Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

شرایط طلاق توافقی

آمارها نشان می دهد که میزان و نرخ طلاق در کشور به شدت رو به افزایش است. متأسفانه رسیدگی به پرونده طلاق مستلزم طی روند نسبتاً طولانی در نزد مراجع قضایی است. از این رو، بسیاری از زوجین ترجیح می دهند تا با استفاده از روش توافقی از یکدیگر جدا شوند. در این مقاله به بررسی شرایط طلاق توافقی، مدت زمان و مراحل آن خواهیم پرداخت.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

در طلاق توافقی زوجین از عدم امکان ادامه زندگی مشترک با یکدیگر مطلع هستند. از این رو، اقدام به تنظیم صورت جلسه ای مبنی بر طلاق توافقی می نمایند. در صورت جلسه طلاق توافقی در مورد مسائلی از قبیل مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل ایام زوجیت، استرداد جهیزیه، حضانت طفل یا اطفال و … تعیین تکلیف می شود. برای مشاهده نمونه صورت جلسه طلاق توافقی اینجا را کلیک نمایید.

طلاق توافقی چه شرایطی دارد؟

به منظور اقدام برای طلاق توافقی زوجین باید به سامانه تصمیم طلاق مراجعه کنند. در سامانه یکی از مراکز مشاوره و غربالگری را انتخاب می نمایند. سپس به مدت 45 روز (حدوداً 5 جلسه) در جلسات مشاوره شرکت می کنند و در صورت عدم حصول توافق، گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت می نمایند. در مرحله بعدی، زوجین با در دست داشتن گواهی عدم امکان انصراف از طلاق به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کنند و دادخواست طلاق توافقی را ثبت می نمایند. در این مرحله، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال می شود. زوجین می توانند پس از صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه و طلاق توافقی را ثبت نمایند.

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

طولانی شدن پروسه طلاق توافقی به دلیل شرکت زوجین در جلسات مشاوره است. البته زوجین می توانند برای کوتاه تر شدن روند دادرسی، طلاق به درخواست زوج را ثبت نمایند و سپس، در جلسه دادرسی توافقنامه خود نسبت به طلاق را ارائه دهند. در فرضی که زوجین بخواهند در جلسات مشاوره حضور داشته باشند، طلاق توافقی حدوداً 45 روز زمان خواهد برد. با گرفتن وکیل می توان روند رسیدگی را کوتاه تر نمود.

مدارک لازم برای صدور طلاق توافقی چیست؟

برای طلاق توافقی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید:

  1. اصل سند نکاح.
  2. مدارک هویتی از قبیل اصل شناسنامه و کارت ملی.
  3. گواهی پزشکی قانونی برای زوجه.
  4. صورت جلسه (توافقنامه) طلاق توافقی که به امضای زوج و زوجه رسیده باشد.
شرایط طلاق توافقی در زمان نامزدی چیست؟

در زمان نامزی طرفین (هر یک از نامزدها) معمولا مسئله حضانت فرزند را نداشته و عرفاً اجرت المثل ایام زوجیت نیز مطرح نمی باشد. از این رو، زوجین تنها باید بر سر میزان مهریه تعلق گرفته به زوجه توافق کنند. مثلاً زوجه با دریافت 50 سکه، مابقی مهریه خود را به زوج بذل نمود. همچنین یکی از مهمترین شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی این است که زوجه گواهی نامه ای از پزشکی قانونی مبنی بر دارا بودن یا نبودن بکارت را اخذ کرده باشد.

آیا امکان دارد زوج پس از صدور رأی دادگاه مبنی بر گواهی عدم امکان سازش از طلاق توافقی منصرف شود؟

پاسخ به این سؤال مثبت است. زوج می تواند از حضور در دفتر ازدواج و طلاق خودداری کند. متأسفانه در این صورت زوجه نمی تواند اقدامی انجام دهد. مگر اینکه زوجه از زوج وکالت در طلاق داشته باشد.

مطالب مرتبط: مقاله طلاق به درخواست زن

آیا امکان دارد زوجه پس از صدور رأی دادگاه مبنی بر گواهی عدم امکان سازش از طلاق توافقی منصرف شود؟

زوجه نیز می تواند پس از صدور رأی دادگاه از طلاق توافقی منصرف شود. از این رو، زوجه می تواند در دفتر ازدواج و طلاق حاضر نگردد. اما زوج می تواند بدون حضور او، تقاضای ثبت طلاق را داشته باشد.

اعتبار گواهی عدم امکان سازش چقدر است؟

از زمانی که دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند، زوجین 3 ماه فرصت دارند تا به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و طلاق را ثبت نمایند.

نکته: توجه کنید برای طلاق توافقی زوجه حتما باید بخشی از مهریه خود را به زوج بذل کند. چنانچه زوجه تمایل دارد، مهریه خود را به طور تمام و کمال دریافت کند، باید دادخواست طلاق به درخواست زوج مطرح گردد. 

برای گرفتن طلاق توافقی و طی نکردن مراحل دادرسی، بهترین راه اتخاذ وکیل است. با داشتن وکیل، نیازی به حضور زوج و زوجه در مراحل دادرسی نیست.

برای دریاقت وقت و مشاوره حضوری و تلفنی در مورد طلاق توافقی با ما تماس بگیرید.

شرایط طلاق توافقی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا