Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

شرایط ازدواج مجدد مرد

گاهی ممکن است مرد با وجود دارا بودن همسر دائمی، به دلیل وجود شرایطی تمایل داشته باشد که مجددا با شخص دیگری ازدواج دائم منعقد نماید. برای ازدواج دوم مرد (از نوع دائم) شرایطی لازم است که بدون رعایت آن شرایط امکان ازدواج برای مرد وجود ندارد. در این مقاله به شرایط ازدواج مجدد مرد می پردازیم و شروطی را که به موجب آن مرد مجاز به ازدواج مجدد می گردد را بیان می کنیم.

آیا مرد با داشتن یک همسر می تواند مجددا ازدواج نماید؟شرایط ازدواج مجدد مرد

به طور کلی می دانیم که برای ازدواج مجدد مرد اذن همسر اول شرط است. اما برای پاسخ دقیق تر به این سوال باید چند فرض را از یکدیگر تفکیک کنیم:

1- مرد دارای یک همسر موقت است و می خواهد با شخص دیگری ازدواج موقت منعقد نماید یا به اصطلاح تمایل دارد دو همسر صیغه ای داشته باشد. در این صورت اذن همسر اول ولو اینکه موقت است لازم است.

2- مرد دارای یک همسر موقت است و می خواهد با شخص دیگری ازدواج دائم نماید. در این فرض، نیز اذن همسر اول لازم است.

3- مرد دارای یک همسر دائم است و می خواهد همسر موقت دیگری را برگزیند. در این صورت نیاز به اذن همسر اول است.

4- مرد دارای یک همسر دائم است و تمایل دارد با شخص دیگری نیز ازدواج دائم منعقد کند؛ یعنی دو همسر دائم داشته باشد. در این حالت نیز نیازمند اذن همسر اول است.

آیا ازدواج مجدد مرد بدون داشتن اذن از همسر اول جرم است؟شرایط ازدواج مجدد مرد

چنانچه بخواهیم مختصر و جامع به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم:

“ازدواج مرد بدون اجازه همسر اول و یا ازدواج دائم مرد بدوت اجازه همسر اول جرم نیست. آنچه جرم است عدم ثبت واقعه نکاح دائم است”. همانطور که گفتیم، مرد نمی تواند با داشتن همسر اول، همسر دیگری اختیار کند. مگر در برخی موارد که ذیلا به آن می پردازیم.شرایط ازدواج مجدد مرد

موارد استثناء توسط قانون گذار تعیین شده است: شرایط ازدواج مجدد مرد

1- رضایت همسر اول

2- عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی

3- عدم تمکین زن از شوهر مطابق حکم دادگاه

4- ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج (به نظر می آید جنون اعم از جنون دائمی و ادواری است)

5- محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال حبس و یا جزای نقدی که در اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود

6- ابتلای زن به هر گونه اعتیاد که مضر به حال خانواده باشد به تشخیص دادگاه (هر گونه اعتیاد منظور صرفا اعتیاد به مواد مخدر نیست. حتی اعتیاد به گیم و بازی و فضای مجازی و … نیز می تواند در بردارنده این عنوان باشند)

7- سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که زندگی را برای مرد غیر ممکن کند.

8- ترک زندگی خانوادگی از سوی زن به مدت شش ماه

9- ناباروری زن

10- غایب شدن زن به مدت یک سال. شرایط ازدواج مجدد مرد

بنابراین:

مرد صرفا با اتکا به این جمله که می تواند تا چهار همسر دائم داشته باشد، مبادرت به ازدواج کند. بلکه باید هر کدام از موارد فوق را در نزد قاضی دادگستری اثبات نماید. 

شرایط ازدواج مجدد مرد با توجه به موارد مذکور در فوق:شرایط ازدواج مجدد مرد

1- اذن همسر اول یا وجود یکی از شرایط مذکور در فوق

2- ارائه مدارکی مبنی بر این امر که مرد توانایی مالی برای تشکیل زندگی زناشویی را دارد. بنابراین تمکن مالی مرد باید در نزد دادگاه به اثبات برسد. البته اگر مرد حکم دادگاه مبنی بر عدم تمکین زوجه را دریافت نماید بدون نیاز به ارائه مدارک مالی خود می تواند مبادرت به ازدواج مجدد نماید.

نکات ازدواج مجدد مرد:

1- در فرضی که زوج بخواهد همسر دیگری را اختیار کند باید دادخواستی با خواسته صدور حکم بر امکان ازدواج مجدد به طرفیت همسر اول در دادگاه مطرح کند. دادگاه ابتدا دلایل را بررسی می کند و سپس در صورت درستی، حکم بر ازدواج مجدد مرد صادر می کند.

2- اگر مردی به واسطه ارائه اسناد و مدارک از دادگاه مجوزی برای ازدواج مجدد اخذ کند. اما ازدواج دوم مرد به دلیل مرگ و یا جدایی و یا هر علت دیگری پایان یابد، و مرد بخواهد مجددا ازدواج کند باید بار دیگر نیز از دادگاه اجازه بگیرد.

3- ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسر اول برای زن حق طلاق ایجاد می کند.شرایط ازدواج مجدد مرد

4- اگر سردفتر بدون داشتن اذن از همسر اول اقدام به ثبت ازدواج مجدد مرد نماید به مجازات محکوم می شود. ماده 56 قانون حمایت خانواده چنین مقرر می کند:

هر سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی موضوع مواد (۲۳) و (۳۱) این قانون یا بدون اخذ اجازه ‌ نامه مذکور در ماده (۱۰۶۰) قانون مدنی یا حکم صادرشده درمورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات ماده (۱۰۴۱) قانون مدنی به ثبت ازدواج اقدام کند یا بدون حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش یا گواهی موضوع ماده (۴۰) این قانون یا حکم تنفیذ راجع به احکام خارجی به ثبت هریک از موجبات انحلال نکاح یا اعلام بطلان نکاح یا طلاق مبادرت کند، به محرومیت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم می‌شود.

نتیجه گیری مقاله

اگر مردی بخواهد با وجود داشتن همسر اعم از دائم و یا موقت ازدواج کند باید اذن همسر اول خود را داشته باشد و یا یکی از مواردی که در مقاله گفته شد را در نزد دادگاه اثبات کند (مثلا عدم تمکین زن و یا غیبت طولانی زن، سوء معاشرت و …). در این صورت دادکاه اسناد و مدارک ارائه شده را بررسی می کند و حکم بر ازدواج یا عدم ازدواج مجدد مرد صادر می کند. همچنین برای ازدواج مجدد، باید توانایی و تمکن مالی او در نزد دادگاه اثبات شود. در غیر این صورت امکان اخذ حکم مبنی بر ازدواج مجدد وجود ندارد. شرایط ازدواج مجدد مرد

قبل از انجام هر اقدام حقوقی یا کیفری با وکیل و یا کارشناس حقوقی مشورت نمایید. وکلای موسسه ترنم عدالت شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نماید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

شرایط ازدواج مجدد مرد

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا