Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400

قانون جدید چک مصوب 1400/02/18  مقررات جدیدی را برای چک های تضمین شده و البته سایر مقررات مربوط به چک مدون کرده است. این قانون برخی از مقررات قبلی که در رابطه با چک در جامعه در جریان بود را دچار تغییر و تحولات اساسی کرد. در این مقاله به بررسی تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400 نسبت به قانونی که قبلا در مورد چک های تضمین شده در جریان بود می پردازیم:

مهمترین تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400: تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400
اول-

مدت اعتبار تعیین شده برای چک به مدت سه سال از تاریخ دریافت دسته چک حذف شد.

ماده 6 اصلاحی قانون صدور چک چنین مقرر می کند:

(اصلاحی ۱۳۹۷/۸/۱۳) بانک ها مکلفند برای ارائه دسته چک به مشتریان خود، صرفا از طریق سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام نمایند. این سامانه پس از اطمینان از صحت مشخصات متقاضی با استعلام از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی و نبود ممنوعیت قانونی، حسب مورد نسبت به دریافت گزارش اعتباری از سامانه ملی اعتبارسنجی موضوع ماده(۵) «قانون تسهیل اعطای تسهیلات و کاهش هزینه های طرح و تسریع در اجرای طرحهای تولیدی و افزایش منابع مالی و کارایی بانک ها مصوب ۱۳۸۶/۴/۵» یا رتبه‌بندی اعتباری از موسسات موضوع بند(۲۱) ماده(۱) «قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴/۹/۱» اقدام نموده و متناسب با نتایج دریافتی، سقف اعتبار مجاز متقاضی را محاسبه و به هر برگه چک شناسه یکتا و مدت اعتبار اختصاص می‌دهد.

حداکثر مدت اعتبار چک از زمان دریافت دسته چک سه سال است و چک‌هایی که تاریخ مندرج در آنها پس از مدت اعتبار باشد، مشمول این قانون نمی‌شوند…

دوم-

صدور و تحویل چک های تضمین شده توسط بانک ها به مشتری صرفا از طریق سامانه صدور یک پارچه الکترونیکی چک (صیاد) امکان پذیر است.

سوم-تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400

متقاضی صدور چک های تضمینی باید در بانک حضور پیدا کند و با حضور متصدی بانکی اطلاعات مربوط به مشخصات هویتی خود و گیرنده چک و علت درخواست صدور چک را تکمیل نماید.

چهارم-

پرداخت چک تضمین شده توسط بانک صرفا در وجه و به شماره حساب گیرنده که مشخصات او روی چک درج شده امکان پذیر است.

پنجم-

ابطال چک تضمین شده به درخواست متقاضی یا وکیل یا نماینده قانونی وی با ارائه اصل چک جهت واریز وجه به حساب متقاضی بدون نیاز به ظهرنویسی گیرنده صرفا تا یک ماه پس از تاریخ صدور آن به بانک امکان پذیر است.

ششم-

پرداخت چک تضمین شده به گیرنده (ذی نفع) با ارائه اصل چک تنها پس از مهلت مقرر در بند قبل منوط به تکمیل برگه (فرم های) مربوط به مبارزه با پول شویی توسط متقاضی یا گیرنده و گزارش شعبه بانک به واحد مبارزه با پول شویی امکان پذیر است.

هفتم- تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400

در فرض مفقودی چک تضمین شده مراجعه متقاضی و گیرنده چک (ذی نفع) به بانک صادر کننده ضرورت دارد. متقاضی و گیرنده چک باید فرم های مربوط به اعلام مفقودی چک را در بانک صادر کننده تکمیل نمایند. همچنین صادر کننده چک باید تقاضای صدور المثنی را بنماید.

نکات مهم در قانون جدید چک برای چک های تضمین شده:

1-  ظهرنویسی برای انتقال چک تضمین شده فاقد اعتبار است.

2-  به هر برگه چک یک شماره یکتا اختصاص یافته. و امکان استعلام چک تضمین شده برای گیرنده فراهم است.

3- در صورت جعل چک تضمین شده یا استفاده از چک تضمین شده مجعول علاوه بر مجازات های قانونی مقرر، محرومیت دو تا شش سال از گرفتن چک تضمین شده به حکم دادگاه پیش بینی شده است.

4- بانک ها و موسسات اعتباری موظف به احراز هویت متقاضی و گیرنده چک هستند. استعلام صحت مشخصات اشخاص اخیر الذکر از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی. و در نهایت صدور چک المثنی مطابق با اطلاعات مندرج در سامانه صیاد پس از ابطال چک مفقودی انجام می گیرد. تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400

نتیجه گیری  مقاله

در مورخه 1400/02/18 قانون چک مجدد دچار تغییر و تحوالاتی شد که اینبار بیشتر تحولات در قانون چک پیرامون چک های تضمین شده می گردد. قانون گذار مقررات ویژه ای را برای چک های تضمین شده در نظر گرفته است. همان طور که در مقاله بالا به آن اشاره کردیم ظهرنویسی برای چک های تضمین شده اعتباری ندارد. همچنین قانون گذار با در نظر گرفتن شماره یکتای ویژه امکان استعلام چک تضمین شده را برای گیرنده یا ذینفع چک راحت تر کرده است. امید است تا در آینده شاهد تحولات بیشتری در خصوص چک های تضمین شده و سایر گونه های چک باشیم. تا از اقدامات مجرمانه ای همچون کلاهبرداری و پول شویی جلوگیری شود. تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید. 

تغییرات قانون جدید چک مصوب 1400

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا