Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

تنصیف دارایی یعنی چه

شرط تنصیف دارایی یکی از شروط ذکر شده در قباله یا سند نکاح است. چنانچه زوجین در هنگام عقد نکاح این شرط را قبول نکنند، در زمان جدایی نمی توانند مدعی نصف کردن دارایی شوند. البته این شرط تنها در طلاق به دست زوج جاری می شود.در این مقاله، به بررسی شرط تنصیف دارایی به عنوان یکی از شروط مهم در قباله یا سند نکاح می پردازیم. شرط تنصیف دارایی یعنی چه

تنصیف به چه معنا است؟

تنصیف در لغت به معنای نصف کردن است. در لغت نامه دهخدا تنصیف به معنای دو نیم کردن دو چیز است.

شرط تنصیف دارایی چیست؟ تنصیف دارایی یعنی چه

شرط تنصیف دارایی مقرره ای است که  در صفحه هشتم قباله ازدواج درج شده است. این شرط پیش بینی کرده است که چنانچه زوجین در زندگی مشترک اثاثیه ای به دست آورند میان طرفین به طور مساوی تقسیم می شوند.

شرایط تعلق شرط تنصیف دارایی چیست؟ تنصیف دارایی یعنی چه

به منظور تعلق گرفتن شرط تنصیف دارایی باید به نکات زیر توجه نمود:

1- اگر زوجین ذیل شرط را امضا کرده باشند، دیگر نمی توانند آن را انکار کنند.  بنابراین موظف هستند که دارایی به دست آمده در طول زندگی مشترک را بین خود تقسیم کنند.

2- شرط تنصیف دارایی در زمان طلاق مصداق دارد.

3- شرط تنصیف دارایی در جایی مطرح می شود که طلاق به دست مرد باشد. بنابراین، در صورت طلاق توافقی یا طلاق از طرف زن شرط تنصیف دارایی مطرح نمی شود.

نکته مهم: چنانچه زوج بتواند در نزد محکمه اثبات کند که علت اصلی طلاق سوء معاشرت و یا تخلف از وظایف زناشویی باشد در این صورت شرط تنصیف دارایی منتفی است.

4- در متن ذکر شده در سند نکاح برای شرط تنصیف دارایی عبارت ” تا نصف دارایی” ذکر شده است. توضیح آنکه دادگاه می تواند از یک تا  پنجاه درصد را برای زوجه در نظر بگیرد.

رابطه شرط تنصیف دارایی و مستثنیات دین چیست؟

مستثنیات دین شامل مواردی است که قابل توقیف از سوی بدهکار نباشد. یکی از مواردی که در دسته ی مستثنیات دین قرار می گیرد منزل مسکونی محکوم علیه است. فرض کنید زوج پس از عقد خانه ای  را خریداری نماید  . این خانه تنها منزل مسکونی زوج باشد در اینجا اگر زوجین ذیل شرط تنصیف دارایی را امضا کرده باشند دیگر جایی برای طرح مستثنیات دین باقی نمی ماند. بنابراین خانه هم شامل شرط تنصیف دارایی خواهد شد.

نتیجه گیری مقاله

زوجین در طول زندگی مشترک ممکن است اموالی را در اثر تلاش و کوشش خود به دست بیاورند. در این صورت در هنگام طلاق، دارایی زوجین میان آنها نصف می گردد. البته این شرط را باید در نظر داشت که طلاق ناشی از سوء معاشرت زوجه نباشد در این صورت نصف دارایی به زوجه تعلق نمی گیرد. همچنین در طلاق توافقی یا طلاق به درخواست زوجه نیز تنصیف دارایی به زوجه تعلق نمی گیرد.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

تنصیف دارایی یعنی چه

 

2 نظر

طاهره نجفي 1400-04-14

سلام، مرسي، شرط تنصيف دارايي مفهوم جالبي داره، هر چند از جانب مردها رعايت نميشه…

پاسخ
مهندس فاضلی 1400-04-14

سپاس از همراهیتان درکنارتان هستیم

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا