مصرف کنندگان حق طرح شکایت از خودروسازان را دارند؟

بله. به موجب آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خدور، مصرف کنندگان می توانند در صورت هر گونه شکایت از عملکرد خودروسازان و وارد کنندگان خودرو به سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان محل سکونت خود مراجعه کنند و شکایت خود را مطرح کنند.

همچنین، این امکان وجود دارد که اگر مصرف کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان مذکور ناراضی باشد می تواند به هیئت حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صمت استان قرار دارد مراجعه و مجددا شکایت کند.

هیئت مذکور موظف است ظرف 20 روز از تاریخ شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.

در سازمان صمت مشکل چگونه حل می شود؟ شکایت از خودروسازان

سازمان صمت تلاش می نماید تا با برگزار کردن جلساتی با حضور کارشناس وزارت صمت، نماینده شرکت خودروساز و شاکی مشکل را به صورت توافقی حل نماید.

چنانچه مشکل حل نشد شاکی چه اقدامی تواند انجام دهد؟

در صورت عدم حصول نتیجه در این جلسات پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می گردد. سازمان تعزیرات حکومتی طی تشریفات قانونی نسبت به رسیدگی اقدام  و در خصوص محکومیت خودروسازان به تحویل خودرو و جریمه آنان تصمیم گیری می کند.

آیا امکان شکایت از خودروسازان در مراجع قضایی وجود دارد؟

دادگاه به عنوان آخرین مرحله برای شکایت از خودروسازان هستند. در صورتی که خودروسازان در تحویل خودرو تاخیر کنند می توان نسبت به الزام خودروسازان به تحویل خودرو طرح دعوا نمود و همچنین می توان از خودروسازان خسارت عدم تحویل خودرو را نیز مطالبه کرد.

نکته: مراجعه به دادگاه مستلزم طی وقت زیاد و پرداخت هزینه دادرسی گزاف است. بنابراین بهتر است ابتدا پیگیری های لازم را از سازمان صمت و سازمان تعزیرات جکومتی نماییم. شکایت از خودروسازان

تجربه شکایت از خودروسازان نزد وکلای موسسه ترنم عدالت

خواهان: …………………….

خوانده: شرکت ……………………با نمایندگی ……………….. به کد شماره  ……………….

خواسته ها:

مطالبه وجه به مبلغ 1.448.527.414 ریال بابت ایفای ناروا

مطالبه خسارت به مبلغ 522،040،000 ریال بابت خسارت تأخیر در تحویل خودرو از تاریخ 12/03/98 لغایت 07/05/98

 

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران
با سلام شکایت از خودروسازان

احتراما در خصوص دعوی خواهان آقای ………………… به طرفیت شرکت…………… با نمایندگی ………… و کد شماره …………. مبنی بر مطالبه ی وجه و خسارت تاخیر در انجام تعهد به استحضار می‌رساند با عنایت به قرارداد تنظیمی خرید نقدی فی ما بین  موکل و شرکت………….. مورخ 12/3/97 با موضوع معامله‌ی خرید یک دستگاه خودروی میتسوبیشی لنسر 2018 تیپ 4 به قیمت قطعی 2.100.000.000 ریال با تقویم موعد تحویل 30 روز کاری از تاریخ تنظیم قرارداد، متاسفانه شرکت مذکور به تعهدات خویش پایبند نبوده و در موعد مقرر هیچگونه دعوتنامه ای از سوی نامبرده به موکل ابلاغ نگردیده است.

به دنبال این تاخیر و کارشکنی ها و سپس مقارن شدن آن با تغییرات مکرر ضوابط و مقررات واردات خودرو و تخصیص ارز، این امر برای شرکت دستاویزی گردیده تا با تمسک بدان و استناد به بند 12 قرارداد و وقوع فورس ماژور از انجام به موقع تعهدات مبنی بر تحویل 30 روزه ی خودرو به موکل سر باز زنند.

لذا با عنایت به اینکه خودرو به صورت قطعی و با مبلغ تمام شده ی 2.100.000.000 ریال با موعد تحویل 30 روز کاری به موکل فروخته شده است؛

1- مطالبه ی مبلغ 1.448.527.414 ریال که شرکت…………………….. به عنوان مابه التفاوت نرخ ارز طی دعوت نامه مورخ 15/04/98 از موکل بلاجهت اخذ گردیده است، مستند به ماده ی 302 قانون مدنی به انضمام خسارت تأخیر تأدیه از زمان تقدیم دادخواست لغایت وصول محکوم به مورد تقاضاست.

2- با عنایت به تخلف و تاخیر شرکت در تحویل 30 روزه و عدم شمول ماده 12 قرارداد نسبت به موکل و از آنجا که تاخیر در تحویل خودرو به علت قصور شرکت بوده است، لذا اعمال تبصره 1 ماده 2 قرارداد شرکت که می‌بایست روزانه مبلغ 62 ریال در هر یکصد هزار ریال سپرده به عنوان خسارت تاخیر در تحویل خودرو به میزان 522،040،000 ریال  به موکل پرداخت نماید، به انضمام خسارت تأخیر تأدیه از زمان تقدیم دادخواست لغایت وصول محکوم به مورد تقاضاست.

دادنامه اصداری از دادگاه شکایت از خودروسازان

در خصوص دعوای خواهان ……… به وکالت ………….. به طرفیت خوانده شرکت ……….. با نمایندگی ………. و کد شماره ………..  خواسته مطالبه مبلغ 1/448/527/414 ریال بابت ایفای ناروا و مطالبه خسارت تاخیر در تحویل خودرو از تاریخ 1397/04/27 لغایت 1398/05/07 به مبلغ 522/040/000 ریال با خسارت دادرسی و تاخیر تادیه نظر به اینکه حسب قرارداد استنادی ثبت شده در تاریخ 1397/03/12 خوانده متعهد بوده ظرف 30 روز کاری نسبت به انجام تعهد خود مبنی بر تحویل خودرو بر مبنای قیمت قطعی زمان معامله اقدام نمایند.

اما به تعهد خود عمل ننموده و حسب دعواتنامه استنادی و مبلغ واریزی به حساب خوانده خوانده مبلغ خواسته را اضافه بر قرارداد از خواهان اخذ نمودند. از طرفی تاخیر در انجام تعهد داشتند و موضوع با توجه به تاریخ ثبت سفارش و آمادگی خوانده برای فروش خودرو از مصادیق بند12 قرارداد نمی تواند باشد ضمن اینکه خوانده علی رغم ابلاغ واقعی در دادگاه حاضر نشده و مواد 197، 519 و 522 قانون آیین دادرسی خوانده را مکلف به پرداخت:

الف- مبلغ 1/44/527/414 ریال بابت وجه ناورا ب- مبلغ 522/040/000 ریال بابت خسارت تاخیر تادیه در تحویل و ج- خسارت تاخیر تادیه مبلغ دربافت شده به صورت ناروا با سررسید 1398/12/25 در خسارات دادرسی به مبلغ 81/463/448 ریال در حق خواهان محکوم می نماید. رای صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه های تجدیدنظر استان تهران خواهد بود.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

شکایت از خودروسازان

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا