Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

انواع دادیاران در دادسرا

دادیار مقامی است که در معیت دادستان در دادسرا فعالیت می کند. عمده فعالیت دادیاران کمک به دادستان برای تحقیقات مقدماتی پرونده های کیفری مطروحه است. به عبارت ساده تر می توانیم چنین توضیح دهیم که دادیاران تحت دستورات دادستان فعالیت می کنند. چنانچه دادستان به منظور کشف موضوعی دستور و یا حکمی صادر نمایدف دادیاران مکلف به تبعیت از آن دستور یا حکم هستند. اما به موجب قانون دادیاران به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله به موضوع انواع دادیاران در دادسرا می پردازیم.

انواع دادیاران در دادسرا
انواع دادیاران در دادسرا

دادسرا کجاست؟

دادسرا نخستین مقام تحقیقاتی است که زمانی که جرم اتفاق می افتد، پس از اطلاع و بررسی ضابطین دادگستری شروع به انجام تحقیقات مقدماتی می نماید. به این معنا که اگر شخصی قربانی جرمی بود می تواند به عنوان شاکی به دادسرا مراجعه کند و شکایت خود را پیگیری نماید. در دادسرا مقامات دادستان، بازپرس و دادیار وجود دارند که هر کدام بر حسب وظیفه خود تحقیقات مقدماتی پیرامون وقوع جرم را آغاز می کنند. البته شروع تحقیقات در دادسرا نیازمند تقدیم شکواییه است. بنابراین، اگر شاکی جرمی هستید ابتدا ادله وقوع جرم را جمع آوری کنید و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شکواییه خود را ثبت نمایید. پس از ارجاع شکواییه به دادسرا، مقامات دادسرا، شاکی و متهم را احضار می کنند. در تحقیقات دادسرا چنانچه مشخص شود حق با شاکی است دادستان کیفرخواست صادر می نماید و  پرونده را به دادگاه کیفری یک یا دو ارسال می کند. اما در صورتی که برای مقامات دادسرا وقوع جرم مسجل نشود، قرار منع تعقیب برای متهم صادر خواهد شد. در ادامه این نوشتار با انواع دادیاران در دادسرا آشنا می شویم و وظایف هر یک را بیان می کنیم:

انواع دادیاران در دادسرا:

در رویه قضایی دادسراها، وظایف مختلفی برای دادیاران تعریف شده است که بر اساس همین وظیفه ای که به آنها محول شده است، می توان دادیاران را از یکدیگر تفکیک نمود. از جمله انواع دادیاران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دادیار اظهار نظر
  • دادیار تحقیق
  • دادیار ناظر زندانیان
  • دادیار اجرای احکام
  • دادیار نماینده دادستان در دادگاه

ذیلا به صورت تفصیلی به شرح وظایف هر کدام از این دادیاران می پردازیم. انواع دادیاران در دادسرا

دادیار اظهار نظر کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

دادیار اظهار نظر به عنوان کارشناس تحت نظر دادستان در دادسرا فعالیت می کند. در واقع، هنگامی که حکمی از دادسرا صادر می شود، دادیار اظهار نظر به بررسی این احکام می پردازد و آن را رد یا تایید می کند. سپس موضوع را به دادستان ارجاع می دهد تا نظر نهایی را اعلام دارد. می توان چنین گفت که دادیار اظهار نظر در حکم دستیار دادستان است. از این روست که نقش با اهمیتی در دادسرا دارد چرا که او می تواند در مورد نظری که بازپرس صادر می کند نظر دهد.

دادیار تحقیق کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟ 

انجام تحقیقات مقدماتی از وظایف دادسرا و بر عهده رئیس دادسرا – یعنی دادستان- است. دادستان به عنوان مقامی که وظیفه دارد دادسرا را اداره کند وظیفه تحقیق را به دادیاران تحقیق محول می کند. گاهی نیز اگر دادستان مسئول تحقیق باشد و غایب باشد، دادیار تحقیق می تواند جایگزین او شود.

دادیار ناظر زندانیان کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

یکی دیگر از انواع دادیاران، دادیار ناظر زندان است که نماینده دادستان می باشد و عهده دار انجام امور مربوط به زندانیان است. مسائلی از قبیل مرخصی زندانیان، موافقت با پیشنهاد آزادی مشروط برای زندانیان، بررسی مهیا بودن شرایط عفو برای زندانیان و … مسائلی هستند که در حوزه اختیارات دادیار ناظر زندان قرار می گیرند.

دادیار اجرای احکام کیست و چه وظایفی را عهده دار است؟

می دانیم مهمترین و اصلی ترین وظیفه دادستان به عنوان مدعی العموم پس از طی مراحل مقدماتی اجرای احکام کیفری است که توسط دادگاه صادر می گردد. در واقع، می توان گفت دادیار اجرای احکام نماینده دادستان برای اجرای احکام کیفری صادره از دادگاه است.

انواع دادیاران در دادسرا
انواع دادیاران در دادسرا
دادیار نماینده دادستان در دادگاه کیست و چه وظیفه ای دارد؟

دادستان موظف است که بعد از طی مراحل مقدماتی در صورتی که ارتکاب جرم توسط متهم احراز گردید، کیفرخواست صادر کند و پرونده را به دادگاه ارجاع نمایند. در کیفرخواست نوشته شده است که مجرم کیست و به چه دلیل جرم رخ داده است. در واقع، ادله ای که دادستان با توسل به آنها کیفرخواست را صادر نموده در کیفرخواست درج شده است. بنا بر این، قاضی با استفاده از ادله ای که مقام تحقیقاتی کشف نموده، حکم را صادر می کند.

دادستان وظیفه دارد به منظور دفاع از آنچه در کیفرخواست آمده، و توضیح در مورد نحوه ارتکاب جرم در دادگاه حضور پیدا کند. اما دادستان می تواند وظیفه حضور در دادگاه را به یکی از دادیاران محول کند. در این صورت، دادیار، نماینده دادستان در دادگاه خواهد بود. در نتیجه وظیفه دادیار است که از کیفرخواست صادره دفاع نماید تا قاضی بتواند با توجه به توضیحات او حکم را صادر کند. انواع دادیاران در دادسرا

نتیجه گیری مقاله

دادسرا بزرگترین مقام تحقیقاتی است که با کمک ضابطین قضایی از یک سو و بازپرس و دادیار و دادستان از سوی دیگر وظیفه تحقیق و کشف آثار و ادله جرم را دارد. دادستان رئیس دادسرا است و برای اداره دادسرا به تعدادی دادیار احتیاج دارد. دادیاران در دادسرا در یک تقسیم بندی کلی به دادیار اظهارنظر، دادیار تحقیق، دادیار ناظر زندانیان، دادیار اجرای احکام و دادیار نماینده دادستان تقسیم می شوند. هر کدام از این دادیاران در راستاسی وظایفی که دادستان به آن ها محول می کند، فعالیت می کنند و زیر نظر مقام دادستانی هستند. انواع دادیاران در دادسرا

در صورت احضار به دادسرا، قبل از مشورت با وکیل یا کارشناس حقوقی، از هر گونه اقدام خودسرانه پرهیز کنید. چرا که ممکن است هر یک از اظهاراتی که می نمایید علیه شما استفاده شود. از این رو با وکلای متخصص در حوزه کیفری مشورت نمایید. 

نظر شما در مورد مقاله “انواع ادیاران در دادسرا” چیست؟ در قسمت دیدگاه ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا