Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

حق اولاد در سال 1401

حق اولاد یکی از مزایایی است که به موجب قانون تامین اجتماعی برای کارگران در نظر گرفته شده است. اما برای تعلق حق اولاد به کاگران به موجب قانون تامین اجتماعی، شرایطی در نظر گرفته است. در صورت رعایت آن شرایط حق اولاد به کاگران تعلق می گیرد؟ اما حق اولاد چقدر است؟ مبلغ آن چگونه محاسبه می شود؟ آیا در صورت عدم تعلق حق اولاد می توان از کارفرما شکایت کرد؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم و حق اولاد در سال 1401 را محاسبه می کنیم.

حق اولاد در سال 1401

حق اولاد چیست؟حق اولاد در سال 1401 چقدر است؟

اولاد یکی از امتیازات قانون تامین اجتماعی برای کارگران دارای فرزند است. البته کارگر باید برای استفاده از این حق، باید سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. قانون گذار در ماده 86 قانون تامین اجتماعی به بیان موضوع حق اولاد پرداخته است.

شرایط تعلق حق اولاد چیست؟

به موجب ماده 86 قانون تامین اجتماعی شرایطی برای تعلق حق اولاد وجود دارد. این شرایط عبارتند از:

1- کاگر باید 720 روز سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشد. البته لازم نیست تمامی سابقه پرداخت حق بیمه، مربوط به یک محل کار باشد.

2- اگر کارگر دارای فرزند دختر باشد، تا زمانی که دختران ازدواج نمایند می توانند از مزایای حق اولاد بهره مند شوند. اما اگر فرزند کارگر پسر باشد تنها تا پایان بیست و شش سالگی می توانند از این حق استفاده کنند. و بیش از آن منوط است به اشتغال به تحصیل فرزندان ذکور. بنابراین در صورتی که فرزندان ذکور حتی بعد از رسیدن به سن بیست و شش سالگی مشغول به تحصیل باشند، حق اولاد به کاگر تعلق می گیرد.

3- اگر فرزند کارگر دارای معلولیتی باشد، می تواند از حق اولاد بدون شرط سنی بهره مند شود. حق اولاد در سال 1401

ماده 86 قانون تامین اجتماعی چنین مقرر می کند:

کمک عائله‌مندی به ازای هر فرزند بیمه شده پرداخت می‌شود مشروط بر آن که :
۱- بیمه شده حداقل سابقه پرداخت حق بیمه هفت صد و بیست روز کار را داشته باشد.
۲- فرزنـدان اناث بیمه شده در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور وی تا سن بیست سالگی و بعد از آن منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق‌گواهی کمیسیونهای پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند.

مبلغ حق اولاد در سال 1401 چقدر است؟

به موجب ماده 86 قانون تامین اجتماعی میزان حق اولاد برای کارگر معادل است با سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده در مناطق مختلف.

چگونه محاسبه کنیم؟

حقوق روزانه کارگر در سال 1401 برابر است با: 1.393.250 ریال. این عدد را باید در 3 ضرب کنیم تا مبلغ حق اولاد به دست آید:

4.179.750= 3× 1.393.250

بنابراین، حق اولاد در سال 1401 مبلغ 4. 179.750 ریال برای هر فرزند است. البته این رقم مشمول افزایش 57درصدی برای کارگران شده است. هر چند هنوز هم به نظر نمی رسد این مبلغ قابل توجه باشد.

نکات پرداخت حق اولاد به کارگران:

1- نیازی نیست، سابقه پرداخت 720 روز حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی فقط برای یک کارگاه باشد.

2- برای تعلق حق اولاد سقفی برای تعداد فرزندان وجود ندارد. بنابراین فرقی نمی کند که کارگر یک فرزند و یا بیشتر داشته باشد. به ازای هر فرزند، به کارگر حق اولاد تعلق می گیرد.

3- چنانچه پدر و مادر هر دو سابقه پرداخت 720 روز حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی داشته باشند، به هر دو حق اولاد تعلق می گیرد. بنابراین، چنین باوری که فقط به پدر یا مادر (یکی از آنها) حق اولاد تعلیق می گیرد غلط است.

4- در فرضی که پدر و مادر از هم جدا شوند، نیز حق اولاد به هر دو تعلق می گیرد. بنابراین، حق اولاد ارتباطی با تداوم ازدواج ندارد.

5- میزان سابقه کاگر در تعلق حق اولاد تاثیری ندارد. بنابراین، کارگری که دو سال سابقه کار دارد با کارگری که ده سال سابقه کار دارد، تفاوتی در دریافت حق اولاد ندارد.

حق اولاد در سال 1402 چقدر است؟

نظر به تورم حاکم در کشور، حق اولاد در سال 1402 افزایش چشم گیری داشته است. اگر در دسته کارمندان دولت هستید حق اولاد شما به میزان قابل توجهی افزایش داده شده است و بنابر محاسبات حق اولاد شما چیزی حدود 400 هزار تومان خواهد بود. هر چند به نظر می رسد باز هم با وجود افزایش حق اولاد با توجه به وضعیت تورم حاکمه در کشور، این مبلغ توان مقابله با وضعیت موجود را ندارد. حق عائله مندی نیز حدود پنجاه درصد افزایش یافته و چیزی حدود 900 هزار تومان به کارگران تعلق می گیرد.

البته همان طور که در قسمت حق اولاد در سال 1401 خواندیم برای تعلق حق اولاد در سال 1402 نیز همان شرایط وجود دارد. یعنی فرزندان دختر تا زمانی که ازدواج نکرده اند یا فاقد شغلی هستند می تواند از حق اولاد بهره مند شوند. اما فرزندان پسر تا سن بیست سالگی می تواند از مزایای حق اولاد استفاده کنند. البته چنانچه در میان فرزندان، فرزند معلولی وجود داشته باشد، حق اولاد بدون در نظر گرفتن زمان خاصی و برای همیشه به او تعلق می گیرد.

آیا شما حق اولاد دریافت می کنید؟ در قسمت دیدگاه ها نظرات خود را در مورد حق اولادی که دولتی برای کارمندان در نظر می گیرد به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری مقاله

حق اولاد امتیازی است که به کارکران تحت بیمه سازمان تامین اجتماعی تعلق می گیرد. این امتیاز معادل سه برابر دستمزد روزانه کاگر به ازای هر فرزند است. در سال 1401 این حق اولاد نسبت به سال های پیش مشمول افزایش 57 درصدی شده است. حق اولاد به فرزندان دختر و پسر تعلق می گیرد و از این بابت تفاوتی میان این دو نیست. اما تنها تفاوت اینجاست که حق اولاد برای فرزندان دختر تا زمانی است که ازدواج نکرده اند. اما حق اولاد برای فرزندان پسر تا سن بیست و شش سالگی است و پس از این سن تنها به شرطی حق اولاد به کارگر تعلق می گیرد که فرزند مشغول به تحصیل باشد.

چنانچه فرزند یا فرزندان کارگر دچار معلولیت باشند، حق اولاد بون شرط سنی به کارگر تعلق می گیرد.

قبل از طرح دعوا در مراجع حقوقی در مورد آن با افراد متخصص مشورت کنید. موسسه حقوقی ترنم عدالت علوی باچند سال سابقه در حوزه حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکیف خانوادگی، کارگر و کارفرما شما را تا زمان رسیدن به حقتان یاری و مساعدت می نماید. با ما تماس بگیرید.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید.

 

حق اولاد در سال 1401

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا