Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

دیه نابینایی چقدر است؟

در لا به لای پرونده های دادگستری شاهد موضوع دیه وارده به اعضای بدن هستیم. یکی از اعضای بدن که ممکن است در پرتوی یک درگیری و یا مشاجره آسیب ببیند، چشم است. تجربه وکلای موسسه ترنم عدالت نشان می دهد که دیه وارده به چشم یکی از چالش برانگیز ترین پرونده های مطروحه در نزد مقامات قضایی است. به گونه ای که حجم عظیمی از پرونده های دادگستری مربوط به لطمات وارده به چشم و آسیب به آن است. در این مقاله قصد داریم تا به موضوع دیه نابینایی و اینکه دیه نابینایی چقدر است بپردازیم.

دیه نابینایی چقدر است؟

دیه نابینایی چقدر است؟

بعضا پیش می آید که در میان منازعات میان اشخاص صدمه و آسیبی به چشم وارد می شود. گاهی ممکن است چشم شخص نابینا شود یا صرفا کم بینا گردد. در هر دو صورت به او دیه تعلق می گیرد. هر چند موضوع تغلیظ دیه در مورد اعضا و جوارح و منافع انسان منتفی است. حتی اگر جنایت در ماه حرام صورت گرفته باشد. 

به موجب مقررات قانون مجازات اسلامی، چنانچه در اثر یک نزاع و مشاجره و ضرب و جرح، بینایی هر دو چشم طرف از بین رود، دیه کامل یعنی 600،000،000 تومان به او تعلق می گیرد. اما در صورتی که در اثر ضرب و جرح تنها یک چشم شخص نابینا شود نصف دیه یعنی مبلغ 300،000،000 تومان به او تعلق می گیرد.

برای طرح شکواییه دیه نابینایی چه اقداماتی باید انجام داد؟

چنانچه به عنوان مجنی علیه تصمیم گرفتید علیه جانی شکایت کنید، ابتدا باید به پزشکی قانونی مراجعه کنید. پزشکی قانونی گزارشی مبنی بر صدمه وارده به چشم شما خواهد داد. سپس با گزارش پزشکی قانونی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست مطالبه دیه را مطرح نمایید. سپس می توانید بر اساس آسیب وارده به چشمتان، دیه آن را مطالبه کنید.

البته برای نگارش دادخواست مطالبه دیه حتما با یک وکیل متخصص مشورت کنید تا در اخذ دیه مغبون نشوید. در ادامه نوشتار نمونه متن دادخواست مطالبه دیه را می توانید مشاهده کنید. 

آیا کاهش بینایی دیه دارد؟دیه نابینایی چقدر است؟

بله. اما در مورد کاهش بینایی باید دو موضوع را از یکدیگر تفکیک نمود:

1- کاهش بینایی برای پزشک قابل تشخیص است. در این صورت به میزانی که کاهش بینایی صورت گرفته است به شخص دیه تعلق می گیرد.

2- کاهش بینایی محسوس و قابل تشخیص نیست. در این صورت به شخص ارش تعلق می گیرد.

گاهی ممکن است در اثر ضربه به سر، فرد بینایی خود را از دست بدهد. در این صورت چه مقدار دیه به او تعلق می گیرد؟

چنانچه در اثر ضربه وارده به سر فرد، بینایی او کاهش یابد و سر شخص نیز بشکند، هر کدام از این موارد دیه و ارش جداگانه دارد. به عبارت ساده تر، در این صورت، از بین رفتن بینایی فرد یک دیه دارد و برای شکستن سر او نیز ارش تعیین می گردد.

ماده 692 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر می کند:

از بین بردن یا بیرون آوردن چشم از حدقه فقط یک دیه دارد و از بین رفتن بینایی، دیه دیگری ندارد لکن اگر در اثر صدمه دیگری مانند شکستن سر، بینایی نیز از بین برود یا نقصان یابد، هر کدام حسب مورد دیه یا ارش جداگانه دارد.

نکات مهم دیه از بین رفتن بینایی به موجب مقررات قانون مجازات اسلامی: دیه نابینایی چقدر است؟

1- اگر چشم شخصی به طور مادرزادی بیماری مانند انحراف و یا شب کوری داشته باشد، در صورت نابینایی یاز هم به او دیه کامل تعلق می گیرد.

2- اگر شخصی چشم دیگری را از بین ببرد و آن شخص تنها یک چشم داشته باشد، در صورتی که چشم دیگر او به صورت مادر زادی و یا در اثر حادثه ای غیر از جنایت نابینا شده باشد، دیه کامل به او تعلق می گیرد (مبلغ 600،000،000 میلیون تومان).

3- چنانچه شخصی چشم دیگری را از بین ببرد. در حالیکه آن شخص تنها یک چشم داشته باشد و چشم دیگرش در اثر قصاص عضو نابینا شده باشد، نصف دیه به او تعلق می گیرد(مبلغ 300،000،000 میلیون تومان).

نکته: دیه انسان کامل در سال 1401، ششصد میلیون تومان است. اما یک سوم به این مبلغ در ماه های حرام اضافه می شود. تغلیظ دیه مربوط به قصاص نفس است و شامل دیه وارد به اعضا و منافع نمی شود. بنابراین، اگر شخصی در ماه های حرام اقدام به ورود آسیب و صدمه به چشم دیگری کند، دیه چش تغلیظ نخواهد شد. ماه های حرام عبارتند از: محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه. صفر بر خلاف باور عمومی در دسته ماه های حرام قرار ندارد. 

نتیجه گیری مقاله

حجم پرونده های مربوط به دیه چشم در دادگستری بسیار زیاد است. چه اینکه چشم عضوی است که در صورت قرار دارد و در فرض وقوع نزاع و مشاجره به راحتی می تواند مورد آسیب قرار بگیرد. در نتیجه ممکن است شخص بینایی خود را از دست بدهد. چنانچه در اثر ضرب و جرح بینایی هر دو چشم فرد از دست بروند دیه کامل به او تعلق می گیرد. اما اگر تنها یک چشم او از دست برود، نصف دیه متعلق به او خواهد بود.

همچنین، به موجب قانون مجازات اسلامی، اگر چشمی به طور مادرزادی بیماری ای همچون شب کوری و یا انحراف داشته باشد باز هم دیه کامل متعلق به او خواهد بود. بنابراین، چنین بیماری ای تاثیری بر تعلق دیه ندارد. اما در فرضی که شخص تنها یک چشم دارد و چشم دیگرش را در اثر قصاص عضو از دست داده باشد، مستحق دریافت نصف دیه خواهد بود. اما اگر شخص به طور مادرزادی تنها یک چشم بینا داشته باشد و یا نابینایی یکی از چشمانش را در اثر حادثه ای غیر از جنایت از دست بدهد، مستحق دریافت دیه کامل است. 

قبل از انجام هر امر حقوقی با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه فعالیت در زمینه های حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی و … شما را در راه رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

نظر شما در مورد این نوشتار چیست؟ در قسمت دیدگاه ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

دیه نابینایی چقدر است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا