Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

جرم فالگیری و رمالی

با وجود پیشرفت جوامع بشری و آگاه شدن بیش از پیش افراد ملت، اما هنوز افرادی وجود دارند که می اندیشند رمال یا فالگیر و یا دعا نویس می توانند از آینده اطلاعاتی به ما بدهند. از این رو، ممکن است مبالغ هنگفتی را صرف این افراد نمایند. اما غافل از اینکه عمل رمالی و فالگیری نوعی کلاهبرداری است و در قانون مجازات جرم انگاری شده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به موضوع جرم فالگیری و رمالی و دعا نویسی بپردازیم. جرم فالگیری و رمالی

آیا فالگیری و رمالی جرم است؟جرم فالگیری و رمالی

بله. این موضوع در قانون مجازات و البته ماده یک قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری جرم انگاری شده است. ماده یک قانون ارتشاء در این راستا چنین مقرر می کند:

هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه های یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید. یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند. و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده. و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود…

بنابراین، رمالان وفالگیران که با حیله و تقلب افراد را به امور غیر واقع امیدوار می کنند و یا از حوادثی که قرار نیست اتفاق بیفتد می ترسانند، به موجب این ماده مجازات می شوند.

برای تحقق جرم کلاهبرداری حدوث سه شرط لازم است:جرم فالگیری و رمالی

1- استفاده از حیله و تقلب

2- امیدار کردن مردم به امور غیر واقع و یا ترساندن آنها از حوادث غیر واقع

3- اخذ وجه بابت امور تقلی که به افراد می گوید.

کلاهبرداری جزء جرایم عمومی است یا خصوصی؟

کلاهبرداری جرمی است با جنبه عمومی. به این معنا که دادستان نیز می تواند رأسا برای این امر طرح شکایت کند. بنابراین، کلاهبرداری ناشی از جرم رمالی، فالگیری و دعا نویسی دارای دو نوع شاکی عمومی و خصوصی است. به این معنا که هر فردی که بزه دیده و قربانی جرم کلاهبرداری است می تواند به عنوان شاکی خصوصی اقامه دعوا کند.

تکلیف مال به دست آمده از جرم فالگیری و رمالی چیست؟جرم فالگیری و رمالی

همان طور که می دانیم اگر فرد یا افرادی مالی به طور غیر قانونی و نامشروع کسب کنند، آن مال نامشروع محسوب می شود. در این صورت فرد یا افراد مجرم مجازات خواهند شد.

مجازات جرم فالگیری و رمالی چیست؟

اگر قاضی تشخیص دهد که فرد از طریق رمالی و فالگیری مرتکب جرم کلاهبرداری شده است، فرد را به یک تا هفت سال حبس تعزیری محکوم می کند. البته، فرد مجرم محکوم به رد مال و جزای نقدی در حق دولت نیز خواهد شد.

آیا جرم فالگیری و رمالی، کلاشی محسوب می گردد؟

غیر از عنوان مجرمانه کلاهبرداریف عنوان کلاشی نیز بر عمل فالگیری و رمالی و دعا نویسی صدق می کند. ماده 712 قانون مجازات اسلامی در باب جرم کلاشی چنین بیان می کند:

هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امر معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم‌ خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست‌ آورده است‌ مصادره خواهد شد.

برخی از قضات رمالی و فالگیری را نوعی کلاشی می دانند و منطبق با این ماده فرد را محکوم به مجازات می کنند. البته در این ماده مقنن ذکر می کنند که فرد کلاش باید از این راه امرار معاش نماید. بنابراین، زن خانه داری که هرزگاهی دوستان خود را به خانه خود فرا می خواند و برای آنها با استفاده از وسایل و طرق مختلف همچون قهوه، کارت و … فال می گیرد. اما از این راه درامدی کسب نمی کند، نمی تواند در حیطه این ماده قرار بگیرد.

نتیجه گیری مقاله

جرم فالگیری و رمالی جرمیست که حتی در جامعه کنونی و با وجود افزایش دانش و آگاهی مردم، باز هم اتفاق می افتد. بسیاری از افراد هستند که با تبلیغات رمالان و فاگیران به سمت آن ها کشیده می شوند و مال خود را در این راه از دست می دهند. خوشبختانه، قانون گذار این عمل را جرم انگاری نموده است. جرم فالگیری و رمالی از دو باب کلاهبرداری و کلاشی قابل مجازات است. برخی از قضات این عمل را مصداق بارز عنوان کلاهبرداری می دانند و مطابق ماده یک قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، فرد را به حبس از یک تا هفت سال و رد مال و جزای نقدی محکوم می کنند. دسته ای دیگر از قضات محاکم، این عمل را مثداق کلاشی دانسته و طبق ماده 712 قانون مجازات اسلامی امری قابل مجازات می دانند. جرم فالگیری و رمالی

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

جرم فالگیری و رمالی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا