Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

سوء استفاده از ضعف نفس محجورین

جرم سوء استفاده از ضعف نفس محجورین در ماده 596 قانون مجازات اسلامی مورد اشاره مقنن قرار گرفته است. برای تحقق این جرم  شرایطی لازم است. مقنن این شرایط را در ماده 596 قانون مجازات اسلامی اشاره کرده است. در این مقاله با جرم سوء استفاده از ضعف نفس محجورین و شرایط آن آشنا خواهیم شد.

جرم سوء استفاده از ضعف نفس محجورین چیست؟

فردی که از ضعف نفس و هوی و هوس دیگری سوء استفاده می کند و یا با توجه به حوائج و نیازهای اشخاص محجور (اعم از سفیه، مجنون و صغیر) نوشته یا سند (تجاری و غیرتجاری) را از آنها اخذ می کند و در آن نوشته فرد محجور ملتزم شده و یا دارنده ذمه بری الذمه شده باشد، جرم سوء استفاده از ضعف نفس محجورین تحقق پیدا می کند.

مجازات جرم سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص چقدر است؟

در اینجا باید دو فرض را از یکدیگر تفکیک نمود:

اول- فردی که سند تجاری و غیر تجاری یا نوشته (هر نوع نوشته ای) را از محجور اخذ می کند، هیچ ارتباطی با او ندارد (ولی، قیم و وصی او نیست):

مجازات چنین فردی 6 ماه تا 2 سال حبس و از یک میلیون تا ده میلیون ریال جزای نقدی است. فرد گیرنده سند باید از محجور جبران خسارت نیز نماید.

دوم-فردی که سند تجاری و غیر تجاری یا نوشته (هر نوع نوشته ای) را از محجور اخذ می کند، ولی، قیم یا وصی اوست:

مجازات چنین فردی 3 تا 7 سال حبس و جبران خسارت نسبت به فرد محجور است.

آیا جرم سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص جرمی قابل گذشت است؟

بله. این جرم جزء جرایم قابل گذشت است. چنانچه شاکی گذشت نماید تعقیب و رسیدگی متوقف خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر روی آیکون زیر کلیک کنید.

ضعف نفس محجورین

نکته: توجه داشته باشید صرف اخذ سند و نوشته از محجور یا کسانی که ضعف نفس دارند، جرم نیست. بلکه فرد باید از سند به ضرر محجور استفاده نماید. به این معنا که تعهدی را بر او بار کند. 

نتیجه گیری مقاله

افرادی در سطح جامعه وجود دارند که از قوه تعقل برخوردار نیستند. اصطلاحا به آنها محجورین اطلاق می شود. کسانی که از ضعف نفس محجورین سوء استفاده می کنند و سبب ورود خسارت به آنها می شوند باید از عهده جبران خسارت برآیند. قانون گذار این عمل را در قانون جرم انگاری کرده است. بنابراین، اگر فردی نوشته یا سند تجاری و غیر تجاری (چک، سفته یا برات) را از محجور اخذ می کند علاوه بر جبران خسارت به حبس از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی از یک میلیون ریال تا ده میلیون ریال محکوم می شود. در صورتی که قیم، ولی یا وصی محجور این عمل را انجام دهند علاوه بر جبران خسارت به حبس از 3 تا 7 سال محکوم می شوند.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

سوء استفاده از ضعف نفس محجورین

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا