Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

ثبت اختیاری معاملات خودرو

امروزه زمزمه های زیادی میشنویم مبنی بر اینکه ثبت معاملات خودرو اختیاری بوده و نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارد. اما آیا واقعا چنین است؟ در این مقاله سعی داریم موضوع ثبت اختیاری معاملات خودرو را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم. ثبت اختیاری معاملات خودرو

ثبت معاملات خودرو اختیاری است: ثبت اختیاری معاملات خودرو

روز یکشنبه 24 اسفند 1399، دیوان عدالت اداری رایی صادر کرد. در این رای بخشنامه سال 94 معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد خودرو را ابطال نمود. بدین ترتیب ثبت معاملات خودرو اختیاری بوده و نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

متن رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مصوب 1399/12/24:

…اولا قانون گذار در مواد 46 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 موارد ثبت اجباری معاملات را ذکر کرده است. و سایر موارد از جمله ثبت معاملات مربوط به اموال منقول اختیاری بوده و الزامی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

ثانیا مطابق قانون اصلاح ماده 20 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمروی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1388، مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمروی جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

ثالثا، انعقاد عقد وکالت و حق توکیل به غیر از جمله حقوقی است. قانون گذار در ماده 656 قانون مدنی و مواد بعد به آن تصریح کرده است. بنابراین، بند دوم بخشنامه در مورد شکایت که متضمن تکلیف دفاتر اسناد رسمی به خودداری از درج اختیار تفویض وکالت در وکالت تعویض پلاک و وکالت نامه های فروش خودرو است. همچنین، بند سوم بخشنامه یاد شده مبنی بر اینکه کسانی که تعویض پلاک به نام آنها انجام شده تنها پس از ثبت سند رسمی انتقال می توانند به عنوان مالک برای تعویض مجدد پلاک و انتقال مالکیت خودرو به شخص دیگر وکالت دهند، مغایر قوانین یاد شده است.

همچنین از آن حیث که محدودیتی برای توکیل به غیر مقرر کرده مخالف حقوق مدنی اشخاص است. و بندهای مذکور مستند به بند یک ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.

متن قانون اصلاح ماده 20 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمروی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1388

قانون اصلاح ماده (22) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ماده واحده ـ ماده (22) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 22/12/1374 ـ به شرح زیر اصلاح می گردد:

« ماده22ـ مسؤولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. و وظیفه ترجمه و تبدیل گواهینامه های رانندگی معتبر صادر شده توسط نیروی انتظامی و سایر اسناد و مدارک مذکور به مدارک بین الـمللی وفق مفاد کنوانسیون های بین المللی سال های 1328 هجری شمسی (1949 میلادی) و 1347 هجری شمسی (1968 میلادی) حمل و نقل جاده ای و حسب عرف بین المللی و مقررات حاکم بر تمامی کشورهای عضو سازمان بین المللی جهانگردی (AIT) و فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران می باشد».

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خبرنامه ما عضو شوید.

ثبت اختیاری معاملات خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا