Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

بسیاری از افراد ممکن است در زمینه نگارش قولنامه خودرو با مشکل مواجه شوند. چه اینکه با وجود اطلاع رسانی های حقوقی در سایتها، فضاهای مجازی (از قبیل واتساپ، تلگرام و پیجهای اینستاگرام) و … هنوز افراد زیادی هستند که با مباحث حقوقی آشنایی کافی ندارند. در این مقاله راهنمای نوشتن قولنامه خودرو برای شما به صورت ماده به ماده بیان خواهد شد. پس با ما همراه باشید.

ماده اول: مشخصات طرفین (خریدار و فروشنده) راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

در این بند مشخصات خریدار و فروشنده را که شامل نام و نام خانوادگی، کدملی، شماره شناسنامه، نشانی یا اقامتگاه طرفین، کد پستی و شماره تماس را بنویسید. در صورتی که با شخص حقوقی یعنی شرکتها یا موسسات معامله ای انجام می دهید مشخصات آنها شامل: نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، نشانی یا اقامتگاه شرکت یا موسسه، کد پستی، نام صاحبان امضای مجاز (کسانی که در شرکت باید قرارداد را امضا کنند تا قرارداد دارای اعتبار باشد که این افراد معمولا مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره هستند) را ذکر کنید.

مثال: آقای محمد محمدی، به شماره ملی 5555555555 و شماره شناسنامه 55 صادره از تهران، به نشانی سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر، پلاک 121، واحد 10، و شماره تماس 09125555555 به عنوان خریدار/ فروشنده خودرو

مثال: شرکت سهامی خاص آرین پرداز به شماره ثبت 1785 و شناسه ملی 140055555555 و کد اقتصادی 55555555555 به نشانی سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر، پلاک 121، واحد 10، و به سمت مدیریت عاملی محمد محمدی به عنوان خریدار/فروشنده خودرو

نکته: چنانچه شخصی به نمایندگی (وکالت) از شخص حقوقی یا حقیقی در حال معامله با شما است، حتما از اینکه شخص اختیار این معامله را داراست مطمئن شوید و این نمایندگی (وکالت) را ذکر کنید. راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

ماده دوم: موضوع و مشخصان مورد معامله

در قسمت ذکر کنید که موضوع این قولنامه فروش به شخص خریدار است و در قبال آن خریدار مبلغی به عنوان ثمن معامله به شما می پردازد. همچنین، در این بند باید مشخصات مورد معامله که همان خودرو بوده و شامل نوع خودرو، سیستم آن، رنگ، مدل آن، شماره شهربانی، شماره موتور، شاسی و بدنه را درج کنید.

مثال: یک دستگاه خودروی تیبای مشکی مدل 1399 به شماره انتظامی/شهربانی 133ن33 ایران 11 به شماره موتور 555555555 و شماره شاسی 444444444  راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

ماده سوم: مبلغ با ثمن معامله راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

در این بند، قیمت یا ثمن معامله و شرایط پرداخت آن را بیان کنید. توضیح آنکه قیمت کل معامله، مبلغ …………………… ریال به صورت ……………………….. تحویل فروشنده گردید. الباقی ثمن نیز به صورت ……………………….. پس از انتقال قطعی سند خودرو پرداخت می گردد.

نکته: چنانچه تمایل دارید بخشی از ثمن  را به صورت چک پرداخت کنید مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن را حتما در قولنامه ذکر کنید.

نکته: در قسمت مبلغ باید ذکر کنید که چه مقدار از مبلغ به صورت نقدی و چه مقدار از آن را با چک پرداخت می کنید. همچنین، شماره حسابی را که به آن مبلغ نقد را واریز می کنید در قولنامه ذکر کنید.

ماده چهارم: شرایط معامله

این بند از قولنامه خودرو شامل شرایط معامله است. در این بند یا ماده حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک، زمان سند زدن، زمان پرداخت وجه یا ثمن معامله و دیگر شرایط این خرید و فروش را ذکر کنید.

در این بند شما می توانید همه شروط خود را درج کنید. توصیه ما این است که این شروط را در معامله ذکر کنید تا در صورت نیاز معامله را فسخ نمایید.

ماده پنجم: طرق انحلال قرارداد راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

در این ماده یا بند، طرق انحلال قرارداد از قبیل قراردادن حق فسخ برای خود، یا شرایط اقاله قرارداد را ذکر کنید.

ماده ششم: قوه قاهره با فورس ماژور

در این قسمت پیش بینی کنید تا در صورت حادث شدن اتفاقی غیر قابل پیش بینی، خارجی و غیر قابل پیشگیری همچون سیل، زلزله و … چه اتفاقی برای قرارداد خواهد افتاد. معمولا در صورت بروز چنین حوادثی تا رفع حاالت فورس ماژور اجرای قرارداد به تاخیر می فتد.

ماده هفتم: حل و فصل اختلاف راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

به موجب این قسمت، طرفین باید تلاش کنند تا در صورت بروز اختلاف ابتدا با توسل به روش مذاکره و گفتگو آن را حل کنند. در غیر این صورت می توانند به مراجع داوری یا دادگستری مراجعه کنند. البته توجه کنید که گذاشان شرط داوری در قرارداد بهتر است. چرا که داوری سریع تر از دادگستری و با صرف هزینه کمتری به اخلاف شما رسیدگی می کند.

ماده هشتم: اقامتگاه طرفین

نشانی یا اقامتگاه طرفین که در ماده یک قرارداد ذکر شده مجدد در این قسمت باید بیان شود. همچنین، طرفین مکلف هستند تا در صورت تغییر اقامتگاه فورا به طرف دیگر اطلاع رسانی کنند.

ماده نهم: مقرره نهایی

طرفین قرارداد باید در این ماده تعداد نُسَخ قرارداد را ذکر کنند و اعلام کنند که تمامی نسخ قرارداد از اعتبار واحدی برخودارند. راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

النهاییه طرفین قرارداد را با حضور شاهد یا شاهدین امضا می کنند. پس از امضای قرارداد تعهدات بر طرفین بار می گردد.

برای تنظیم قولنامه، مبایعه نامه و … به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

راهنمای نوشتن قولنامه خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا