Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

تاثیر ناباروری زوجه بر مهریه

نکاح عقدی است که شخصیت طرفین علت عمده عقد است. در عقد نکاح هر کدام از زوج و زوجه به دنبال ویژگی هایی در طرف مقابل خود هستند. چنانچه ویژگی ها و شرایط مدنظر طرف، در طرف مقابل وجود داشته باشد، عقد نکاح جاری و ساری می شود و زن و مرد به قید زوجیت یکدیگر درمی آیند. به محض وقوع عقد نکاح زن مالک تمام مهر می شود و پرداخت مهریه همچون یک دین بر ذمه مرد است. اما در این مقاله به دنبال پرداختن به این موضوع هستیم که اگر زوجه مشکلی همچون ناباروری داشته باشد آیا باز هم مهریه به او تعلق می گیرد؟ در این نوشتار به این سوال پاسخ می دهیم. تاثیر ناباروری زوجه بر مهریه

مهریه در نکاح دائم:تاثیر ناباروری زوجه بر مهریه

در عقد ازدواج دائم لازم نیست حتما مالی به عنوان مهریه ذکر شود. اگر مهریه در عقد نکاح تعیین نشود، به زن به فراخور اوضاع و احوال مهرالمتعه و یا مهرالمثل تعلق می گیرد. مهرالمتعه برای زمانی است که نکاح قبل از وقوع نزدیکی با طلاق منحل گردد. در مقابل مهرالمثل زمانی به زن تعلق می گیرد که نکاح پس از وقوع نزدیکی در اثر طلاق پایان یابد.

بنابراین، عدم ذکر مهر در نکاح دائم مانع از تعلق مهریه به زن نیست. تاثیر ناباروری زوجه بر مهریه

مهریه در نکاح موقت:

در عقد ازدواج موقت در صورتی که مهریه در نکاح ذکر نگردد، نکاح از اساس باطل است. بنابراین در عقد ازدواج موقت یا صیغه حتما باید مالی به عنوان مهریه ذکر گردد. تاثیر ناباروری زوجه بر مهریه

موارد فسخ نکاح:

موجبات فسخ نکاح در ازدواج دائم یا موقت در مواد 1121، 1122 و 1123 قانون مدنی ذکر شده است. البته موارد فسخ نکاح تنها منحصر به همین موارد نیست. به عبارت بهتر، موارد مذکور در مواد فوق الاشاره حصری نیست. اما قانون گذار سخت گیری زیادی برای اِعمال موارد فسخ نکاح قائل می شود.

ماده 1121 قانون مدنی مقرر می کند:

جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار اعم از این که مستمر یا ادواری باشد برای طرف مقابل موجب حق فسخ است.

ماده 1122 قانون مدنی بیان می کند:

عیوب زیر در مرد موجب حق فسخ برای زن خواهد بود:
۱) خصاء
۲) عنن به شرط اینکه ولو یکبار عمل زناشویی را انجام نداده باشد.
۳) مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازه ای که قادر به عمل زناشویی نباشد.

ماده 1123 قانون مدنی نیز چنین اشاره می کند:تاثیر ناباروری زوجه بر مهریه

عیوب ذیل در زن موجب حق فسخ برای مرد خواهد بود:
۱) قرن
۲) جذام
۳) برص
۴) افضاء
۵) زمین گیری
۶) نابینائی از هر دو چشم

آیا در فسخ نکاح مهریه به زن تعلق می گیرد؟

برای پاسخ به این سوال باید دو فرض را از یکدیگر تفکیک نمود:

1- فسخ قبل از نزدیکی: مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد؛ مگر اینکه علت فسخ عَنَن باشد که در این صورت نصف مهریه به زوجه تعلق می گیرد.

2- فسخ بعد از نزدیکی: زن مالک کل مهر می شود. تاثیر ناباروری زوجه بر مهریه

بنابراین؛

اگر زن و شوهر به علت ناباروری زوجه قصد جدایی داشته باشند حتی با وجود فسخ نکاح (البته با شرایط بسیار سختگیرانه) زن مالک تمام مهر می گردد.

آیا ناباروری زوجه تدلیس در نکاح است؟

اگر زوجه قبل از عقد نکاح می دانسته که دارای بیماری است که در اثر آن بیماری نمی تواند صاحب فرزند شود و این موضوع را از زوج پنهان کرده باشد، این امر از موجبات تدلیس در نکاح است و مشمول ماده 647 قانون مجازات اسلامی می شود.

ماده 647 قانون مجازات اسلامی:

[اصلاحی ۱۳۹۹/۲/۲۳]- چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌گرد.

اما؛ اگر زوجه نمی دانسته که بیماری دارد که در اثر آن نمی تواند صاحب فرزند شود، این امر تدلیس در نکاح نیست. تاثیر ناباروری زوجه بر مهریه

نتیجه گیری مقاله

به موجب عقد نکاح زن مالک تمام مهر می شود. ناباروری زوجه تاثیری در تعلق مهریه به او ندارد. بنابراین، حتی اگر زوجه نابارور باشد، باز هم مهریه به او تعلق می گیرد. اما اگر زوجه بیماری ای داشته باشد که قبل از عقد نکاح می دانسته و آن را از زوج پنهان کرده باشد، این موضوع از مصادیق تدلیس در نکاح است. تدلیس در نکاح به موجب ماده 647 قانون مجازات اسلامی جرم بوده و مجازات آن حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال است.

قبل از اقدام هر امر حقوقی و یا کیفری با وکیل متخصص در آن زمینه مشورت کنید. وکلای موسسه ترنم عدالت با تخصص در حوزه های حقوقی، خانوادگی، کیفری، ثبتی، ملکی و … شما را در احقاق حقوقتان مساعدت و یاری می نمایند. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

تاثیر ناباروری مهریه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا